בראיונות פרישה

הרמטכ"ל חושף: 2,000 פצצות על האיראנים

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שמסיים השבוע את תפקידו, התראיין לעיתונים 'סאנדיי טיימס' ו'הניו יורק טיימס' והודה לראשונה כי ישראל תקפה מטרות איראניות בתוך סוריה (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גדי איזנקוט (צילום: דובר צה"ל)

לקראת סיום כהונתו ביום שלישי הקרוב, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, לא רק מאשר לפרסם את תמונותיו נרדם בטיסה, אלא גם חושף בראיון נדיר לעיתונים 'סאנדיי טיימס' וה'ניו יורק טיימס', ומאשר לראשונה באופן רשמי, כי ישראל ביצעה בסוריה אלפי תקיפות כדי למנוע את התבססות איראן בגבולה הצפוני של ישראל.

"בינואר 2017 התחלנו לתקוף את התשתיות שהאיראנים החלו לבנות בסוריה", סיפר אינזקוט בראיון שהתקיים במשרדו בקריה בתל אביב. "המאסה הקריטית החלה מאמצע 2017. התחלנו לתקוף באופן סיסטמטי כמה פעמים בכל שבוע. מבלי להצהיר הצהרות. מתחת לראדאר".

איזנקוט אמר בראיון, כי האויב העיקרי של ישראל במערכה הזו הוא הזרוע הביצועית של משמרות המהפכה בסוריה, כוח "קודס" בפיקודו של הגנרל קאסם סולימני. "ביצענו אלפי תקיפות מבלי לקחת אחריות ומבלי לבקש קרדיט", אמר איזנקוט והוסיף, כי בשנת 2018 לבדה ישראל הטילה 2000 פצצות על מטרות איראניות בסוריה.

"פעלנו כשנתיים וחצי מתחת לראדר, אך בשנת 2016 זיהינו את השינוי באסטרטגיה האיראנית. הם תכננו שעד לסוף שנת 2018 יהיו להם בסוריה 100 אלף לוחמים שיעים. הם הביאו אותם מפקיסטן, מעירק ומאפגניסטן. הם בנו בסיסי מודיעין על הגולן לאור הגבול עם ישראל ובמקביל החלו להקים אגפים בכל בסיסי חיל האוויר הסורי והביאו אזרחים כדי להתחיל בהליכים של אינדוקטרינציה בבתי הספר ובמרכזי האוכלוסייה", אמר הרמטכ"ל כשהוא מסביר את התקיפות הישראליות התכופות.

לפי ה'סאנדיי טיימס', ההחלטה לתקוף ישירות את האיראנים לא התקבלה בקלות. איזנקוט האמין כי התוכנית שלו תעבוד וכי ההשלכות לא יהיו חמורות שכן "האיראנים בחרו לשחק במגרש המשחקים הלא הנכון" בכך שניסו להתבסס בסוריה, ממש מעבר לגבול עם ישראל. "יש לנו עליונות מודיעין באזור הזה. אנחנו נהנים מעליונות אווירית מוחלטת, עם הרתעה חזקה וגם את ההצדקה לפעול", אמר בראיון כשהוא מוסיף, כי ההצלחה האיראנית בסוריה להציל את משטרו של אסאד גרמה לאיראנים לשכרון כוח ולחוסר הערכה את יכולתה של ישראל לעמוד מולה ולא למצמץ כפי שבדרך כלל המערב מתנהג אל מול הפרוקובציות שלה.

איזנקוט, כך לפי הפרסום ב'סאנדיי טיימס', הציג לממשלה בראשות בנימין נתניהו את התוכנית שלו ואמר: "אין לנו ברירה, אם אנחנו מעדיפים שיקולים קצרי טווח כדי לשמור על השקט, נשלם מחיר בטווח הארוך". לניו יורק טיימס הוסיף איזנקוט, כי היה קושי לתקוף את איראן לאחר שנים של התמודדות עם אויב חלש יחסית, היה על ישראל לעשות שינוי חשיבה וזה היה אתגר עבורה. על פי הראיון, איזנקוט היה הראשון שהגדיר כרמטכ"ל את האיום האיראני כמשמעותי יותר על פני חיזבאללה וחמאס בעזה.

לפי הכתבות, רוב התקיפות בסוריה נגד המטרות האיראניות בוצעו מהאוויר, אבל כעת מתברר שהן כללו גם תקיפות טילים קרקעיות ופשיטות של כוחות מיוחדים. איזנקוט אמר, כי ישראל דאגה בתחילה לנסות ולהימנע מפגיעה בכוח האדם האיראני ולפגוע רק בתשתיות שנבנו לאורך הגבול. "להערכתי נהרגו רק כמה עשרות איראנים בתקיפות".

היעדר לקיחת האחריות מצד ישראל איפשר לאיראנים ולסורים את היכולת שלא להגיב וכך היה עד ל־10 בפברואר בשנה שעברה, אז האיראנים שיגרו את המל"ט עמוס חומר הנפץ, לפי הכתבה ב"סאנדיי טיימס", אל תוך שטח ישראל עד שהופל. זו הייתה התקיפה האיראנית הישירה הראשונה על ישראל, ולא באמצעות החיזבאללה וישראל הגיבה בהתאם. "הרגנו 10 איראנים, הבכיר מתוכם היה קולונל בחיל האוויר של משמרות המהפכה", אמר איזנקוט. "בעקבות התקיפה הזו האיראנים החליט להגיב ולתקוף את צפונה של ישראל. זיהינו ב־8 במאי הכנות למתקפת טילים, בהובלת כוח קודס".

לפי ה"סאנדיי טיימס" פעולות ישראליות מנעו מחלק מהטילים להיות משוגרים, וכשהאיראנים שיגרו את הטילים בלילה הבא, רובם נפלו בשטח סוריה, ורק ארבעה טילים חדרו למרחב האווירי הישראלי, הופלו או הושמדו. ישראל תקפה בתגובה 80 יעדים איראניים בתוך סוריה.

להערכת איזנקוט, יש עכשיו עניין משותף לגורמים שונים בבלימת הנוכחות של האיראנים בסוריה. "בשאר אל־אסד, נשיא סוריה, היה זקוק להם כשהיה עם הגב לקיר ועכשיו הוא כבר לא זקוק להם". בגלל שבסוריה רק ארבעה אחוז מהאוכלוסייה הם שיעים, ולאור הכוונה המוצהרת של איראן ליצור רצף טריטוריאלי מאיראן ועד לים התיכון, הרמטכ"ל אומר שישראל הגיעה למסקנה ש"סוריה היא החוליה החלשה, שבה יכולנו לקטוע את חצי הסהר השיעי. הכוח שמולו התמודדנו בשנתיים האחרונות היה כוח נחוש, אבל לא מרשים מאוד ביכולות שלו".

בראיון ל"סאנדיי טיימס" הודה אייזנקוט לראשונה, כי ישראל סיפקה לארגוני המורדים בסוריה נשק קל "לצורך הגנת עצמית. פעלנו בשטח שנשלט על־ידי הרוסים ולעיתים תקפנו מטרות שהיו במרחק של קילומטר או שניים מעמדות רוסיות", סיפר.

איזנקוט התייחס בראיון ל'ניו יורק טיימס' גם למערכה מול חיזבאללה ואמר "אני יכול להגיד בביטחון שעכשיו, כשאנחנו מדברים, לחיזבאללה יש רק מספר קטן של טילים עם יכולת דיוק גבוהה. הם קיוו שיהיו להם מאות טילים לטווח בינוני וארוך", הוא אומר. לגבי האיראנים, איזנקוט אומר כי "ככל שאנחנו לוחצים אותם בסוריה, הם מעבירים את המאמץ שלהם לעיראק", שם עדיין ישנם חיילים אמריקנים רבים בניגוד לסוריה שם צפויים הכוחות האמריקנים לעזוב בהדרגה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר