החלטה דרמטית

חשיפה: המהלך שעלול למנוע את 'התחרדות' בית שמש

כך ההחלטה המעשית שנפלה לאחרונה בעירייה תחת שליטתה של ראש העיר החדשה עליזה בלוך, עלולה למנוע משכונת רמה ד' החדשה 'ליפול' לידי הציבור החרדי (חדשות)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
ראש העירייה בלוך, ושטחי הבנייה בעיר (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

חשיפה: בסיור קבלנים שנערך אתמול בעיר בית שמש, הודיע היועץ המשפטי של העירייה מיקי גסטוויריט בשם ראש העיר החדשה עליזה בלוך, כי התקנות המכונות 'שבס-כחלון', שנועדו להקל בין היתר על האפשרות לבנות במחיר מוזל יחסית, לא יינתנו עוד באופן אוטומטי בבניית השכונה החדשה רמת בית שמש ד'.

החלטה זו צפויה להיות דרמטית באשר לאופי השכונה, שתוכננה להיות מאוכלסת במשפחות מהמגזר החרדי: תקנת 'שבס-כחלון' הינה הקלה המאפשרת הגדלת מספר יחידות הדיור בפרויקט בנייה, והרחבתן בעתיד עד שיעור של 30% מגודל הדירה אף ללא צורך לפנות לוועדות המחוזיות וללא הקטנה מראש של שטח הדירה בידי הקבלנים - מה שמונע מהבנייה להיות לא-רווחית עבורם.

ככל שיש יותר דירות במגרש, אפשר לתכנן כמות גדולה יותר של דירות שלושה חדרים, אותן רוכשים בדרך כלל החרדים. בלא תקנת 'שבס-כחלון', כמות הדירות הקטנות במגרש יהיה מזערי, וממילא רוב הדירות יהיו גדולות ויקרות מהישג יד של זוג צעיר חרדי.

"ללא הפעלה אוטומטית של תקנה זו", אומר ל"כיכר השבת" אחד מהיזמים בבית שמש, "כמעט ולא רווחי לקבלנים לבנות פה דירות קטנות במחיר שמתאים לחרדים, וגם אלו שכבר זכו במכרזי הבנייה, יבטלו אותם ויברחו מזה".

נאומה של בלוך בעת כניסתה לתפקיד, בו התנערה מ'המחנות' (צילום: אריאל ליבא, כיכר השבת)

יזם בנייה אחר בעיר מדגיש: "מנהל מקרקעי ישראל מוכר את הקרקע בעלות מאוד יקרה. עד עכשיו הקבלנים רכשו אותה בכל זאת, מכיוון שהיה את 'שבס-כחלון' המאפשר להם לבנות יותר דירות באותו תא שטח, ולכן הקבלנים רצו לבנות ברמה ד' גם לחרדים".

"בעצם זו עצירה של כל הבנייה בשכונות החדשות. זה יעצור את כל המכרזים", סובר היזם, ומוסיף בחרדה: "כשהיא עוצרת את ההקלה הזאת, זה אומר שהדירות שייבנו, ימכרו במחירים יקרים בהרבה, כדי שזה ישתלם להם, וממילא הן לא יתאימו לחרדים".

גורם בעיריית בית שמש מאשר את הדברים, ובשיחה עם 'כיכר השבת' אומר: "כרגע ראש העיר ביקשה לבחון את הדברים מול משרד השיכון, ולכן אין עוד את ההתחייבות האוטומטית לתקנת 'שבס כחלון'. אנחנו נשב עם משרד השיכון, כדי לבחון את הדברים".

"יחד עם זאת", מוסיף הגורם, "צריך גם לראות את הצד השני של המטבע, וזה אומר לדבר על התמהיל בין 'דיור למשתכן' ללא משתכן".

מקורבים לראש העירייה בלוך מבהירים ל"כיכר השבת", כי אין כל חשש מעצירת הבנייה לחרדים. "לכל שכונה יש ייעוד שנקבע בתב"ע (תוכנית בנין ערים). עליזה פשוט אינה רוצה עוד שכונה כמו רמת בית שמש ג', עם כל בעיות התשתיות והבניה שיש שם. היא רוצה שהכל יהיה מסודר, כדי שבעתיד לא תהיינה בעיות שלא יהיה אפשר לפתור".

מטעם עיריית בית שמש נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה רשמית: "עליזה בלוך נבחרה, כדי לתקן את השגיאות שנעשו בעבר בעיר - ובעיקר בתחום התכנון. אנחנו מקדמים, ונקדם, בנייה לכלל המגזרים, כפי שאמרנו, רק נדאג שתהיה איכותית ותכלול שטחי ציבור תעסוקה ודת. מטרתנו היא לא לבנות שכונה, ולגלות שנים לאחר מכן חוסרים בבתי כנסת, מקוואות, מבני ציבור ותשתיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר