צפו

השופטת החרדית של ארה"ב ובעלה בראיון זוגי

השופטת החרדית הראשונה של ארצות הברית, רוחי פרייר, שרשומה גם על הקמת ארגון הצלה שבו מתנדבות נשים בלבד, בראיון עם בעלה ל'כיכר': "אני מתפללת הרבה" (אנשים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
(צילום: יוחנן בלייך, כיכר השבת)

נדמה שאין מי שלא שמע על השופטת החרדית הראשונה של ארצות הברית, רוחי פרייר. אך מלבד הישג זה, רשומה פרייר גם על הקמת ארגון הצלה שבו מתנדבות נשים בלבד.

פרייר, פרמדיקית במקצועה, ניסתה להשתלב בארגון 'הצלה' הקיים, אך נדחתה. לדבריה, נשים חרדיות המעוניינות באשה שתטפל בהם, לא יכולות לקבל מענה. לכן פתחה את ארגון 'עזרת נשים'.

הסרט 93 קווין, המוקרן כעת בישראל, מתעד את סיפור הקמת הארגון הייחודי. כתב 'כיכר השבת' שצפה בהקרנה, ישב לראיון עם גיבורת הסרט ובעלה.

האם אתם מביאים את הסרט הזה לישראל מתוך תקווה שמתי שהוא, גם בישראל יוקם ארגון דומה?

השופטת פרייר: "האמת שלפני כמה שנים הגעתי לישראל כדי לפגוש את אנשי 'איחוד הצלה', ומאז הם כבר התחילו לשלב נשים בארגון. אז כבר הספיקו כאן בארץ הרבה יותר מניו יורק".

"אני הייתי שמחה שלנשים תהיה האפשרות להצטרף לארגוני הצלה. אם הן יכולות להצטרף לארגונים הקיימים, נהדר. אם לא - עליהן לפתוח ארגון משלהן".

הרב פרייר: "זה מאד מעניין, ממש עכשיו אחרי הקרנת הסרט ניגשו אלי כל כך הרבה אנשים מ'הצלה', ואמרו לי "אצלנו, כאן בישראל, אין שום בעיה. כולם יכולים להיות שם". אפילו פגשתי אשה אחת, הן ממש מנהלות את כל הארגון. זה היה מפתיע, הם רוצים שנבוא והם יראו לנו את השדרוגים, את כל הציוד שיש להם, כל המחשבים.

"אמרתי להם: זו לא הבעיה, רק צריך קצת כסף להביא לניו יורק עבור פרסום וציוד, זה מה שחסר לנו".

זה מביא אותי לשאלה, יש לכם הרבה מתנדבות, ומאיפה הכסף?

השופטת פרייר: "אז הכסף זה התמודדות גדולה. אנחנו צריכים הרבה תומכים, הרבה מימון. כרגע אנחנו עובדים בתקציב מוגבל מאד. ברגע שנקבל אמבולנס, נצטרך הרבה יותר כסף, הרבה יותר תמיכה".

כבעל, מה התגובות שאתה מקבל בבית הכנסת, ברחוב?

הרב פרייר: "אני לא מקבל כל כך הרבה. החברים והחברותות שלי מקבלים, הם צריכים לענות, והם עושים עבודה טובה...".

אז אתה לא מדבר עם תקשורת?...

הרב פרייר: "הם יכולים לבוא ולדבר איתי, אבל זה נראה שמאיזושהי סיבה מעט מאד באים לשאול אותי שאלות. אבל אצלי זה עובד עם סינון שיחות, זה כמו אצל הנשיא... זה מגיע לאנשים האחרים והם כבר נלחמים בשבילי...".

איך את מצליחה לְלַהֲטֵט בין העבודה כשופטת לבין התנדבות בארגון, ולא רק התנדבות, גם ניהול של הכל?

השופטת פרייר: "יש 24 שעות ביממה, ואנו רק מנסים להוציא את המירב מכל שעה שיש לנו. אני חושבת שפעמים רבות אנשים מבזבזים זמן שהיה יכול להיות מנוצל באופן יעיל יותר. אני מתפללת הרבה, ויש לי עזרה בבית, ואני מנסה להתייעל לפי סדר עדיפויות, מה שהכי חשוב אני משתדלת לעשות".

הרב פרייר: "היה לה לאחרונה מבחן שהיא עוברת כפרמדיקית, וחשבתי שהיא תהיה בבית, היא היתה כל היום במבחן הזה. הגעתי בלילה, היא בכלל לא היתה בבית. וזה לא שאני מגיע מוקדם, אני לא מגיע עד כ12 בלילה. אבל היתה לה קריאה, מיד כשסיימה את המבחן, באותה דקה היתה לה קריאה, אז היא יכולה להמשיך ולהמשיך בעבודה, לבשל ולאפות, ולצאת לקריאות.

"אחר כך לילה אחר הלכתי ללמוד, באתי הביתה והיא שוב לא בבית. היתה לה קריאה נוספת באותו רגע. תשמע, היא לא היחידה, יש עוד קבוצה, אז יש עוד נשים שמארגנות מלבדה, אבל היא ראש הקבוצה".

האם יש לך תוכניות להוסיף דברים נוספים לסדר יומך?

השופטת פרייר: "אני רק מקווה שאוכל להוות השראה לנשים נוספות, ולראות את ארגון 'עזרת נשים' גדל, ומבחינת עצמי אני שואפת לגדול בבתי המשפט. בעזרת השם, אני מקווה שאני יכולה להגיע לשם".

תודה רבה, השופטת פרייר, ומר - הרב פרייר...

הרב פרייר: "שאלת מה עוד היא תעשה בזמן הפנוי, יכול להיות שהיא גם תלך לכוילל לכמה שעות...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר