המחלוקת החרדית לשיא חדש

'שלומי אמונים' מאשימים: כך אבוטבול הפסיד בבית שמש

ביטאון 'שלומי אמונים' יוצא ב'תחקיר' נגד דגל התורה ומאשים בעיקר אותה בהפסד של משה אבוטבול בבית שמש, וזאת בתגובה לטענות כי ב'אגודה' הביאו לבחירתה של עליזה בלוך. התחקיר (אקטואליה)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
בלוך ואבוטבול (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90)

בימים האחרונים, כפי שכבר נחשף ב'כיכר השבת', מתחוללת דרמה לא פשוטה במונחים פנים חרדיים בעיר בית שמש, מה שמשליך על כמה ערים בארץ וסופה של המחלוקת אינו נראה באופק.

בתחילת השבוע נחשף ב'כיכר השבת' מכתב בכתב ידו של משה אבוטבטל, ראש העיר היוצא של בית שמש, בו התחייב לעזוב את מקומו בעירייה מטעם 'יהדות התורה' מיד לאחר הבחירות, וזאת כדי לאפשר כניסת נציג שלומי אמונים.

אבוטבול אכן הצהיר שיעשה זאת אך בפועל הדבר מתעכב וראש העירייה היוצא חזר בו ממכתב התפטרות שכבר שלח לעירייה. ב'דגל התורה' טענו בביטאון התנועה כי אבוטבול לא מתפטר מאחר והתחייבותו קודם הבחירות היתה בטעות, משום שהתברר לאחר הבחירות "שחלק מאגודת ישראל לא הצביעו למשה אבוטבול מה שהביא להפסד".

בעקבות כך, אבוטבול, שנחשב חלק מיהדות התורה, הצטרף לעמדת 'דגל התורה' נגד הכניסה לקואליציה של עליזה בלוך ובמהלך משפטי דרמטי מנעו ב'דגל התורה' יחד עם משה אבוטבול את המינויים של חברי אגודת ישראל בקואליציה בבית שמש ואת כניסתו של חבר המועצה אברהם נחמן פרנקל למועצה.

הבוקר (רביעי) ביטאון 'שלומי אמונים', "המבשר", מפרסם "תחקיר" ומשתף את הציבור הרחב בדרמה המתנהלת מאחורי הקלעים. התחקיר נועד לא רק להפריך את הטענות כלפי מצביעי אגודת ישראל כי הצביעו בחלקם לעליזה בלוך והביאו לבחירתה כחלק מדיל שסוכם לפני הבחירות, אלא גם להוכיח שההפסד נגרם בגלל ש"ס ו'דגל התורה' ובשל האדישות בציבור.

בתחקיר שמתפרסם באותיות קידוש לבנה, מואשמים הליטאים בהפסד, בטענה כי "אלף משפחות ליטאיות בעיר הוותיקה שוות לפחות 2,000 קולות, אך מספר הקולות של דגל מסתכם בסופו של דבר בכ-580 קול לפי החישוב הנדיב ביותר, הווי אומר פחות מ-300 משפחות, חדשות וישנות כאחד".

בהמשך נכתב כי לפי הנתונים, "בנטרול רמה ג', קיימת ירידה של 730 קולות לש"ס, ביחס לסיבוב השני בבחירות הקודמות, ו-556 קול ביחס לסיבוב הראשון".

העיתון מסביר לקוראיו כי "מאז הסתיימה מערכת הבחירות בבית שמש בהפסד צורב ליהדות החרדית, עם תבוסתו של ראש העיר לשעבר הרב משה אבוטבול לראש העיר החדשה הגב' בלוך, נפוצו שמועות שהפכו לטענות ובהמשך הוצגו כעובדות ברורות שאין מי שיעז לחלוק עליהן, ולפיהן מי שאחראי לתבוסתו של הרב אבוטבול הם תושבי העיר החסידיים, מצביעיה הטבעיים של תנועת אגודת ישראל.

"מי שיבדוק את הנתונים העולים מהקלפיות יראה את זה בבירור, האם באמת מוכיחים הנתונים העולים מהקלפיות את בגידתם לכאורה של מצביעי אגודת ישראל, והם אלו שאחראים למפלתו של הרב משה אבוטבול במוצאי יום הבחירות, וביתר שאת לאחר סיום ספירת הקולות שבמעטפות הכפולות?".

לפי העיתון, "תוצאות הבחירות לראשות העיר שנערכו ביום שלישי כ"א חשוון תשע"ט בבית שמש הן כדלהלן, לפי הנתונים הרשמיים והסופיים של משרד הפנים: הרב משה אבוטבול קיבל 21,931 קולות, והגב' בלוך קיבלה 22,463 קולות. ההפרש בין השניים עמד בסך הכל על 532 קולות שהכריעו את המערכה. לנוכח העובדה שבבחירות הללו התמודדו רק שני מתמודדים על התפקיד, אפשר לקבוע בבירור שאם 266 מבין מצביעי בלוך היו מצביעים לאבוטבול, ראש העיר החרדי היה ממשיך לקדנציית כהונה שלישית. המערכה הוכרעה אם כן על ידי 236 מצביעים בלבד.

"לאחר שהבהרנו את התמונה הנוגעת לבחירתה של ראש העיר הגב' בלוך על פניו של הרב אבוטבול, הבה ונבחן את הנתונים אל מול ההצבעה למפלגות השונות במועצת העיר, כדי שנוכל לקבל אמת מידה לפיה נוכל לבחון כמה מצביעים חרדיים נתנו את קולם לגב' בלוך, כשאנו יוצאים מתוך נקודת הנחה בסיסית לפיה מי שהצביע 'ליכוד' אינו יכול להיקרא חרדי, גם אם הוא מתגורר בשכונה חרדית.

"בבחירות למועצה התמודדו הפעם שלוש רשימות חרדיות מובהקות: יהדות התורה שסימנה היה ג', סיעת ש"ס, ורשימת 'בני תורה' שסימנה עץ. שלוש הרשימות הללו קיבלו יחדיו 21,415 קולות. כזכור, מספר מצביעי אבוטבול בכל רחבי העיר עמד בבחירות הללו על 21,931. כלומר, הרב אבוטבול קיבל 516 קולות יותר מכל המפלגות החרדיות גם יחד. אם היינו מסתפקים בנתונים הכלליים היינו יכולים לקבוע כי כל החרדים הצביעו אבוטבול, ובנוסף הצביעו לו גם 516 מצביעים שאינם חרדיים.

"אלא שירידה לפילוח של הקלפיות לפי שכונות, מלמדת שלא כך הם פני הדברים, ולמרבה הצער היו גם היו תושבים חרדיים שהחליטו שלא לשעות להוראתם של גדולי ישראל מכל העדות והחוגים, ולשלשל לקלפי פתק צהוב שעליו לא היה רשום "משה אבוטבול". איפה ראינו תוצאה מזעזעת שכזאת? ברמת בית שמש א'.

"אם נרכז את מצביעי שלוש המפלגות החרדיות המובהקות לסכום משותף נמצא שרשימות ג' ש"ס ועץ קיבלו ברמה א' 5,854 קולות, ואילו סך מצביעי אבוטבול בשכונה הוא 5,688. המשמעות: אבוטבול קיבל 166 קולות פחות מהמפלגות החרדיות בשכונה.

"אבל בכך עוד לא הגענו לעומק הפילוח, שכן ברמה א' מתגורר גם ציבור דתי לאומי, יש גם צעירים שאינם משמרים את אורח החיים של הוריהם ולא כל תושבי רמה א' הצביעו למפלגות חרדיות, אבל מסתבר שרבים מהם דווקא כן הצביעו לאבוטבול, ובדיקה של הקלפיות באופן פרטני מצביעה על תמונה דרמטית עוד יותר, לפיה רבים ממצביעי המפלגות החרדיות, הצביעו לבלוך. ובכל זאת, נישאר עם הסיכום השכונתי, לפיו ברמה א' הצביעו 166 מצביעי מפלגות חרדיות לגב' בלוך".

בהמשך מברר 'המבשר': האם רמה א' היא שכונה חסידית או ליטאית. "האם מדובר בשכונה המאכלסת את ציבור המצביעים הקלאסי של 'אגודת ישראל' או אולי את מצביעי 'דגל התורה'? האפשרות השניה מבין השתיים היא הנכונה. איך אנחנו יודעים? קודם כל כי נציגי דגל התורה בעצמם טענו כך בלהט לפני הבחירות, כשניהלו מו"מ על מספר הנציגים שיוכנסו מטעמם ברשימה המאוחדת של אגודה ודגל, אבל אם על טענות של אישיים פוליטיים נסמוך, לא נוכל לדעת אם אמת בפינו או לא, ולכן בדקנו לפי מודד מדויק שעליו איש אינו יכול לחלוק: תוצאות הבחירות הקודמות, לפני חמש שנים. אז התמודדה 'דגל התורה' כרשימה נפרדת, והוכיחה כמה היא שווה מבחינה אלקטורלית בכל אחת מהשכונות של בית שמש.

"ובכן, בבחירות הקודמות זכתה רשימת דגל התורה ב־37 אחוז מהקולות ברמה א', לעומת שמונה אחוזים בלבד שהצביעו לרשימות האגודאיות, ג' ו'כח'. אם נשווה את מספרם של מצביעי שלוש הרשימות הללו בבחירות הקודמות למספרם של מצביעי ג' בבחירות הנוכחיות, נגלה שהוא די חופף, ו־87 אחוז מתוך מצביעי ג' הפעם הם מצביעי דגל התורה לעומת 18 אחוז בלבד מתוכם שהם מצביעי אגודת ישראל. היתר הם מצביעי ש"ס, עץ, והרשימות הדתיות והחילוניות".

העיתון החסידי מוסיף ומקשה: "איפה תושבי ה'מתחרדים' הליטאיים? בכל משך מערכת הבחירות דגל התורה התגאתה ונופפה בעיר הוותיקה ובהתחרדות השכונות במאות ועד לאלף משפחות ברחובות בר אילן, קרן היסוד והרצל. והנה נסתיימה לה מערכת הבחירות ויצא המרצע מן השק, בבחירות הקודמות בסיבוב הראשון היו 334 קולות לדגל התורה והרשימות האגודאיות יחד בעיר הוותיקה. בסיבוב השני הגיע מספרם ל־404 קולות, ואילו בבחירות הנוכחיות היו 782 ליהדות התורה, ו־123 קול לעץ. גידול מקסימלי של דגל התורה בעיר הוותיקה של 380 קול, ובל נשכח שבבחירות הקודמות כמחצית מהקולות בעיר הוותיקה שניתנו למפלגות חרדיות ניתנו לרשימות האגודאיות 'כח' ו־ג'. אלף משפחות ליטאיות בעיר הוותיקה שוות לפחות 2,000 קולות, אך מספר הקולות של דגל מסתכם בסופו של דבר בכ־580 קול לפי החישוב הנדיב ביותר, הווי אומר פחות מ־300 משפחות, חדשות וישנות כאחד. או שהנתונים שהציגה דגל התורה לפני הבחירות היו מנופחים, שלא לומר שקריים לחלוטין, או שאותם מצביעים חרדיים פשוט נשארו בבית ונותרו אדישים".

העיתון מאשים גם את ש"ס בהפסדו של אבוטבול וטוען כי "בהסתכלות בנתוני ההצבעה של כל העיר בבחירות אלו הצביעו לש"ס 5,226 מתושבי בית שמש, לעומת הבחירות הקודמות בהן הצביעו לש"ס בסיבוב הראשון 4,835 איש, ובסיבוב השני 5,009. באופן שטחי מראים הנתונים הללו על שמירת המצב ללא גידול טבעי כלל וללא הגירה חיובית, אך במבט בנתוני השכונות המצב שונה, וכאן הנתונים הדרמטיים: בכל השכונות לא רק שאין גידול במספר המצביעים של ש"ס, אלא שיש גם ירידה במספר הקולות ביחס לשני הסיבובים.

"איך הצליחה ש"ס אם כן לשמור על מספר המצביעים שלה באופן מלא ואף להגדיל אותו במעט? בזכות האכלוס של רמה ג' בה התאכלס ציבור גדול שמזוהה עם ש"ס באופן טבעי. התרומה הגדולה של רמה ג' בדמות 947 קולות חדשים לש"ס, איזנה את התוצאה הסופית של ש"ס. בנטרול רמה ג', קיימת ירידה של 730 קולות לש"ס, ביחס לסיבוב השני בבחירות הקודמות, ו־556 קול ביחס לסיבוב הראשון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר