פינוי בתי הכנסת

פרסום ראשון: הושגו הבנות בין עיריית בני ברק ועסקני 'הפלג'

עסקנים מ'הפלג' בבני ברק הגיעו להבנות מול העירייה על פינוי בית הכנסת "דרכי שמואל", בתמורה להסדרת מקום תפילה חלופי. במקביל, המו"מ מול חסידות בעלזא נמשך (ארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' בטבת תשע"ט | 13.12.18
ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין (צילום: Yehuda Haim/Flash90)

פרסום ראשון: המערכה שהוביל ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין לפינוי שמונה בתי כנסת שנבנו שלא כחוק על שטחים ירוקים - הוכרעה, בעקבות הבנות אליהן הגיעו הצדדים, כך נודע ל'כיכר השבת'.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", במהלך הימים האחרונים התנהל מו"מ בין עיריית בני ברק ונציגי ראש העיר לבין עסקנים בכירים ב'פלג הירושלמי', לאחר שאנשי 'הפלג' נערכו לקרב נגד פינוי בית הכנסת, וזאת מתוך מטרה של העירייה, מחד, לפנות את בתי הכנסת בכל מחיר ומאידך לעשות זאת מתוך הסכמה ושיתוף פעולה תוך דאגה לצורכה של כל קהילה וקהילה.

כעת, הגיעו הצדדים לכדי הבנות כי בית הכנסת של 'הפלג', "דרכי שמואל", בקריית הרצוג, יפונה בימים הקרובים, כאשר הצדדים יפעלו כדי להביא לכך שכבר בשבת הקרובה מתפללי בית הכנסת יתפללו במוסד סמוך בשכונה.

העסקנים המקומיים של 'הפלג הירושלמי', שהבינו כי בית הכנסת יפונה בכל מצב, הגיעו להסכמה שבשתיקה מול העירייה להסדרת מקום תפילה חלופי, בהקדם האפשרי.

ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך הימים הקרובים, המבנה של בית הכנסת יפונה מהשטח הירוק עליו הוא נבנה, ובמקום תקים העירייה גינה עבור ילדי השכונה, כפי הייעוד המקורי של השטח.

יצוין עם זאת כי עדיין ישנם גורמים ב'פלג הירושלמי' שמנסים לטרפד את ההבנות בין הצדדים, אולם ההערכה היא שכוחם של העסקנים המקומיים יגבר והשטח יפונה בהסכמה.

בכירים בעיריית בני ברק אומרים ל'כיכר השבת' הבוקר כי "כפי שהבטחנו כל העת, לא תהיה כל הסכמה לבנייה לא חוקית בשטח ירוק יחד עם זאת העירייה תדאג לכל קהילה כפי הצורך שלה. אנחנו שמחים שהכל נעשה בהידברות ובשיתוף פעולה וכי גם בצד השני הבינו שאין לבנות ללא אישור".

יצוין כי במקביל, עיריית בני ברק מנהלת משא ומתן גם מול יתר בתי הכנסת שצפויים להתפנות, בהם של חסידות בעלזא, שגם הוא הוקם שלא כחוק. הלילה, למדו עשרות חסידי בעלזא בבית הכנסת.

עוד יצויין כי המהלכים שהוביל ראש העיר אברהם רובינשטיין בנושא פינוי בתי הכנסת, זכו לגיבוי מוחלט מרבני העיר, ומרביתם כבר חתמו על מכתב חיזוק לראש העיר בעניין.

שעה קלה לאחר הפרסום ב'כיכר השבת', נמסר מלשכת ראש העיר אברהם רובינשטיין כי "סאגת שטחי הציבור מגיעה לכדי סיכום והסדרה. בשעות האחרונות, בסיום ימים ארוכים של הידברות מורכבת ושקטה ועירוב היועצים המשפטיים, הבשילו הדברים לכדי סיכום כולל, לפיו יפונו כלל בתי הכנסת וימוקמו בשטחים שיאושרו על ידי הרשות. לא בשטחים ירוקים ולא בכל אתר ומקום המיועדים לפעילות אחרת ושייכים לעיר ותושביה.

"מתחילת הדרך הכריז ראש העיר על כבודן של הקהילות ובתי הכנסת וזכאותן לקבל הקצאה כחוק וככל הקהילות בעיר. בשעות הקרובות יושלמו הסיכומים הסופיים כאשר הקהילות תמוקמנה בדרך כבוד והגינות, במקום ההולם את פעילותן וכל השטחים יפונו.

"ראש העיר הודה לשותפים בהסדרה זו על הבנת הסיטואציה, אחריות וקבלת דיני הרשות, שיח הדדי ממוקד וענייני.תודה לתושבי העיר על אמון והבנה כי דין אחד לחוקי התכנון והבנייה בכל חלקי העיר, יחד עם שליחותנו ומחוייבותנו הציבורית והאישית למען הקהילות כולן, פריחתן ושגשוגן".

מהנהלת קהילת חסידי בעלזא בבני ברק נמסר כי היא "מברכת את ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין על פעילותו לחיזוק הקהילה המפוארה ובתי המדרש בעיר. ישנה הבנה ברורה על מעמדם של השטחים הירוקים ומדיניות ראש העיר ברורה בעניין, יימצא מקום לבית המדרש הממוקם כעת בשיכון ה' וקול התורה והתפלה לא ייפסק.

"ברכותינו לראש העיר וצוותו העוסקים בצרכי ציבור באמונה שחפץ ה' בידם יצליח לעשות לכבודה ותפארתה של עיר התורה והחסידות ולמען קהילת בעלזא המעטירה".

בתוך כך, הבוקר (חמישי) בעיתון 'המודיע', ביטאון הסיעה המרכזית ב'אגודת ישראל', התפרסמה מודעה חריגה, בה המערכת התנצלה על המודעה שפורסמה אתמול מטעם עיריית בני ברק בעניין פינוי בתי הכנסת.

תחת הכותרת "הבהרה" נכתב במודעה כי "מודעת עיריית בני ברק שפורסמה אתמול בעמוד זה - לא היתה אמורה להתפרסם ב'המודיע' ואנו מתנצלים על כך. המערכת".

במודעה המדוברת, הבהירה עיריית בני ברק כי בתי הכנסת שהוצבו בעיר שלא כחוק יפונו. בין היתר נכתב במודעה כי "לפני תקופה התעוררה העיר למציאות בלתי נתפסת: במטרה לקבוע עובדות בשטח, הונחו מספר מבנים יבילים ואף בניית קבע על שטחים בבעלות עיריית בני ברק שמטרתם שטח ציבורי בלבד מיועדים ('שטחים ירוקים') במחטף שאף בית משפט קבע כי אין לו כל היתכנות חוקית שהיא".

גורמים ב'אגודת ישראל' אמרו ל'כיכר השבת' כי הסיבה להבהרה איננה בשל החשש לפגיעה וחילול בתי הכנסת או פגיעה בקהילות המפונים, אלא רק בשל הביקורת המרומזת במודעה על התנהלות העיר בקדנציה הקודמת בה שימש מ"מ ראש העיר חנוך זייברט - כראש העיר.

בלשכת זייברט ערכו בירור עם הוועדה הרוחנית של העיתון, והתברר כי מאחר ומודעות עיריית בני ברק לא עברו עד היום בירור מדוקדק, משום שיצאו מלשכת איש הסיעה המרכזית ומזכ"ל אגודת ישראל חנוך זייברט, בעיתון לא שמו לב לרמיזות במודעה ופרסמו אותה ככתבה וכלשונה. אמש (רביעי) הועברה הוראה למחלקת הפרסום בעיתון להעביר מכאן ואילך כל מודעה של עיריית בני ברק, הנשלטת כיום בידי 'דגל התורה' לבחינת הועדה הרוחנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר