בשבת בבוקר

הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב הלך לעולמו

נשיאה ה-41 של ארה"ב, ג'ורג' בוש האב הלך אתמול לעולמו בגיל 94. בוש היה האיש בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה ובניגוד לבנו נחשב לבעל יחסים מתוחים עם ישראל (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מתוך ויקיפדיה, תמונה חופשית)

אתמול (שבת) בבוקר הלך לעולמו נשיאה ה-41 של ארצות הברית, ג'ורג' הרברט ווקר בוש, בגיל 94. כך מסר דובר המשפחה ג'ים מק'גוואן. בוש, שכיהן במשך קדנציה אחת כנשיא בין השנים 1989 ל-1993 עד שהוחלף בידי ביל קלינטון. בוש הוא אביו של הנשיא ה-43, ג'ורג' ווקר בוש. לפני שמונה חודשים הלכה לעולמה רעייתו ברברה.

בוש האב זכור בישראל בעיקר כמי שהיה הנשיא בזמן מלחמת המפרץ הראשונה וכזה שיחסיו עם ישראל לא היו טובים במיוחד, לעומת בנו שנחשב לידידה של ישראל.

הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ ספד לבוש האב, ואמר כי הוא "משבח את כושר השיפוט שלו, השכל הישר והמנהיגות הבלתי מעורערת" שלו. גם הנשיא הקודם ברק אובמה ורעייתו מישל ספדו: "חייו הם עדות לרעיון ששירות ציבורי יכול להיות אצילי ושמח". הזוג אובמה שיבחו בהודעתם כמה ממהלכיו הבולטים של בוש בנושאי ההגירה האמריקנית, צמצום הנשק הגרעיני והמאמצים לסיום המלחמה הקרה: "מורשת של שירות שאולי לא קיים עוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר מיד עם צאת השבת את תנחומיו: "בשמי ובשם אזרחי ישראל אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת בוש ולעם האמריקני על לכתו של פטריוט אמריקני דגול, הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש. מנהיגותו האחראית והנבונה בתום המלחמה הקרה, הבטיחה את הרחבת הדמוקרטיות תוך שמירה על שקט עולמי. העם בישראל תמיד יזכור את מחויבותו לביטחון ישראל, את תרומתו החשובה לשחרור יהודי ברית המועצות ומאמציו לקדם שלום במזרח התיכון בוועידת מדריד".

בוש נולד למשפחה אמידה במילטון שבמדינת מסצ'וסטס בשנת 1924, את מרבית שנות ילדותו עשה בגרינוויץ' שבמדינת קוניטקט. הפוליטיקה הייתה בדם המשפחתי, אביו פרסקוט בוש כיהן כסנאטור מטעם המפלגה הרפובליקנית בין השנים 1952 ל-1963 ונחשב לאיש האגף המתון במפלגה. אמו דורותי הייתה נצר למשפחת תעשיינים אמידה ממדינת מיזורי.

ב-1942 התגייס ג'ורג' הצעיר לצי האמריקני ושירת כטייס. במהלך שרותו השתתף במשימות הפצצה ביפן במלחמת העולם השנייה. באחת הטיסות הופל מטוסו מעל האוקיינוס השקט, שניים מאנשי צוות המטוס נהרגו, אך הוא עצמו נותר כמעט ללא פגע ונאסף לאחר כמה שעות על ידי צוללת אמריקנית. בסוף שנת 1944 שב בוש לארה"ב. שנה לאחר מכן נשא לאישה את ברברה פירס. לזוג נולדו שישה ילדים: ג'ורג', ג'ון, ניל, מרווין, רובין ודורותי. רובין מתה כשהייתה בת שלוש.

ב-1953 הקים בוש עם מספר שותפים את חברת Zapata Petroleum Corporation שביצעה קידוחי נפט במפרץ הפרסי ובטקסס. שנה לאחר מכן היה לנשיא חברת Zapata Offshore Company, שעסקה במכירת ציוד קידוח. הצלחת שתי החברות הפכה את בוש תוך זמן קצר לאדם עשיר ביותר.

בוש האב כיהן בתפקידים רבים בממשל האמריקני לפני היותו נשיא, בשנים 1971 ו-1972 היה שגריר ארה"ב באו"ם, לאחר מכן כיהן כיו"ר המפלגה הרפובליקנית, הוא שימש נציג דיפלומטי בכיר בסין, ובין השנים 1976 ל-1977 שימש כמנהל סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב - CIA.

לפני כהונתו כנשיא היה בוש סגנו של רונלד רייגן במשך שתי כהונות ובשנת 1988 נבחר בוש כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות וניצח בהפרש ניכר את המועמד הדמוקרטי, מייקל דוקאקיס.

שנות ממשלו של בוש היו סוערות מאד מבחינה בינלאומית - קריסת המשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה והתפוררות ברית המועצות שהביאו לסיום המלחמה הקרה. וכמובן, פלישת עירק לכוויית ב-1990 שהביאה את בוש להקים קואליציה בינלאומית נגד סדאם חוסיין ולנהל את המלחמה נגדו - מלחמת המפרץ הראשונה, עד ליציאת צבא עירק מכוויית. עם תום המלחמה פעל לכינוסה של ועידת מדריד בקיץ 1991, שתכליתה הייתה ליצור סדר חדש במזרח התיכון ולהביא להסדר הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי. הלחץ הרב שהפעיל על ראש הממשלה הישראלי יצחק שמיר ערער את היחסים בין ירושלים לוושינגטון.

לאחר תקופת נשיאות אחת, נוצח ג'ורג' בוש בבחירות בידי המועמד הדמוקרטי ביל קלינטון. עם תום כהונתו שב עם משפחתו ליוסטון. הוא היה הנשיא המכהן האחרון שהפסיד בבחירות לכהונה שנייה.

הוא חי בשנותיו האחרונות ביוסטון שבטקסס ובקנבנקפורט שבמיין. בנו ג'ורג' ווקר בוש כיהן כנשיא ארה"ב בשנים 2009-2001.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר