ביקור היסטורי

נשיא מדינת צ'אד נחת בישראל ונפגש עם נתניהו

המנהיג המוסלמי חידש את הקשר בין מדינתו לבין מדינת ישראל, שהיה מנותק במשך 46 השנים האחרונות • ברקע: דיווחים על סיוע ישראלי, במלחמה נגד המורדים בצפון צ'אד (מדיני)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו והנשיא אידריס, הערב (צילום: עמוס גרשון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ראשון), בלשכתו, עם נשיא צ'אד אידריס דבי. הביקור של מנהיג המדינה המוסלמית, מגיע אחרי 46 שנים של ניתוק יחסים בינה לבין ישראל. בהמשך הערב יפגש הנשיא דבי עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

ראש הממשלה נועד עם נשיא צ'אד, לפגישה בארבע עיניים וברך אותו על הגעתו לירושלים. מאוחר יותר הם ייפגשו בשנית, במסגרת ארוחת ערב במעון רה"מ בירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צ'אד: "ברוכים הבאים לישראל ולירושלים, זה הביקור הרשמי הראשון של הנשיא של צ'אד בישראל, זה בא אחרי הפסקה ארוכה ביחסים בינינו. צ'אד היא מדינה מאד חשובה באפריקה, ומאד חשובה לישראל, אנחנו לא הפסקנו את הקשר בינינו מעולם".

נתניהו דיבר על ביקוריו האחרונים באפריקה ואמר, "אני מקווה גם להגיע למרכז אפריקה - אני זורק רמז גדול. אני מקווה להביא איתי חברות ישראליות גדולות וכל מה שאני חושב שיכול לשפר את החיים של האנשים באפריקה. אפריקה חוזרת לישראל וישראל חוזרת לאפריקה. אבל אני רוצה לברך אותך אדוני הנשיא על מנהיגותך, כי אני חושב שאתה מזהה את השינוי שמתרחש. לפני כמה דקות דיברנו על השינויים הגדולים שקורים בעולם הערבי. זה נראה בביקור האחרון בעומאן ובפגישה עם הסולטן. ברוח הידידות שלך אני רוצה לקבל אותך לישראל ואני מצפה להמשיך את השיחות בינינו. ותודה שבאת".

נשיא צ'אד אמר במסיבת העיתונאים: "אני רוצה להביע את שמחתי על הגעתי לכאן למדינתכם היפה במסגרת של ביקור רשמי. אמרת שזה הביקור הראשון של נשיא צ'אד בישראל, שאפשר להגדירו כביקור היסטורי. הביקור הזה יאפשר לנו לפתוח דף חדש. זהו ביקור בהחלט היסטורי, גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל".

הנשיא האפריקאי התייחס גם לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר, "כמובן שחידוש היחסים בינינו שאני אישית מאד רוצה בעצם, זה לא דבר שיכול להעלים את הבעיה הפלסטינית. אני עצמי הצהרתי כבר לא פעם באו"ם שמדינתי מאד אוהדת ומייחלת להליך שלום בין ישראל לפלסטינים וההסכם הזה צריך לשקף את יוזמת השלום הערבית וגם הסכמים בין שתי הצדדים".

מוקדם יותר הסבירו גורמים מדיניים: "מדובר בביקור היסטורי. זהו ביקורו הראשון של נשיא צ'אד בישראל מאז קום המדינה. הביקור מגיע על רקע מאמצים מדיניים רבים שהוביל ראש הממשלה נתניהו בשנים האחרונות (היחסים בין המדינות נותקו בשנת 1972)".

יצוין, כי מקורות בצ'אד צוטטו היום בסוכנות הידיעות רויטרס, כי "הביקור מתמקד בביטחון. ישראל סיפקה השנה לצבא נשק וציוד נוסף כדי לסייע לה במאבק נגד המורדים בצפון המדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר