על אזרחי

אלשיך אחרי הפרישה: "המשטרה צריכה להיות לא פוליטית"

מפכ"ל המשטרה שזוהה בשל התנהגותו כאחד מאויביו הגדולים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הופיע היום לראשונה 'על אזרחי', לאחר שפרש, ופרס את משנתו (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אלשיך בנאומו, היום (צילום: באדיבות גלובס)

רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה לשעבר, התייחס היום (חמישי) למשטרת ישראל בפעם הראשונה לאחר שפשט את מדיו כמי שמפיקד על הארגון בארבע השנים האחרונות.

בנאומו בוועידת גלובס אמר אלשיך: "אני לא מאמין שאפשר להשפיע אופרטיבית על מינוי המפכ"ל הבא, אבל צריך לשאול איך ממנים מפכ"ל במדינת ישראל. בניגוד לתפקיד כמו רמטכ"ל, שצריך להיות ממונה על-ידי הדרג הפוליטי, המפכ"ל אינו כפוף לפוליטיקאים. כל מה שקשור לאכיפת חוק הוא עצמאי, או כפוף ליועץ המשפטי לממשלה. צריך לחשוב מהו הפורמט הנכון".

"כדי שמשטרת ישראל תישאר א-פוליטית והמפכ"ל ישאר עצמאי", המשיך אלשיך, "צריך ועדה ציבורית שבעיני היא לא פחות חשובה מהוועדה למינוי שופטים. מדובר כאן באדם אחד, שאם הוא לא יהיה עצמאי - גם המשטרה לא תהיה עצמאית במשך קדנציה שלמה".

בכך התייחס המפכ"ל לשעבר להליך מינוי המפכ"ל, שכזכור ידע דרמות לא מעטות בשנים האחרונות, מפסילתו של גל הירש שבעקבותיו מונה אלשיך, ועד הסאגה האחרונה בסיומה מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, משה (צ'יקו) אדרי, פרש מהמירוץ אף שהיה מועמדו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

כידוע, אלשיך פרש מהמשטרה אחרי שארדן, הודיע כי כהונתו לא תוארך. בהמשך, כשתהליך בחירת מפכ"ל חדש היה בעיצומו, אלשיך הודיע כי העביר ליועץ המשפטי לממשלה מסמך עם מידע שיכול להשפיע על זהות המפכ"ל הבא. מעורבותו באה לידי ביטוי גם כשהוועדה למינוי בכירים דנה במינויו של אדרי , ואלשיך הסביר לחבריה מדוע אדרי לא ראוי לרשת אותו.

בנאומו היום הביע אלשיך את עמדתו גם בשני נושאים נוספים: קשירת שמה של המשטרה במחלוקות פוליטיות והאווירה האלימה השוררת לדבריו בחברה.

אלשיך בעקיצה לנתניהו, ערב פרישתו (צילום: עומר מירון ויוסי כהן, לע"מ)

"בשיח הפוליטי דברים נתפשים כימנים או שמאלנים כי מאן דהוא חושב שהם לא צריכים להיות ככה. המשטרה צריכה להיתפס כא-פוליטית. מה שקורה עכשיו זה מסוכן וצריך לטפל בזה, פרימת הלכידות החברתית משפיעה באופן ישיר על החוסן הלאומי. החוסן שלנו צריך להיות פנימי, בין אזרחי המדינה, על-מנת שנוכל להילחם מול יישויות חיצוניות", אמר אלשיך.

"אנחנו מזהים אלימות קיצונית ביותר ברשת. טוקבקים איומים ונוראיים, ולא רק בנושאים פוליטיים. האלימות הזאת מחלחלת ולא נשארת רק ברשת. יש לכך השלכות חברתיות מרחיקות לכת. התופעה הזאת", סיים אלשיך את נאומו, "היא רק חלק מההשפעה על תהליך הפוליטיזציה של מערכת הביטחון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר