הפשרה ב'יחל ישראל'

שלום ליטאי? הגר"ד לנדו והגר"א דויטש - במכתב משותף

הפשרה שהושגה סביב בית הכנסת 'יחל ישראל' של 'הפלג' במודיעין עילית הובילה לאחדות נדירה בין הגאון רבי דב לנדו והגאון רבי אשר דויטש, שחתמו על מכתב משותף לתורמים • הסיפור המלא (בארץ)

הגר"ד לנדו והגר"א דויטש (צילום: יעקב נחומי, באדיבות המצלם)

​פרסום ראשון: ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו - ממנהיגי הציבור הליטאי כיום, והגאון רבי אשר דויטש - ממנהיגי 'הפלג הירושלמי' ומראשי ישיבת פוניבז, החליפו בעבר ביניהם מכתבים רבים, בין היתר בסוגיות ריבית וסוגיות נוספות בש"ס.

אלא שמאז פרוץ הפילוג הליטאי, היה נדמה כי הקשר התורני בין שני ראשי השיבה, חלף ועבר לדפי ההיסטוריה, לאחר ששרר ביניהם נתק מוחלט.

כעת, "כיכר השבת" חושף לראשונה על מכתב משותף ודרמטי, עליו חתומים באורח נדיר, זה לצד זה, הגר"ד לנדו והגר"א דויטש. מי שהצליח להביא לחתימה המשותפת על מכתב אחד הוא לא אחר מרבה של מודיעין עילית הגאון רבי מאיר קסלר.

מתברר כי עמותת 'שלהבת שמחה' שהוקמה על שם אביו, הגאון רבי שמחה קסלר זצ"ל, עמדה בעין הסערה לאחר שחברי העמותה הפעילו בית כנסת בעיר מודיעין עילית בשם 'יחל ישראל', אלא שבמקום פרץ סכסוך שנחשף ב'כיכר השבת', מאחר והרב וחלק מהמתפללים שייכים ל'פלג הירושלמי' ואילו אנשי העמותה שייכים לזרם המרכזי בציבור הליטאי.

הסכסוך בין הצדדים הוביל עד כדי דרישה לפינוי בית הכנסת, אך כפי שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת', ברגע האחרון התערב רב העיר הגר"מ קסלר והציע פשרה - השארת אנשי 'הפלג' בבית הכנסת ובמקביל יפעל להשגת תקציב עבור בניית בית כנסת חדש לאנשי העמותה.

ההצעה התקבלה והגר"מ קסלר התחייב לגייס מיליונים לבית הכנסת ופתח במסע לגיוס הכסף.

גם כאן, כמו בפרשת בית הכנסת בבני ברק - היה זה הנגיד שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס שהסכים לסייע, אך בתנאי קודם למעשה - שתהיה אחדות.

לאחר שהצדדים הבינו שאחדות לא תושג, הנגיד הודיע כי לא יתרום עד שתהיה אחדות מינימלית לפחות.

הגר"מ קסלר פנה אל הגר"ד לנדו, שכתב מכתב לתורמים ולנגיד רכניץ. במכתב, מציין ראש הישיבה כי יש כאן מקרה של מחלוקת על בית מקדש מעט, והצדדים עומדים לפני פשרה מוסכמת, והכל תלוי במימון של בית כנסת חדש, וציין כי הם מבקשים מאוד למען השלום בקרב מתפללי בית הכנסת יחל ישראל, לממן את בניית בית הכנסת החדש.

הגר"מ קסלר ביקש רשות מר"י סלבודקה להחתים גם את הגר"א דויטש על המכתב לתורמים ולאחר שנענה בחיוב, הגר"א דויטש חתם והוסיף משלו מילים חמות לתורמים וכך יצא לפועל מכתב משותף ונדיר של שני ראשי הישיבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר