מבצע "מגן צפוני"; היום השני

המתיחות מול חיזבאללה: חיילי ה'קומנדו' ירדו לגבול הצפון

קצין בכיר בפיקוד צפון מגלה, כי כל חטיבת הקומנדו המיומנת, נפרסה בקרבת הגבול כדי לספק מענה מבצעי מהיר בעת הצורך, במידה וחיזבאללה יחליט להגיב על מבצע נטרול מנהרות הטרור שלו (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ז בכסלו תשע"ט | 05.12.18
הכוחות המיוחדים של צה"ל. אילוסטרציה (צילומים: דובר צה"ל)

קצין בכיר בפיקוד הצפון אמר היום (רביעי), כי חיזבאללה הופתע והורתע מהמבצע להשמדת מנהרות הטרור בגבול הצפון, המוכר בשמו "מגן צפוני", וגילה כי חטיבת הקומנדו של צה"ל נפרסה בשטח למקרה ותחל הסלמה.

לדבריו, בתדרוך שערך לכלי התקשורת, צה"ל הגיע לשליטה די מוחלטת בפרויקט המנהרות של חיזבאללה, והשמירה על סודיות המבצע כמו גם אפקט ההפתעה היו אבן דרך משמעותיות בהצלחת המבצע - שלפי הערכות צפוי להתמשך על פני כמה שבועות.

הקצין גילה, כי "הרמטכ"ל רצה כבר לפני חודשיים לצאת למבצע, אבל אנחנו בפיקוד הצפון ביקשנו עוד זמן להתארגן ולהניח את כל היסודות להכנת המבצע. בשום שלב בעת הזו לא היתה אף מנהרה מוכנה לשימוש. פרק זמן של חודשים מפריד בין 'השמשת' המנהרות למציאות הנוכחית".

הוא פרס את המידע שנאסף בצבא, לפיו מטרת המנהרות היתה לאפשר לכח קדמי ומהיר של החיזבאללה בסדר גודל של פלוגה, לפרוץ החוצה מהמנהרות, להשתלט על שטחים וצירים מרכזיים כדוגמת 'ציר 90', לבתר את המושבה מטולה או מקומות נוספים ואז לאפשר לכוחות טרור גדולים לעבור דרך הגדר אל תוך שטחי ישראל.

סרטון האיום של חיזבאללה בכיבוש הגליל (צילום: מתוך יוטיוב)

"הערכתי היא", אמר הקצין, "שניתן להשמיד את המנהרות כולן משטח ישראל, בדומה לאיך שפעלנו ברצועת עזה, ולא להיכנס לעימות בשלב זה עם החיזבאללה, שמצא עצמו כאמור מופתע ביותר ואף השיג את כוחותיו לאחור בשל הממצאים החדשים".

לדבריו, כבר לפני כשלוש שנים הבינו בצה"ל כי יש סבירות לכך שהחיזבאללה בנה תוכנית מתקפה, שמנהרות הטרור הן חלק ממרכיביה. לשם כך אף בנה ארגון הטרור מבנים ומפעלים תמימים לכאורה, דוגמת מפעל לייצור בלוקים בשולי הכפר קילא שבדרום לבנון.

מפקד עוצבת הגליל תא"ל רפי מילוא, בשיחה שקיים היום

"ההסוואה מבחינת חיזבאללה היתה מושלמת: מקום נמוך שאי אפשר להבחין בו, פינוי עפר וחול למרחק של כעשרה ק"מ ממקום ה'מפעל', עבודה בשעות היום בלבד כדי למנוע רעשים וצוות מצומצם", פירט הקצין הבכיר, והסביר: "לאתר מנהרה או מנהרות כאלו בתוואי של 130 ק"מ היתה משימה קשה. פריצת הדרך היתה בשנה האחרונה, לאחר מיפוי סייסמי של כל השטח. כבר מהקיץ היינו מוכנים לפעולה, אבל דחינו אותה כדי ללמוד על כל ההיקף".

לסיום הדגיש הקצין מפיקוד הצפון של צה"ל: "החיזבאללה אמנם הוריד פרופיל, אבל אנחנו לא לוקחים סיכונים; כשתכננו את המבצע הגדול, הכל נלקח בחשבון. לכן נפרסה בשטח כל חטיבת הקומנדו המיומנת, כדי לתת מענה מבצעי מהיר בעת הצורך, ולצידה לוחמים מיחידות סדירות של הצבא. אם החיזבאללה יגיב, חיל האוויר מוכן בהיקף גדול של כוחות, וכך גם חיל הים''.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר