מגן צפוני

אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק: "המלט מוכיח את שקרי חיזבאללה"

אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק, דיווח על מצב מבצע 'מגן צפוני' והסביר כי צה"ל סיים את השמדתן של המנהרות מכפר כילא לכיוון מטולה. לדבריו, המנהרות הושמדו לכל אורכן (צבא)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
האלוף יואל סטריק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

23 יום לפתיחת מבצע 'מגן צפוני' צה"ל מעדכן על מצב המבצע וההתפתחויות. אלוף פיקוד צפון, יואל סטריק ומפקדי החטיבה הגזרתיים - מפקד יהלום, מח"ט הקומנדו ומפקדים נוספים עדכנו את התקשורת באירועים.

האלוף סטריק, המפקד הבכיר בזירה מסר: "סיימנו את תהליך הנטרול וההשמדה של המנהרות מכפר כילא לשטחים הקרובים למטולה. אנו קובעים שהמנהרות שחיזבאללה חפר מכפר כילא למטולה נוטרלו והושמדו".

הניסיון של חיזבאללה

האלוף פרש את הרקע למבצע והזכיר כי במסגרת תוכנית כיבוש הגליל שנסראללה מתחיל לדבר עליה ב-2011 הוא הציג ב2013 רכיבים מהתוכנית. סרטון משנת 2013 מראה שחזבאללה מתכנן פעולה בצפון הארץ שכוללת פעולה קרקעית, אש שטוחת מסלול ותלולת מסלול, תקיפה מהים ופגיעה ביכולות צהל ובאזרחים. הרכיב הסודי שהיה לתוכנית הוא המנהור התת קרקעי.

המלט שנשפך בצד הלבנוני (צילום: דובר צה"ל)

"בסרט שהופץ נסראללה לא דייק, הוא הסתיר את תוכנית מטולה למשל. תכנן לבצע ירי, ולהשתמש במנהרות שחפר כדי להכנס למטולה ולנסות לפגוע ביישוב ובכוחות צהל שמגיעים מציר הצפון", הסביר סטריק.

"עשינו שורת פעולות- הגנה: מיצוק, חישוף. אבן משתלבת, החומה שבונים. ועכשיו החשיפה הנטרול וההשמדה של המנהרות שהובילו מכפר כילא למטולה. את המנהרות האלה להבנתנו לא ניתן יהיה להשמיש. פעלנו בשורת כלים לטיפול במנהרות, את הפיצוצים כבר ראיתם. פה מדובר בהכנסת חומרים", אמר האלוף כהסבר לאירועי היום בהם הושמדה מנהרה נוספת בידי ישראל.

"במהלך פעולת הנטרול שהושלמה היום, ניתן לראות את מפעל הבלוקים, אנחנו נפרסם היום תמונות של מפעל הבלוקים הזה מוצף במלט כתוצאה מהחומרים שהוכנסו. למרות הניסיון של חיזבאללה למנוע את זה, זורמים עכשיו ברחובות כפר כילא הרבה קובים של מלט מהמנהרה הזו".

אלוף פיקוד צפון הסביר, כי המלט מוכיח את הקשר בין הפיר לבין מפעל הבלוקים. סטריק הוסיף כי המלט בכפר הלבנוני מוכיח מעל לכל ספק כי המנהרות חוצות משטח לבנון לישראל וכי כעת ברור שהמפעל הזה בשימוש חיזבאללה.

"יש עוד מספר נקודות בכפר כילא שהגיעו אליהם החומרים מהמנהרה הזו ומנהרות נוספות, החומרים פרצו ולמעשה ממלאים את הרחוב. זו הוכחה נוספת למי שצריך לשקרי חיזבאללה, הממשל הלבנוני, האוכלוסייה בדרום לבנון שחיזבאללה בונה להם מנהרות מתחת לבית, והעובדה שהוא מפר כמובן את 1701 ומשתמש בתושבי הכפר כמגן אנושי", אמר סטריק.

המפקד הסביר, כי צה"ל מנטרל את המנהרות שמפרות ריבונות כדי להוציא אותן משימוש לכל אורכן. "זו הסיבה שהקודמות פוצצו לכל אורכן גם בתוך לבנון, ושאת אלה מילאנו בחומר", הוא מסביר.

לדבריו, אנשי חיזבאללה מקפידים לא להגיב בפומבי לאירועים האלה "להבנתנו הם שרויים במבוכה קשה. אני חושב שהתמונות האלה יגרמו לזה שממשלת לבנון כבר לא תוכל להתעלם מהנושא. הניסיון של חיזבאללה לחסום את המנהרות לא החזיק ואיפה שתכננו לנטרל אותן באופן הזה הן טופלו לכל אורכן".

מה צפוי בהמשך המבצע?

"אנו ממשיכים במבצע על פי התכנית, אפילו מקדימים אותה קצת. המבצע לא הסתיים. ממשיכים בפעולות גלויות וחשאיות לחשיפה ונטרול של תוואי המנהור התת קרקעי של חזבאללה משטח לבנון לשטח ישראל", הסביר האלוף.

"הוזרמו הרבה מאד קובים של חומרים, המטרה בהתחלה היא לשטוף את החסימות, ואז מכניסים את החומר בדחיסה והוא ממלא את כל המנהרה עד שמתחיל לצאת בצד השני. פה הזרמנו אפילו יותר כדי שנראה את זה זורם ברחובות ויראו שזה חוצה לשטח אזרחי", אמר סטריק.

המלט שנשפך בצד הלבנוני (צילום: דובר צה"ל)

הוא הוסיף כי צה"ל העביר ליוניפי"ל מידע על יותר מפיר אחד בצד השני. "מאמין שתושבי כפר כילא רואים ביומיים האחרונים שזורמים להם חומרים ברחובות והם יתחילו לשאול שאלות, יש לי סיבות טובות להניח שזה כבר קורה".

לדבריו, אחת הבעיות שחיזבאללה נתקל עכשיו זה חשיפה של פרויקט שהיה ממודר אפילו בתוך חיזבאללה, "אפילו פעילים בכירים שלהם באיזור לא הכירו אותו, ויש פה אירוע של למידה ומבוכה. עסוק בעיקר במעקב אחרי הפעילות שלנו. הוא מופתע ומובך מעומק היכולות הטכנולוגיות והטיפול הממוקד בפרק זמן קצר".

"יש פה אפקט מערכתי, צה"ל באמצעות טכנולוגיה ויכולות מבצעיות מודיעיניות חשף פרויקט מסווג. ייקח לחיזבאללה הרבה זמן לתחקר, להסיק מסקנות, ולחשוב מה הדבר הזה שעושה. אנחנו גם לא ננוח על השמרים", סיים אלוף פיקוד הצפון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר