דלקת פרקים

המחלה העלומה בה הגוף נלחם כנגד עצמו - זוכה בעשור האחרון לפריצת דרך

דלקת מפרקים היא המחלה הריאומטית הדלקתית השכיחה ביותר בקרב האוכלוסיה, כדי לקבל קצת רקע על המחלה ודרכי ההתמודדות איתה פנינו לד"ר שי קויתי, פנימאי וראומטולוג בכיר וסגן מנהל פנימית א' בביה"ח שיבא תל השומר, צפו בכתבה המצולמת (בריאות, שיווקי)

ד"ר שי קויתי סגן מנהל פנימית א' בביה"ח שיבא תל השומר (צילום: עזרא טרבלסי)

כדי ללמוד ולהבין לעומק את מהות המחלה שנחשבת לאחת מהשכיחות ביותר, פנינו לד"ר שי קויתי, פנימאי וראומטולוג בכיר וסגן מנהל פנימית א' בביה"ח שיבא תל השומר, הנחשב למומחה בתחומו ואצלו שמענו כי לאחרונה ישנה בשורה מעודדת בצורת טיפול ביולוגי שמראה תוצאות מצויינות בקרב המטופלים, אך בל נקדים את המאוחר ותחילה נפתח בסקירה המקיפה מפיו כפי ששמענוה במשרדו של ד"ר שי קויתי.

"שואלים אותי כל הזמן - מה זה ראומטולוג? אז אני אסביר ראומטולוג הוא רופא שעבר שתי התמחויות, התמחות ראשונה ברפואה פנימית שנמשכת 4 שנים, והתמחות שנייה בראומטולוגיה ובה אנו לומדים לאבחן ולטפל במחלות אוטואימוניות ועוד מספר מחלות שפוגעות במפרקים".

המחלות האוטואימוניות הינם מחלות שבהם מערכת החיסון - בטעות, ואנחנו לא כל כך יודעים למה - תוקפת את הגוף - אברים שונים בגוף. מסיבה שאנחנו לא יודעים בדיוק הם תוקפות בעיקר את המפרקים ולכן דלקת פרקים היא המחלה האוטואימונית השכיחה ביותר, אבל יש עוד מחלות אוטואימוניות אלו שפוגעות במוח - כמו טרשת נפוצה, בעור - כמו פסוריאזיס ועוד רבים ישנם כ - 80 עד 90 מחלות אוטואימוניות.

אז כאשר אנו באים לאבחן ולטפל בחולי מחלה אוטואימונית אנחנו כמובן צריכים לבדוק אותו, לשמוע את הסיפור, מבצעים בדיקה גופנית ואנחנו גם נעזרים בהרבה מהמקרים בבדיקות דם של נוגדנים ספציפים שהם בעצם מסמנים את המחלה, לפעמים בבדיקות גנטיות ולפעמים גם בהדמיות, כלומר צילומים, אולטראסאונד ואם אר איי.

המחלה הראשונה שאני אדבר עליה היא דלקת פרקים שגרונית באנגלית 'ראומטואיד ארטריטיס' דלקת פרקים השכיחה ביותר והיא באופן קלאסי מופיעה בנשים יותר מגברים בעשור החמישי והשישי לחיים, אבל במציאות אנחנו מוצאים אותה גם אצל גברים וגם בגילאים צעירים יותר.

המחלה למעשה מתבטאת בדלקת פרקים, שזה אומר בעצם - נפיחות, אודם, כאבים והגבלה בהנעה של המפרקים, במפרקים של הידיים - כפות הידיים, אצבעות הידיים, רגליים, ברכיים וקרסוליים.

ללא טיפול המחלה יכולה לא רק לגרום לכאבים והגבלה, אלא גם לפגוע בסחוס ובעצם ולגרום לעויתות מה שאנחנו קוראים - קונפורמציות של המפרק עד כדי אי-תפקוד של המפרק והגבלה קשה באיכות החיים ואף לנכות.

מעבר למפרקים, המחלה יכולה לפגוע גם בדברים אחרים כמו: הריאות, מערכת העצבים, העור והלב.

בכדי לאבחן את המחלה כמו שציינתי, ראומטולוג חייב לבדוק את החולה, לשמוע את הסיפור וממש למשש את המפרקים.

אנו למדים לזהות את דלקת המפרקים מנסיון של ראיית הרבה חולים.

אנחנו נעזרים גם בנוגדנים ספציפיים שבמקרה של 'ראומטואיד ארטריטיס' נקראים 'ראומטואיד פקטור' או 'אנטי סיסיפי' ולעיתים גם בצילומים והדמויות שונות.

הטיפול הראשוני הוא בדרך כלל סטרואידים פרדניזון לרוב במינון לא גבוה במיוחד 10/ 20 מיליגרם.

היתרון בתרופה הזאת שהתגובה היא מאוד מהירה תוך 48/ 72 שעות כבר רואים תגובה חיובית וירידה בנפיחות של המפרק.

אך לאורך זמן הטיפול הזה גורם לתופעות לוואי ולא רק, אלא גם לפגיעה בסחוס ובעצמות. ולכן אנחנו בדרך כלל, בד בבד מתחילים טיפול נוסף.

הטיפול הנוסף הוא באחד ממספר תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, כמובן הם מדכאות אותה באופן קל, כי אנחנו לא רוצים לדכאות את מערכת החיסון באופן מוחלט כי אז האדם יהיה חשוף ליותר מידיי זיהומים חיידקים וירוסים וכד'.

במקרים הקלים בינוניים אנחנו יכולים להסתפק בטיפול הזה כדי להחזיר את המטופל לתפקוד ולהעלים בעצם את הנפיחות ואת הפגיעה במפרקים, אך בערך מחצית מהחולים נזקקים לטיפולים קצת יותר משמעותיים.

למעשה אנחנו נהנים בשני העשורים האחרונים מעידן חדש של טיפולים - העידן הביולוגי אלו תרופות שניתנות בזריקות או בעירויים.

הסיבה שהם נקראים 'טיפולים ביולוגים' היא מחמת שהם נוצרים בתוך מיקרואורגניזם אחר, הם אמנם טיפולים יקרים אך הם בעצם שינו את את פני המקצוע ואת המהלך של החולים מאז שאנחנו מטפלים בהם.

מה שמיוחד בהם הוא שבטיפול ביולוגי אנחנו לא מדכאים את כל מערכת החיסון בצורה עיוורת אלא יודעים לדכא אלמנט במערכת החיסון שבדרך כלל נקרא ציטוקין שהוא אחראי על הדלקת ויצירת הנזק.

לסקירה מעמיקה של הטיפול הביולוגי, צפו בסרטון המלא:

ראיון הוידאו המקיף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר