האמת המרה על שקרים לבנים: למה כדאי לכם לשמור מהם מרחק

התורה הקדושה ציוותה אותנו "מדבר שקר תרחק" ולא בכדי. שקרים, גם המזעריים ביותר עלולים להוביל להשלכות לא נעימות על חיינו. הנה 3 סיבות למה כדאי להמנע אפילו משקרים לבנים (משפחה)

(צילום: שאטרסטוק)

ראשית, מהו שקר לבן? שקר הנאמר מטעמי נימוס או משום דרכי שלום, ולכן היחס אליו סלחני, ולעיתים אוהד, בניגוד ליחס לשקר.

שקר לבן הוא בדרך כלל שקר טריוויאלי, לא משמעותי. לדוגמא, ישראל, קולגה מוערכת במקום העבודה שלכם, החליט בנדיבותו הרבה לכבד את עובדי המשרד בעוגת גבינה שאישתו המסורה הכינה.

"עוגת הגבינה שאישתך הכינה היתה טעימה!", כך אתם אומרים, למרות שהשלכתם את הפרוסה שהונחה על הצלחת שלכם לפח האשפה לאחר נגיסה אחת. "למה להימנע מלספר שקר לא מזיק כאשר האמת תפגע ברגשותיו של חברי?" אתם ודאי חושבים.

נכון, שקרים מסוג כזה הם לא כמו דיווח שאינו נכון אודות גובה המשכורת שלכם למס הכנסה. ברור שההימור הוא הרבה יותר נמוך כאשר מדובר בשקרים לבנים ולא בסוגים אחרים של שקרים מכוונים.

אבל עדיין יש סיבות טובות להימנע מסיפור של אפילו שקרים קטנים, אם בכלל. הנה הן:

1. סיפור שקרים לבנים יגרום לכם לשקר לעתים קרובות יותר

שקר הוא שקר. גם שקר קטן או לא מזיק. יושרה והתנהגות מוסרית מחייבת לומר את האמת בכל עת.
מחקר שבוצע ב"נייצ'ר נוירוסיינס" מצביע על כך שסיפור של שקרים זעירים מפחית רגישות מהחלק במוח המעודד את תחושת האי-נוחות שיש לנו כאשר אנו משקרים.

לחטיף תפוחי האדמה של חברת "ליי'ס" הוצמד הסלוגן, "בוא נתערב שאתה לא יכול לאכול רק אחד!", שכן קל להדגים עד כמה קשה לעצור בפיסת חטיף מלוח אחת. כן הדבר, כפי שמתברר, עם שקרים.

2. סיפור שקרים לבנים יכול להזיק למוניטין שלכם

אנשים הנוטים לשקר ולטייח עובדות ומקרים שקרו, חושבים לתומם כי לא יתגלו לעולם, אך "לשקר יש רגליים" וסוף האמת להתגלות. פליטת פה קטנה תמוטט את מגדל הקלפים שבניתם. או אז, כל סביבתכם תיקח אתכם בערבון מוגבל.

ובואו, מי מאיתנו לא רוצה שיתייחסו אליו ברצינות, בכבוד ויתנו אמון בדברים שיוצאים מפיו? היו כנים ונאמנים לעצמכם. כן, גם כשאתם מעוניינים לשאת חן בעיני סביבתכם, פיזור מחמאות התלושות מהמציאות לא יסייעו לכם בעניין, רק להיפך.

3. יש בדרך כלל חלופות טובות יותר משקרים לבנים

סיפור שקרים טריוויאליים הוא קל, אבל יש דרכים יצירתיות להיות אמיתיים ולשמור על כבוד הזולת בעת ובעונה אחת.
בואו נחזור למקרה דלעיל, ישראל ועוגת הגבינה הנוראה הזאת. אתם יכולים להגיד משהו כמו, "זה היה ממש נחמד מצדך להביא למשרד עוגה תוצרת בית" או "תודה שחשבת עלינו".

הימנעות מלהיות כנים בצורה אכזריות, אינה זהה מבחינה אתית לשקרים.

מקור: פורבס

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר