סערה

בית הדין החרדי 'איים' - ובית המשפט קנס ארבעה רבנים

הרב משה גוטניק, הרב יהורם אולמן, הרב מיכאל שריקי והרב אליהו שלנגר נקנסו בעשרות אלפי דולרים, לאחר שנתבעו בביהמ"ש בסידני • לאחר עתירה - הוקטנו הקנסות (חרדים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
בית המשפט העליון בסידני (צילום: shutterstock)

סערה ביהדות אוסטרליה: דייני בית דין חרדי נקנסו, לאחר ששיגרו לאדם נתבע את מכתב ה'הזמנה לדיון' השגרתי והמקובל.

הרקע לקנסות, הוא דיון ב'בית דין סידני', בית דין חרדי הפועל למעלה מ-110 שנים בסידני, אחת הערים הגדולות והחשובות שבאוסטרליה שבה יש אוכלוסיה יהודית רחבה - כ-45,000 יהודים.

במהלך סכסוך בין שני עסקים בבעלות יהודית - 'לייב גרופ' של ראובן ברוך, ו'סיילספורט' שבבעלות ג'סי (יהושע) קוז'קי - החליט קוז'קי שברצונו לנהל את הסכסוך בבית הדין החרדי 'בית דין סידני'. מנגד, ברוך התעקש לפנות לערכאות.

כפי שמקובל בפרוצדורה המוכרת, בית הדין שיגר לראובן ברוך מכתב זימון לדיון. במכתב הופיע כי כפי ההלכה, אם הוא יסרב להופיע בבית דין הרי שהקהילה תחרים אותו: הוא לא ייספר למניין, לא יקבל עליות לתורה או שום כיבוד אחר, ועוד.

איך שהוא, הגיע הסיפור לבית המשפט - ותביעה הוגשה כנגן ארבעה רבנים - שלושה דיינים: הרב משה גוטניק, הרב יהורם אולמן והרב מיכאל שריקי, ומזכיר ב'בית דין סידני', הרב אליהו שלנגר.

השופט הראשי בבית המשפט העליון של מדינת ניו סאות' ויילס, הממוקם בסידני (בירת ניו סאות' וויילס, מדינה באוסטרליה. י.ב.), קבע כי על ארבעת הרבנים לשלם קנסות בסך עשרות אלפי דולר אוסטרלי בעוון איומים. הרב גוטניק נקנס ב-20,000 דולר, ושלושת חבריו ב-10,000 דולר אוסטרלי כל אחד.

על פי דיווח באתר J-Wire, 'בית דין סידני' החליט לעתור לבית המשפט לעתירות שבסידני.

העתירה הצליחה חלקית: הקנסות הוקטנו; הדיינים ישלמו 7,500 דולר אוסטרלי, והרב שלנגר ישלם 2,500.

לפי השופטת רות' מק'קול, "הראיות קובעות כי המערערים, שהם דייני בית הדין בסידני, בית דין דתי המנהל לפי ההלכה היהודית, ביקשו להבטיח את נוכחות המשיב השני בבית הדין. לפיכך, משום צד לא היה לחץ לא הולם שהיווה לפי המציאות המעשית, נטייה להפריע למסלול הצדק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר