מעסיקים עוזרת בית? שלא תסתבכו יום אחד עם הרשויות...

מעסיקים עוזרת בית? קחו בחשבון שאם אינכם פועלים לפי התקנות הקבועות בחוק אז אל תופתעו אם יום אחד תקבלו 'כתב תביעה' - שיגרור הליך משפטי ארוך, יקר ולא נעים • כל הפרטים בכתבה הבאה (משפט, שיווקי)

מאת עו"ד זכרי חניאל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

עוזרת בית עצמאית

אולי לא ידעתם, אבל אם אתם מסתייעים בעוזרת בית, אתם נחשבים כמעסיקים לכל דבר ועניין על פי החוק, גם אם עוזרת הבית עובדת בביתכם רק פעם בשבוע למספר שעות.
הנה כך, אפילו לא היה לכם שמץ מושג, אבל עוזרת הבית זכאית לכל הזכויות של עובד רגיל; שכר מינימום, שעות נוספות (מעל 9 שעות ביום או 43 שעות בשבוע), החזר נסיעות, מנוחה שבועית, דמי חגים, (במקרה של עבודה יום לפני ויום אחרי החג) תשלום ביטוח לאומי, הפקדות לפנסיה, ופיצויים אם פוטרה.
כן, קראתם נכון: אם הפסקתם להעסיקה לאחר פרק זמן מסוים הדבר עלול להיחשב לפיטורין... בנוסף, זכאית עובדת משק בית לחופשה שנתית והבראה בהתאם לוותק ולשיעור המשרה.
תביעות לא סימפטיות שכאלו מוגשות כנגד משקי בית רבים במדינת ישראל.


בקצרה, מה צריך לדעת?

על כל מעסיק חלה חובה להנפיק לעוזרת תלוש משכורת אם כי אין חובה לפרט באופן פרטני את שעות עבודתה כמו גם את שלל הפירוטים שמטיל תיקון 24 לחוק הגנת השכר. כל זאת כאשר מדובר בהיקף משרה נמוך. נסייג ונאמר שעל אלו שבינכם שמעסיקים שתי עוזרות בית מוטלת החובה לפרט באופן פרטני את שעות העבודה ועוד אי אלו פרמטרים נוספים.

במקרים רבים עוזרת הבית מבקשת שלא תדווחו עליה למוסד לביטוח לאומי מטעמים הכמוסים עמה, אולם אם לא תדווחו על העסקתה, ואותה עובדת תיפצע בביתכם, עקב רשלנות או מחדל שלכם, אתם תיאלצו להיפרד מכסף רב, ולשלם לה את מלוא הנזקים שנגרמו לה. חשוב לציין שגם אם העוזרת הפקידה בידכם כתב ויתור מפורש ודווקני בחתימת ידה לפיו היא מוותרת מראש על זכויותיה לפיצוי בגין תאונה בביתכם, דעו לכם שהמכתב הזה לא שווה מאומה.

ניתן להצביע על מקרים רבים שהמעסיק לא פעל כחוק מתוך רצון להתחשב בעוזרת, ולאחר מכן אותה עוזרת, שהייתה חביבה וחייכנית בתחילה, לא גילתה כל התחשבות במעסיק, אלא להיפך, העלתה דרישות מכל טוב באמצעות תביעה בבית המשפט. תופעה זו צומחת וגודלת מדי שנה.

האם עלי לשלם לעוזרת בתקופת מחלה?

ראשית נסביר, כי ימי המחלה על פי חוק משולמים במדרג מוסדר. כך למשל, אם היום שבו העוזרת הייתה אמורה לעבוד בביתכם הוא היום הראשון למחלתה אינכם חייבים לשלם לה עבור אותו יום. לעומת זאת, אם היום שבו העוזרת הייתה אמורה לעבוד אצלכם הוא היום השני למחלתה, תצטרכו לשלם לה 50% מהשכר שהייתה אמורה לקבל עבור עבודתה באותו יום, וכך הלאה.

תיאום מס וחוק עבודת נשים

במקרה שהעוזרת עובדת אצל מעסיקים שונים חלה עליכם חובה לבדוק את חובת תשלום מס ההכנסה החל על העוזרת ולדאוג שיבוצע תיאום מס.

בנוסף, על עוזרת הבית חל חוק עבודת נשים. כך למשל, אם העוזרת נכנסה להריון, קיימת הגבלה על פיטוריה ויש צורך באישור שר העבודה והרווחה כדי לפטרה. במידה והעוזרת חזרה מחופשת לידה, ניתן יהיה לפטרה רק בחלוף 60 יום לאחר ששבה לעבודה.

ואולי הכי כדאי להעסיק עוזרת באמצעות חברה חיצונית?

אם החלטתם לפשט את העניינים תוכלו לשכור עוזרת באמצעות חברת כוח אדם. במקרה זה תשלמו מעט יותר אך השקט הנפשי לעיתים שווה זאת. גם כאן, דאגו לברר שהחברה המעסיקה משלמת תנאים סוציאליים על פי חוק.

למסודרים שבניכם ציינו בחוזה את המחיר הסופי לפני תחילת העבודה, ואת תנאי התשלום, ותמיד תוודאו שלחברת הניקיון יש ביטוח נרחב שמכסה כל נזק אפשרי, על מנת לצמצם למינימום את החשיפה שלכם לתביעות מתביעות שונות. וזכרו: הקדשתם מחשבה וזמן היום, חסכתם כאב ראש וכסף בעתיד.

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואיננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

לקבלת ייעוץ משפטי ניתן לפנות בטלפון 054-266-5328

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר