הבמה הראשונה במגזר של רה"ע י-ם: כנס נוער בסיכוי

הבמה הראשונה בה בחר ראש העיר י-ם הנבחר, משה ליאון: כנס נוער בסיכוי - בהשתתפות גדולי הרבנים, ראשי הישיבות, אישי ציבור, אנשי חינוך, יערכו פאנלים מקצועיים למען הנוער בסיכוי (חנוך לנוער, שיווקי)

כיכר בשיתוף אימג' | כיכר השבת |
ראש עירית ירושלים הנכנס מר משה ליאון (צילום: פלאש 90)

השבוע (רביעי) יערך הכנס השנתי למען הנוער בסיכוי, "הופכים את הנוער בסיכון לנוער עם סיכוי" – בהנהלת הכנס לא הופתעו מהתשובה החיובית והמהירה של רה"ע י-ם משה ליאון להשתתפותו בפאנל המרכזי, מי שמכיר את ראש העיר, יודע את רגישותו לבני הנוער בכלל ולבני הנוער במגזר החרדי בפרט. ליאון יקח חלק בפאנל המרכזי בכנס, יחד עם הגאון הגדול הרב ראובן אלבז שליט"א והגאון הרב יצחק דוד גרוסמן שליט"א נשיא הכנס. כמו כן ישתתף ח"כ הרב יואב בן צור ושורת אישי ציבור, רבנים ומנכ"לי משרדי ממשלה שונים.

ליאון הוזמן ע"י מחזיק תיק נוער חרדי בי-ם, חבר מועצת העיר הרב אברהם בצלאל. אשר גם הוא שותף לכנס ורואה ביוזמה חשיבות רבה למען הנוער בסיכוי וכן הזדמנות לאחד את כל הגורמים במטרה לשפר את תחום הטיפול בבני הנוער במגזר החרדי. מהכינוס יוצאת אמירה ברורה לנערים, נערות והורים: אתם לא לבד!

בשיחות עם מנהלי הכינוס הם מספרים:

"כנס נוער בסיכוי הוא גשר המחבר בין כל העוסקים בנוער במגזר החרדי"

אחרי עבודה מאומצת בחודשים האחרונים, משרדי הממשלה מאוחדים בכנס למען 'נוער בסיכוי' מתוך מטרת המדינה לקדם ולתמוך בפרויקטים למען נוער בסיכוי. לצורך כך, משרדי הממשלה השונים רואים בנכס 'נוער בסיכוי' בנשיאות הגר"ד גרוסמן, הזדמנות להכיר מקרוב את הנעשה בשטח, לבנות אמון עם המגזר החרדי וליצור דו שיח בלתי אמצעי עם אנשי המקצוע.

במהלך החודשים האחרונים הנהלת הכנס נפגשה עם בכירי משרדי ממשלה שונים, ביניהם: מר אביגדור קפלן מנכ"ל משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים וגב' אלין אלול סמנכ"לית תחום הנוער. מר חיים מויאל מנהל אגף שח"ר במשרד החינוך וגב' רות אלמליח מנהלת המחוז החרדי. מר דני שחר מנכ"ל הרשות החדשה למלחמה בסמים ואלימות במשרד לביטחון פנים. גב' אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים.

לאורך כל המפגשים הבהירו בהנהלת הכנס "כל פעולה חינוכית וטיפולית עבור בני הנוער במגזר החרדי, חייבת להיות בהוראה, הכוונה והנחיה של גדולי הדור" וזאת במטרה ברורה, למגר את תופעת הנשירה ולאפשר לבני הנוער להתפתח בקהילה ולהעניק להם הזדמנות לעתיד טוב יותר.

ולראשונה: ב"כיכר השבת" חלק מהרשמים והשיחות מאחורי הקלעים:

משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים: בתווך של הרב שלמה ריין חבר ועדת ההיגוי של הכנס, צוות בכיר של המשרד ברשות המנכ"ל מר אביגדור קפלן, נפגשו עם הגאון הרב משה הלל הירש במטרה ליצור מערכת אמון בין הציבור החרדי למשרד בכל הקשור לטיפול בבני הנוער. בפגישות עבודה עם גב' אלין אלול סמנכ"לית במשרד ואחראית תחום נוער, שמעו חברי הנהלת הכנס שאחריות המדינה היא לספק את השרות המקצועי הטוב ביותר לבני הנוער וכן לתת להם את כל הכלים לצמוח לעתיד טוב יותר. במשרד מבהירים שהם רוצים שבני הנוער ישמיכו להתפתח בתוך הקהילה חרדית. הצוות הבכיר במשרד, מגיע לכנס באמירה של חיבור והבנה, ובתקווה שעסקני המגזר החרדי יצליחו לגייס יותר תקציבים לנושא בשנים הקרובות.

משרד החינוך: במהלך מפגשים עם מר חיים מויאל מנהל אגף שח"ר במשרד החינוך, חברי הנהלת הכנס התרשמו מהרצון של המשרד להעמיק את העשייה ולהיות שותפים יחד עם ראשי הישיבות ומנהלי המוסדות למניעת נשירה. למשרד החינוך כלים מקצועיים רבים שיכולים לעזור לתופעה הנוראה והכאובה, המשרד מוכן לשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים, כמובן רק לאחר אישור והסכמת הרבנים שליט"א. בנוסף, המשרד רואה בכנס הזדמנות לחשוף בקרב כלל העוסקים בתחום טיפול הנוער, את העשייה והפרויקטים הקיימים של משרד החינוך למגזר החרדי.

המשרד לביטחון פנים: בפגישות עם מר דני שחר מנכ"ל הרשות החדשה למלחמה בסמים ואלימות, סיכמו המשתתפים: "תופעות רבות מתפרצות בכל מגזר במדינה, אנו בעיצמו של גיבוש תוכניות מיוחדות למגזר החרדי ומקווים למצוא את השותפים בעשייה".

משרד המשפטים: "רצון עמוק להכיר ולהבין את הציבור החרדי, על מנת להנגיש שירותים מתאימים" במהלך הפגישות, הועלה נושא הכשרת עו"ד חרדים לעבודה בסניגוריה הציבורית מתוך מטרה לסיוע משפטי וכן התאמת אופן מתן השירותים, בנוסף לרגישות הנדרשת בניהול התיקים והכשרת נותני השירותים למאפייני החברה החרדית. המערכת המשפטית הינה התחנה האחרונה של בני הנוער במסלול הנשירה ולמרות זאת המטרה המשותפת היא לסייע בחזרה למסלול חיים רגילים בתוך החברה החרדית.

בסיכום של כל מפגש הבהירו בהנהלת הכנס "שכל פעולה חינוכית וטיפולית עבור בני הנוער במגזר החרדי, חייבת להיות בהוראה, הכוונה והנחיה של הרבים".

הכנס 'נוער בסיכוי' מאחד בין העמותות והארגונים המטפלים בנוער

בית בלומנטל, "המערך הטיפולי והמקצועי": התוכנית הטיפולית לה זוכה כל חניך במסגרת הפנימייה, עשירה ומגוונת. כל קבוצת גיל מלווה על ידי עובד סוציאלי, פסיכולוגים ותרפיסטים המסייעים בהתמודדותם המורכבת של הנערים ומסייעים להם להגיע לבגרות רגשית ואיזון נפשי. חזונו של הרב ברוך רקובסקי ראש המוסדות, היא לראות את כל הבחורים יוצאים מהמסגרת בתום ארבע שנים, בראש מורם ועם ברק בעיניים וחיוך על הפנים. בידיעה שיש להם כלים מצוינים להתמודד עם כל אתגר שיזמנו להם החיים ולהקים בית יהודי כשר בישראל. "יעודנו הוא להעניק להם ריגושים רוחניים, שיגברו על הפיתויים החיצוניים, ימלאו את עולמם ויעניקו להם כוח ומשמעות"

"עשייה שקטה ומקצועית" – קו לנוער: בלב ירושלים, קו לנוער מספק שרות לבני הנוער ובני משפחותיהם. בייעוץ פרטני, משפחתי או זוגי. וכן חונכות טיפולית פרטנית בליווי מקצועי או במסגרת קבוצתית בית-ספרית וסדנאות הדרכה להורים. ישנם הסובלים מלקויות למידה או מקשרים משפחתיים בעייתיים וישנם אנשים מאותגרים חברתית או סובלים מבעיות של הערכה עצמית, כמו כן ישנם המתמודדים עם גורמי סיכון גדולים יותר, כגון דיכאון, התעללות, חרדות, טראומה והפרעות נפשיות. "קו לנוער הוא חבל הצלה להורים ורשת ביטחון לנערים" לא משנה מהו האתגר העומד בפני הנער או הנערה, קו לנוער מספקים תמיכה וליווי לבני הנוער ולמשפחותיהם עד לפתרון המשבר. "קו לנוער" מסייע להורים שמזהים את הנער או הנערה שלהם נמצאים במצוקה, אך לא בטוחים איך לעזור להם. התכניות המגוונות עוזרות למשפחה כולה לזהות, להבין ולהתמודד, עם האתגרים שעומדים מולם. התכניות מונעות מהנוער להגיע למצבי סיכון בכך שהן מבוססות על עיקרון אחד פשוט אך עוצמתי: יחסים בין-אישיים איתנים ובריאים, הם המפתח לבריאות מנטלית ורגשית. על ידי חיזוק הקשרים ונתינת כלים למשפחות שיוכלו לעשות בהם שימוש בעת הצורך, אנחנו יוצרים את בסיס התמיכה ואת המתודולוגיה שמלווה את המשפחות במהלך המשבר ובדרך החוצה ממנו לטווח הארוך- ב"קו לנוער" מאמינים בכוחה של המניעה ומפעילים הרצאות, סדנאות, ימי עיון ותכניות חינוך ומודעות קהילתית היוצרים קהילה מודעת יותר ומוגנת יותר.

רשת אורט "הפנים למגזר החרדי": הרשת מפעילה עבור המגזר החרדי שמונה מסגרות ברחבי הארץ עם מענים מגוונים לטיפול בבני הנוער, מנהל התחום חרדי ב'אורט ישראל' הרב מיכאל לייבוביץ מדגיש שהמטרה המרכזית של הפעילות היא "להחזיר את הבנים הביתה", לאור חשיבות המיזם 'נוער בסיכוי' מנכ"ל אורט ישראל מר צביקה פלג ישתתף בפאנל המרכזי בכנס.

קרית בנות, מקום שהוא בית: קרית בנות הוקמה לאחר מלחמת ששת הימים, כמסגרת פנימייתית ובית ספרית. המקום נוסד ע"י הנהלת "בית לפליטות" במגמה לעזור לעולות חדשות. כיום עומד בראש המקום המנכ"ל הרב אברהם ישעיהו שטרן. ממשיך דרכו של אביו המנהל הרב שמואל יצחק שטרן זצ"ל.

במשך יובל השנים שקרית בנות על המפה, נבנו אלפי בנות ישראל, כשהבתים היציבים והשמורים שהוקמו, מהווים יותר מכל עדות לפועל הכביר שנעשה במקום.

רב הקריה, הגאון הרב אלחנן פרץ שליט"א, מנחה את התנהלות המקום מבחינה הלכתית והשקפתית. שאלות של "דיני נפשות" מוכרעות ע"י פוסק הדור, הגאון ר' חיים קנייבסקי שליט"א.

הפנימיה ובתי הספר ממוקמים בקמפוס ענק בצפון- מרכז ירושלים, הצופה על שכונות הצפון ומהווה מרחב פתוח ומאוורר לגדילה ולצמיחה.

במקום יחס אישי וחם לכל תלמידה, שכן הבנות מגיעות מרקעים קשים של משפחות במצוקה, גירושין, יתמות, אלימות וכדו'.

בקריה שוקדים להעניק לבנות, שכה כמהות לכך, תחושה ביתית חמה ועוטפת, ועל כן החופשות מקוצרות, המקום דואג למכלול הצרכים של החניכות, מלווה את הבוגרות עד לחתונתן ושומר על קשר איתן גם אחרי הקמת ביתן.

קרית בנות הציבה לעצמה מטרת על לסייע לחניכות לפתוח דף חדש ונקי בחייהן, ולבנות את ביתן ואת עתידן ממקום יציב, בריא ומוגן.

הרב ישראל גרשטנקורן, מייסד עמותת "חינוך וסיוע באהבה": העמותה מתמקדת בטיפול בנוער במצוקה, הרב ישראל פעיל ויזם חברתי במגזר החרדי מזה יותר מעשור שנים ובעל ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים לתעסוקה במגזר. במסגרת הכנס מתכוון הרב ישראל, להציג דרך חדשנית ומהירה לשילובם של בני נוער בסיכון בעולם התעסוקה. היוזמה מופעלת כבר בישיבות ובמסגרות רבות לבני נוער ונותנת מענה לבעיות המרכזיות: סף הקשב הנמוך של בני הנוער, חוסר התאמה בין התוכניות הקיימות למצב בשטח ומציאת מקומות עבודה לבוגרים. הרב גרשטנקורן בטוח כי שיתוף פעולה בין העוסקים בתחום ומשרדי הממשלה השונים בקידום היוזמה, יכול לחולל את השינוי.

הנוער בסיכוי אלו הבנים והבנות שלנו "הופכים את הנוער בסיכון לנוער עם סיכוי"!

הכנס בשבוע הבא מחולל שינוי מבורך, בכל יום מצטרפים לכנס עוד גופים ומוסדות. הפעילות למען הנוער בסיכוי היא יוזמה חברתית, כי רק ביחד בכוח ובאחדות סביב גדולי הדור, נצליח במשימה החשובה.

כולנו נפגשים בכנס נוער בסיכוי בתאריך 28.11.2018 כ' כסלו תשע"ט במרכז הכנסים של מלון קראון פלזה. לפרטים על התוכניה ורישום: 02-9410100 או באתר הכנס https://noar-besikuy.digitaliweb.co.il/

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר