הווידוי המפתיע של נח קליגר על החרדים

בלבו של העיתונאי נח קליגר שהלך היום לעולמו, הייתה פינה חמה מאוד ליהדות החרדית. הביטוי הנדיר שאמר בדמעות על החרדים ומאמרו המרגש שניפץ את בועת ההדתה (עיתונות)

בנו של הרב אנדר עם נח קליגר (צילום: באדיבות המצלם)

היום (חמישי) הלך לבית עולמו בגיל 92 ותיק עיתונאי ישראל, נח קליגר ז"ל. קליגר, עיתונאי בכיר ב'ידיעות אחרונות', גדל בעיר שטרסבורג שבצרפת, וגדל והתחנך בלוקסמבורג ובלגיה. תחת הכיבוש הגרמני בבלגיה, היה פעיל במחתרת הבלגית ובתא מחתרתי של תנועות נוער, והעביר ילדים דרך צרפת לשווייץ. הוא נעצר ב-1942 על ידי הגסטפו, נשלח למחנה מעבר, וב-1943 הגיע לאושוויץ. הוא שרד שתי צעדות מוות ולאחר שחרור המחנה בו שהה והפגישה עם הוריו, החליט לעלות לישראל.

הוא הצטרף למערכת "ידיעות אחרונות" בשנת 1957 ומאז כתב אלפי מאמרים וכתבות.

לקליגר הייתה פינה חמה מאוד בלב ליהדות החרדית. "נח, שעדיין קשה להצמיד לשמו את התואר ז"ל, היה דמות מדהימה", מספר הרב מוני אנדר מנהל אגף דוברות חב"ד, "תמיד מחייך, תמיד עם תובנות על החיים ותמיד עם אהבה גדולה למסורת. בכל פעם שהייתי מגיע לביקור במערכת וגם הוא היה נמצא, שיחתנו הייתה מגיעה לעניינים של מעלה וניכר היה כי למרות זוועות השואה שעבר, נפשו נותרה משתוקקת לאלוקים".

"היינו מרימים ביחד כוסית 'לחיים', ושמחתי להעניק לנח בכל פעם את ה'צידה' הרוחנית שהייתה עמי: מצות שמורות, ארבעת המינים, עלוני החג וכו'".

עוד מספר הרב אנדר: "באחת מהפעמים, בדיוק שבוע קודם, התפרסם וידאו בו מסופר על הקשר של אלי ויזל עם הרבי מליובאוויטש סביב השואה. הראיתי לנח את הווידאו, ונח היה פשוט התאהב ברבי".

"בפעם אחרת, לפני סוכות, נעמד לצילום עם בני שהביא לו ארבעת המינים, התרגש עד דמעות, ואז פתח במסכת ארוכה של תובנות לסובבים הנדהמים שלנו שבמרכזה - חבר'ה אל תבלבלו את השכל: היהודים האמתיים זה החרדים... סביבנו עמדו למעלה מעשרה עיתונאים ועורכים נחשבים וצעירים, וכשהם שמעו את זה מניצול שואה כמו נח, היה זה מבחינתם כמו לחזות בירידת השכינה להר סיני".

הטור נגד בועת ההדתה

"באופן דומה, לפני מספר שבועות בשיאה של סערת ה'הדתה' הלך נח נגד הזרם ופרסם בטור הדעות היוקרתי מאמר שכולו שבח והלל לחסידות חב"ד ולפעולות שלוחי הרבי, תוך שהוא מעמיד דברים על דיוקם. 'נח היקר', כתבתי לו באמצעות ביתו לאחר הפרסום, "תודתי, ותודת חב"ד כולה, על הטור החכם והנפלא שפורסם היום. פשוט מים צוננים על נפש עייפה. באבחת 430 מילה בעיתון פוצצת בלון ענק של שנאה מדומה'.

"'לגמרי', הייתה התגובה, 'אחד המאמרים החזקים שאני מקווה שייזכר וייטמע'. יהי זכרו ברוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר