האפשרויות נבחנות

השר כחלון יוצא למלחמה בגל ההתייקרויות

שר האוצר משה כחלון, הודיע כי ינסה למנוע את גל ההתייקרויות הצפויות בחודש הקרוב בעיקר בשל עליית מחירי החשמל והוא בוחן את האפשרות למנוע את העלייה (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ההפגנות בתל אביב והרעש התקשורתי סביב הנושא הביאו את שר האוצר להבנה שגל ההתייקרויות הצפוי להתחיל כבר בעוד כשבועיים יפגע בו פוליטית והוא יוצא למלחמה כדי לעצור את עליית המחירים.

כזכור, מחירי החשמל, המים, הארנונה, מוצרי מזון, בהם מוצרים בפיקוח כמו הלחם האחיד והחלב, ומוצרים נוספים צפויים לעלות בכמה אחוזים המצטברים להתייקרות משמעותית.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', אמש (מוצ"ש) נמסר שכחלון מתכוון לעצור את עליית מחירי החשמל ולבטל את כל עליית המחיר, אף שהסמכות לשנות את מחירי החשמל נתונה לרשות החשמל. שר האוצר מברר את עניין הסמכות לבטל את עליית מחירי החשמל גם מבחינה משפטית.

השר כחלון הסביר לבכירי האוצר כי עצירת ייקור החשמל תעצור מיידית את רוב ההתייקרויות במשק, שכן למשל המים צפויים להתייקר ב־4.5% בעיקר בשל ייקור החשמל וכך גם מחירי מוצרי מזון נוספים, כמו של חברת "אסם". ייקור החשמל צפוי לייקר מאוד את הייצור במפעלים ואת הוצאות הסוחרים ואלה יעלו לכן את המחירים באופן מיידי בראשית 2019.

במקביל, החליט שר האוצר ליזום תוכנית להוזלה של מוצרי מזון, הלבשה וצעצועים, תוך הפחתות מכסים חדשות, שאותן ביקש לבדוק ממנהל רשות המסים, ערן יעקב, ובכירי הרשות.

גם נתניהו פועל בנושא מתוך הבנה שגל התייקרויות כעת ייפגע בו בשנת הבחירות המתקרבות.

גם שר הכלכלה אלי כהן, נוקט במהלכים כדי לעצור את התייקרות הלחם המפוקח בכך שהציע למאפיות פיצוי של כ-18 מיליון שקל. זאת אחרי שהוחלט כי סוגי הלחם שהמדינה מפקחת על מחיריהם: לחם אחיד, לבן וחלה, צפויים להתייקר ב-3.4%. השר הציע למאפיות שלא לייקר את הלחם ובתמורה הן יפוצו במענק סבסוד בסכום שמהווה 3.4% משווי שוק הלחם המפוקח, שהיקפו עומד על יותר מ-500 מיליון שקל.

המאפיות עוד לא הסכימו לקבל את ההצעה והן ביקשו להוציא את סוגי הלחם הללו מפיקוח, או לקבוע להם מחירי מינימום, מתחת להם אסור יהיה למכור אותם, שכן רשתות השיווק מוכרות לעיתים לחם מפוקח במחירים נמוכים ממחירי הפיקוח. הן עושות זאת למורת רוחן של המאפיות, שמצידן מוכרות סוגי לחם לא מפוקחים ביוקר: בכ-17-13 שקל. השר סירב לבקשות אלה.

כהן מסר להן שאם ידחו את הצעת הפיצוי שלו, הוא יפעל לשינוי חקיקה כדי למנוע את ההתייקרות. כיום, לא נדרשת חתימת שרים לאישור מחירי הלחם המפוקח. מדובר במנגנון אוטומטי של התייקרות או הוזלה, כשאת מחירי הלחם קובעת ועדה משותפת למשרדי הכלכלה והאוצר. אם המאפיות יסרבו להצעת הפיצוי – אזי הוא יביא לתיקון החוק, כך שמעתה והלאה תידרש חתימת שר לכל שינוי במחירים.

בינתיים, הודיע אמש השר כחלון כי כל מבצעי ההוזלות תחת הסיסמה "נטו" – "נטו הוזלות", "נטו משפחה", "נטו תינוקות" אותם הגה והפעיל יוארכו בשנה נוספת. הצווים היו אמורים לפקוע ב־31 בדצמבר השנה. בכך יוארכו התקנות לביטול המכס ומס הקנייה במסגרת כל תוכניות "נטו" של כחלון.

המשמעות היא, שיבואנים יוכלו להמשיך לייבא מוצרי צריכה בלי לשלם מס. בין היתר: טלפונים סלולריים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים, נעליים, משקפיים, צעצועים, כסאות בטיחות ושאר מוצרי תינוקות. המדינה תפסיד מכך 1.5 מיליארד שקל של מסים.

לדברי שר האוצר, "בכל מקום שתהיה עליית מחירים לא מוצדקת, נפחית מכסים ונגדיל את התחרות בשוק. כל מי שיעלה מחירים לציבור הצרכנים, שלא בצדק, יתחרט על כך במהרה".

לקראת סוף השבוע צפוי השר כחלון להודיע על התוכנית לבלימת גל ההתייקרויות, לאחר שיסתיימו הדיונים וההתייעצויות במשרדי האוצר והכלכלה ועם ראש הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר