הרעש המסתורי

התיאוריה שהסעירה דיפלומטים אמריקניים - מופרכת

עובדי השגרירות האמריקנית בהוואנה, קובה, סבלו לפני כשנתיים מתופעות רפואיות שונות וסברו כי מדובר במתקפה של נשק קולי מצד הקובאנים • כעת הסברה מתפרקת (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
מבנה השגרירות האמריקנית בהוואנה (צילום: shutterstock)

זה החל בנובמבר 2016. עשרות אמריקנים בהוואנה שבקובה התלוננו אז על קולות מתמשכים, גבוהים, ואחריהם מגוון תסמינים, כולל כאבי ראש, בחילה ואובדן שמיעה.

המשותף לכל אותם עשרות שסבלו מהתופעות, הוא מקום עבודתם, בשגרירות האמריקנית בהוואנה. לאחר שנבדקו כ-25 מהם, נוצרה מהומה בינלאומית, לאחר שהועלתה חוות דעת כי מדובר בנשק קולי (שמשתמש בגלי קול חריגים י.ב.) שמפעילים הקובאנים.

הגירסה הסתדרה היטב, שכן הנשק הזה כבר מוכר לקהילייה הבטחונית-מדעית. היה ברור: קובה משתמשת בקולות האלו על מנת להזיק לנציגים האמריקניים.

אלא שכעת, למעלה משנה לאחר מכן, מתברר כי אין כל קשר בין הקולות המתמשכים ששמעו עובדי השגרירות, לבין התופעות הרפואיות.

ביום שישי, הציגו שני מדענים הוכחות כי הצלילים הם סך הכל צרצורים של צרצרים.

המדענים הוסיפו כי אין ידוע בוודאות שהדיפלומטים לא הותקפו, אלא רק שההקלטה אינה נשק קולי, כפי שנטען עד כה - כך על פי דיווח ב'ניו יורק טיימס'.

אלכסנדר סטאבס מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ופרננדו מונטאלגרה מאוניברסיטת לינקולן באנגליה, בחנו הקלטות של הרעשים. כשסטאבס האזין לאותם קולות, הוא נזכר בחרקים שנתקל בהם בזמן שעבד בקאריביים. גם הדפוסים האקוסטיים של ההקלטה, תאמו לשירתם של סוגים שונים של חרקים, ובעיקר לשירתו של קריקט הודי קצר-זנב.

צרצורו של החרק המדובר, מוכר כצורמני ורועש מאד. על פי סטאבס, "הצלילים חזקים מאוד, אתה יכול לשמוע אותם כשאתה בתוך משאית דיזל תוך כדי נסיעה".

"זה יכול להישמע כמו מנוע בעל טון נמוך, או מתכת שנשרטת, או כמו נהיגה במכונית כאשר החלון האחורי פתוח", לדברי ד"ר סמית', חוקר באוניברסיטת פנסילבניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר