אחת ולתמיד: איך תגרמו לילדים להקשיב לכם

חשים לפעמים כי הילדים שלכם מתעלמים מכם? לדוגמא, אתם שואלים אותם על סדר היום שלהם והם עונים לכם "מה?" מבולבל ועוברים לעיסוקים שלהם? הנה 5 דרכים שיגרמו להם לשמוע בקולכם (משפחה)

(צילום: Unsplash)

לקלי ללונק, קלינאית תקשורת, יש הרבה מה לומר על כך שהילדים שלנו לא תמיד "מקבלים" את דברינו - בעיקר בגלל שאנחנו אומרים יותר מדי. הנה, מיטב העצות שלה כיצד לעודד את הקטנים להקשיב.

1. אף פעם לא מוקדם מדי לפתח הרגלי תקשורת טובים

תינוקות בני חמישה חודשים יודעים את שמותיהם, אומרת ללונק. בסביבות תשעה חודשים הם מבינים מילים בסיסיות כמו "לא". כאשר אתם מבלים עם התינוק שלכם, "רדו" לרמה שלו, קראו לו בשמו וחכו שיצור קשר עין לפני שתשאלו אותו משהו. אוז אז, המנעו משאלות פתוחות ("האם אתה רוצה את הדובי או השפן שלך?" עדיף על "במה אתה רוצה לשחק?").

2. בהירות היא המפתח

דברו לאט ופשוט, במשפטים קצרים ככל האפשר, אומרת ללונק. היא מציעה לחזק את אמירת המילים בעזרת רמזים חזותיים, כמו להראות לילד תמונה של האובייקט עליו אתם מדברים או להצביע על חפץ בחדר בזמן זה. שמירה על השפה שלכם "נמוכה" עובדת הן לפיתוח דיבור והן לניהול התנהגות כשילדים מתבגרים.

רוברט ג'יי מקנזי, פסיכולוג חינוכי, כותב בספרו "הגדרת גבולות עם הילד החזק שלכם": "צריך להעביר לילדים מסר ברור, באופן ספציפי ובמישרין, מה אתם רוצים שהם יעשו. אם יש צורך, ספרו להם מתי ואיך לעשות את זה. ככל שמספר המילים קטן יותר, כן ייטב". למשל, "נקה את הבלגן שנוצר ליד המגירות שלך, בבקשה, לפני שתעשה משהו אחר. זה אומר לשים את הסכו"ם בכיור ולנגב את הדלפק".

3. חיו בהווה

ללונק מציעה לדבר על ההווה, לא על מה שקרה אתמול או על מה שאתם מתכננים למחר. רוב הילדים אפילו לא מתחילים להבין את מושג הזמן עד אחרי הגן. תנחלו הצלחה גדולה יותר בהעברת מסרים, אם תתמקדו בכאן ועכשיו.

4. השתיקו רעשי רקע

הסרטון באייפון שאף אחד לא צופה בו, הרדיו ברכב, אפילו פתח האוורור בחדר האמבטיה, עלולים להפריע ליכולתו של הילד לעבד את השפה. מיטוב הסביבה שלהם לתקשורת טובה פירושו "ביטול הסחות דעת ורעשי רקע", אומרת ללונק.

5. השאירו מרחב לבן כלשהו בשיחה

כמבוגרים, למדנו לראות שתיקות כמביכות ולא נוחות. אבל כאשר אנו מסתערים למלא אותן, בסופו של דבר, אנחנו פוגעים בהזדמנויות של הילדים שלנו לנסח ולהביע את המחשבות שלהם. "אחרי ששאלתם שאלה, תנו לילד שלכם לפחות חמש שניות לחשוב ולהגיב", אומרת ללונק. "ילדים זקוקים לזמן כדי לעבד את השאלות שלנו ואת תגובותיהם. אנחנו לא צריכים למלא כל פער שקט בשיחה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר