'פרשת דרייפוס'

הסוד הצבאי של חיל הים שנשמר 36 שנה

הערב נחשפו לראשונה פרטיה של "פרשת דרייפוס": כך צוללת של חיל הים הישראלי הטביעה למוות 25 אזרחים לבנונים בלב ים, בשגגה, בירי טילים ממוקד וקטלני לספינה אזרחית (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

סוד בן 36 שנה נחשף הערב על ידי המדינה בעקבות עתירה של חדשות 10 ועמותת הצלחה לבג"צ. מדובר בפעולה צבאית ישראלית שגרמה בשוגג למותה של 25 בני אדם. היה זה בזמן מלחמת לבנון הראשונה, צוללת ישראלית שיגרה בשוגג טילים לעבר ספינה אזרחית והביאה למותם של הפליטים הלבנונים שהיו עליה.

התקרית ארעה במהלך הפסקת האש בחודש יוני 1982, יחסית בתחילתה של המלחמה, הצוללת שזיהתה את הספינה האזרחית חששה כי מדובר בספינת מחבלים והחלה לעקוב אחריה. על פי החשיפה מפקד הצוללת העריך שמדובר בספינת טרור והחליט על אף הספק והתנגדות סגנו לשגר שני טילי טורפדו לעבר הספינה והרג 25 פליטים שהיו עליה מתוך 56 נוסעים.

על פי הדיווח של אור הלר בחדשות 10, רק כעשור לאחר התקרית הקטלנית החל תחקיר בחיל הים, שהוגש גם למפקד החיל, אך כאמור הסיפור הוסתר במהלך השנים

מפקד הצוללת שהורה על הירי, הגן על החלטתו: "בחנתי את הספינה לכל אורכה וראיתי שאין עליה נשים וילדים, אלא רק כארבעים גברים הלבושים בבגדים זהים, נראים כצבאיים. היה קשה לבצע את הירי בטורפדו, אבל היה חשוב לבצע זאת".

המפקד טען בתחקיר, כי המשיך לעקוב אחר הספינה אך עדיין לא הצליח לזהות כי מדובר בפליטים בשל החשיכה.

סגן מפקד הצוללת, סרן ב', שהתנגד לירי, העיד בתחקיר: "האווירה בצוללת הייתה של רצון עז לתקוף וירי בכל מחיר. אני סברתי שאסור לירות כיוון שהזיהוי לא וודאי, אבל היחיד שתצפת בפריסקופ הוא מפקד הצוללת".

בתום תחקיר שנמשך שלוש שנים, הוגשו המסקנות למפקד חיל הים עמי אילון, שהגיע למסקנה כי המפקד פעל על פי ההנחיות וכי מדובר היה שיקול דעת מוטעה בלבד וכי לא בוצעה עבירה ואין מקום לחקירה פלילית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר