צפו בווידאו

ח"כ מקלב תקף: "ה'רב-קו' - רב מעללים"

לאחר יישום רפורמת הרב-קו, משרד התחבורה מבקש להעלות את הקנסות לנוסעים בתחבורה ציבורית מבלי לשלם. ח"כ אורי מקלב דורש שיוכנסו שלושה תיקונים הכרחיים (תחבורה ציבורית)

ח"כ אורי מקלב (צילום וידאו: באדיבות המצלם; תמונה: דוד כהן - פלאש 90)

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה הבוקר (שלישי) בתיקון הצעת חוק פקודת התעבורה המדברת על פיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים. מטרת הצעת החוק הינה להסדיר את הפיקוח על תשלומי הנסיעה באוטובוס וכן להעלות את הקנס על נסיעה ללא תשלום באוטובוס מ-100 ל-250 שקל. מדובר בסכום הגבוה כמעט פי 30 ממחיר כרטיס הנסיעה, וגבוה יותר מהקנס ברכבת הקלה בירושלים, שעומד על 180 שקל.

יצויין כי הצעת חוק זו מגיעה לאחר התחלת יישום רפורמת הרב-קו גם בגוש דן במהלכה לא תתאפשר הטענה אצל הנהג ותינתן האפשרות לעלות לאוטובוס מכל הדלתות.

בבקשה לייקור הקנס, מסביר משרד התחבורה, כי עליית נוסעים לאוטובוסים מכמה דלתות ישימה רק אם הנוסעים רוכשים את כרטיס הנסיעה מראש ולא באוטובוס עצמו. "אפשרות זו תורמת לבטיחות, שכן היא מאפשרת לנהג להתמקד בנהיגה. כמו כן היא תורמת לייעול מערך התחבורה הציבורית שכן היא מקצרת את הזמן הנדרש לעמידת האוטובוס בתחנה לשם העלאת הנוסעים", מוסבר בהצעה.

עם זאת, אפשרות העלייה מכל הדלתות עלולה להגדיל את מספר האנשים הנמנעים מתשלום דמי הנסיעה, "בין בשגגה ובין במזיד". בקווים שבהם נהוג כבר לעלות מכל הדלתות, נמצא כי יש ריבוי מקרים של הימנעות מתשלום דמי נסיעה. תצפיות העלו שבירושלים מדובר בכ-9% מהנוסעים, בגוש דן בכ-5% , במטרונית בחיפה - בכ-14.5% ובקווי באר שבע, כ-23% מהנוסעים. בפלחי אוכלוסייה מסוימים, השיעורים גבוהים בהרבה.

בדיון שהתקיים הבוקר, כאמור, בוועדת הכלכלה, הציג יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב מספר שינויים אשר מקובלים גם על ארגוני הנוסעים והורכבו בשיתופם. מקלב הסביר כי קודם להחלת החוק יש לסיים את פריסת מכונות הטעינה בצורה נרחבת ולאפשר גם הטענה במזומן ולא רק באמצעות כרטיסי אשראי. שנית יש לאפשר טעינה באמצעות שיחת הטלפון, דבר אשר יאפשר מענה לציבור המחזיק בטלפון אשר מאושר על ידי גדולי ישראל, הנושא העיקרי הינו יצירת מדתיות והבדל ברור בין נוסע אשר עלה לאוטובוס מבלי לשלם באופן מכוון לבין נוסע אשר קיים בידו כרטיס נסיעה אך לא תקף את המכשיר, ושלישית יש לייצר מנגנון של ועדת ערר על הקנסות כך שיוכלו הנוסעים לערר בצורה חיצונית על הקנסות הניתנים.

במהלך הדיון צייינה מנכ"לית משרד התחבורה כי כפי שפורסם בעבר לבקשת יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב תתאפשר בקרוב הטענת כרטיסי הרב קו גם באמצעות שיחת טלפון דבר אשר יעזור רבות למחזיקי טלפון אשר מאושר על ידי הרבנים. ח"כ אורי מקלב אמר כי "לא יעלה על הדעת שנותנים קנסות בזמן שהמערכת עדיין לא מתפקדת, שלא יחזור על עצמו מה שהיה בהשקת הרכבת הקלה שלא היה סינכרון בין אגד לרכבת הקלה ועל זה אנשים קיבלו דוחות, המערכת היום לא מוכנה, אין פריסה נרחבת, בשכונות אין היום כמעט איפה להטעין את הרב קו, במיוחד שהרבה מהמקומות מאפשרים רק כרטיסי אשראי ואוכלוסיות רבות לא מחזיקות כרטיסי אשראי".

"במקומות שאנחנו לא רואים ייצוג לנוסעים אנחנו אילו שמייצגים אותם", אמר ח"כ אורי מקלב וקבל על כך כי רכישת נסיעה לאדם שאין בידיו כרטיס רב קו תעלה כפול וזאת מבלי לקבל את ההנחה שמגיעה לו. מקלב הציג בפני הוועדה נוסע שנאלץ לרכוש שישה כרטיסי רב קו מכיון שלא מצא מקומות הטענה.

ח"כ אורי מקלב הוסיף עוד ואמר כי עצם הקנס הוא לא מדתי. "גם קנס נמוך הוא מרתיע, לא צריך קנס גבוה פי שלושים, גם קנס פי עשרה ממחיר נסיעה ירתיע. יש ניגוד אינטרסים כאשר החברות נותנות את הקנס והן אילו שגובות את הנסיעה, אני מתבייש, חוק ממשלתי מגיע כך כאשר מי שנותן את הקנס הוא גם הגורם המערר, יש לייצר ועדת ערר מסודרת".

"בנוסף, נותנים קנס לא רק לאנשים שלא שילמו אלא לאנשים שלא תיקפו על אף שיש בידם כרטיס נסיעה והקנס כולל בתוכו את מחיר הנסיעה זאת למרות שיש בידי הנוסע כרטיס נסיעה כדין, זה לא מדתי ולא יכול להיות שיהיה אותו הדין לאדם המתחמק מהתשלום ולאדם אשר אין לו כל סיבה להתחמק מהתשלום כיון שיש בידו כרטיס נסיעה כמו חופשי חודשי. המערכת נכשלה, היא מנותקת ומנוקרת, אין סיבה שאדם שלא תיקף יעבור מערכת השפלה על ידי הפקחים".

מקלב פנה לנציגי משרד התחבורה, תקף אותם ואמר כי אין להם את הזכות להיות נציגי שירות בנושא הזה, "עשר שנים יש את הרב קו והוא רב מעללים עד אשר הגיעו למצב בו אנחנו נמצאים היום, מדוע לא ניתן היה להביא מערכת מושלם ומתוקנת ואז לאפשר את הקנסות?", תהה יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר