איראן: נכשלנו בניסיון שיגור של לוויין עצמאי

בטהרן הודו הבוקר כי ניסיונם לשגר לוויין עצמאי נכשל לאחר שהטיל לא הצליח להביא את הלוויין אל מסלולו. האיראנים צפויים לנסות בקרוב לשגר לוויין נוסף לחלל (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חסן רוחאני, מנהיגה של איראן (צילום: שאטרסטוק)

האיראנים ממשיכים לנסות ולצבור הישגים מדעיים-צבאיים, כשהפעם מדובר בניסיון איראני לשגר בעצמם לווין לחלל. האיראנים דיווחו הבוקר (שלישי), כי הפעם דווקא נכשלו והלוויין ששיגרו לא הצליח להיכנס למסלולו.

שר התקשורת של איראן, מוחמד ג'וואד אזארי, הסביר את הסיבה לכישלון: הטיל שנשא את הלוויין "לא הצליח להגיע למהירות הנדרשת בשלב השלישי, למרות שהוא צלח את שני השלבים הראשונים של השיגור".

הלוויין ששיגורו נכשל כונה "פייאם" (מסר באיראנית), שלפי דיווחים ברפובליקה האסלאמית, צויד בארבע מצלמות שנועדו לשמש בתחומי החקלאות, הייעור ותחומים אזרחיים נוספים, כך לפחות על פי הדיווח האיראני. הוא שקל, כך דווח, 100 ק"ג ואמור היה להיות משוגר באמצעות הטיל האיראני "סימורג" למסלול בגובה של 500 ק"מ.

למרות הכישלון האיראנים מתעתדים בתקופה הקרובה לנסות לשגר לוויין נוסף. נשיא איראן חסן רוחאני הצהיר לפני כמה ימים כי טהרן תשגר שני לוויינים לחל ותשמש בטילים לייצור עצמי לצורך שיגורם. שר התקשורת האיראני אזארי ציין לאחר כישלון השיגור הבוקר כי הלוויין השני, בשם "דוסטי" (ידידות), ממתין לשיגורו.

בעבר ספגה טהרן ביקורת מצד ארצות הברית על כוונתה לשגר לוויין לחלל, אך בטהרן בחרו להתעלם ממנה. החשש הוא כי האיראנים יעשו שימוש לרעה בלוויינים לצד המשך פיתוח הטילים הבליסטיים שמאיימים על אויביה של איראן.

איראן ספגה ביקורת בנושא גם מידידתה צרפת, בשבוע שעבר קראה צרפת לאיראן לעצור מיד כל פעילות בליסטית. האיראנים שזעמו על ההכרזה הצרפתית השיבו לצרפת "להפסיק להביע עמדות בלתי אחראיות". בהצהרה שפרסם דוברו של זריף נאמר כי תוכנית הטילים היא הגנתית, ואינה מהווה הפרה של החלטות האו"ם.

הסיבה ככל הנראה שהאיראנים הודו בכישלון, היא חוסר היכולת להסתיר אותו, בניגוד לדגמי ה"מטוסים" שפיתחו שלדעת מומחים רבים כלל אינם יכולים לטוס, אך איש לא יכול לדעת זו בוודאות מלאה, שכן האיראנים לא הדגימו באופן חי את הדגמים החדשים. לוויין איראני יכול להכניס את הרפובליקה האסלאמית למועדון היוקרתי של החלל וסביר להניח שהם ימשיכו במאמצים לשם כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר