סיכום מיוחד

ועידת 'אגודת ישראל' | כל כותרות הוועידה

מאות נציגי 'אגודת ישראל' ועסקני המפלגה, משלל החסידויות בארץ, משתתפים בוועידה בנתניה. "כיכר השבת" עם כל הכותרות מהוועידה - הנאומים, סדרי הישיבה, הטענות על 'דגל' ו'הפלג' וגם על העיתונים

שאול כהנא | כיכר השבת |
צירי הוועידה (צילום: משה גולדשטיין)

ועידת אגודת ישראל המתכנסת במלון 'גלי צאנז' נתניה נפתחה במושב בנוכחות רבני התנועה, כשרב קהילות החסידים באלעד, הרב זושא הורביץ, ויו"ר 'אגודת ישראל', הרב יוסף קופרברג, נשאו דברים בפני הנציגים שהחלו להתאסף. הנחה את הועידה עורך 'המודיע' תורני וסגן ראש עיריית מודיעין עילית, טוביה פריינד.

לאחר מכן פנו המשתתפים להיכל רוזנברג שבביהמ"ד צאנז הסמוך, למעמד בראשות מרנן ורבנן גדולי האדמו"רים, חברי מועצת גדולי התורה כאשר החידוש הפעם היה בהופעתם של עשרות אדמו"רים שאינם חברים ב'מועצת החסידית' ולא נחשבו כשייכים ל'אגודת ישראל'.

הביטוי המרכזי ניתן בסדר הישיבה של האדמו"רים שישבו ללא היררכיה וללא חישובי גודל ומעמד.

כך ישב האדמור מויז'ניץ בקצה הימני של הבמה, לצד בנו של האדמו"ר מגור בעוד האדמו"ר מבעלזא בקצה השמאלי על יד האדמו"ר מנדבורנה.

מנחה המעמד, מזכיר המועצת הרב יעקב ולצר, הקריא את החלטות המעמד: "קוראים לכל הקהילות שאינם מיוצגים באגודת ישראל בואו לעזרת ה' בגיבורים והצטרפו לתנועה הקדושה".

גם הנאומים חולקו - מחצית לחברי מועצת גדולי התורה ומחצית לאדמו"רים שאינן חברי המועצת.

האדמו"ר מויז'ניץ עמד על היותה של אגודת ישראל תנועה קנאית שמשמעותה עבודת ה' ללא פשרות ולא שאלות של נטילת תקציב והשתתפות בבחירות. "אגודת ישראל זה קנאים. אומרים שאלו שלא לוקחים כסף מהמדינה ולא מצביעים בבחירות הם קנאים. קנאים זה מי שעובד את השי"ת".

האדמו"ר מצאנז התמקד בכורח להגדיל את הנציגות החרדית כתנאי ליכולת לקיים חיי תורה ויהדות בארץ ישראל. בהמשך דבריו, תקף האדמו"ר מצאנז, את הקנאים ו'הפלג הירושלמי' ואמר כי "המציאות בארץ ישראל שללא נציגות חרדית חזקה לא נוכל לחיות ולגדל כאן את הילדים שלנו, זריקת אבנים והפגנות זה לא דרך. צריך לשמור שגם בת"א לא יחללו שבת אבל העיקר הוא שנוכל לגדל כאן דורות ישרים על טהרת הקודש".

הרה"צ רבי נחמיה אלתר מביא את ברכת אביו האדמו"ר מגור (צילום: משה גולדשטיין)

האדמו"ר מנדבורנה הדגיש שלמרות חילוקי דעות בתוך 'אגודת ישראל', יש את עיני העדה שמכריעים בכל השאלות. "אין זה סוד שיש חילוקי דעות אבל זה לא אמור להפריע. יש עיני העדה שפועלים במשותף איך להושיע את עם ישראל מהגלות".

האדמו"ר מערלוי הבהיר את מטרת הוועידה לאחד את כל החסידים החרדים לדבר ה' ולא למטרת בחירות בלבד.

את ברכת כ"ק האדמו"ר מגור השוהה בארה"ב הביא בנו ראש ישיבת גור באשדוד הרה"צ נחמיה אלתר, "שיהיה ברכה והצלחה, זכות הצדיקים שיסדו את אגודת ישראל ועמדו בראשה תמשיך הלאה לסייע להרבות פעלים ליהדות, שנצליח".

מעמד מרנן ורבנן (צילום: משה גולדשטיין)

האדמו"ר מסלונים שיגר את בנו רב הקהילה הגר"י ברזובסקי שאמר בציבור פרק תהלים לפני פתיחת המעמד.

אחרי ארוחת הערב נפתח פאנל חברי הכנסת וסגני השרים של התנועה בהשתתפות יעקב ליצמן, מאיר פרוש, מנחם אליעזר מוזס וישראל אייכלר בהנחיית ישראל פנחס טירנואר מ'המודיע' ובנימין ליפקין עורך 'המבשר'.

הפאנל הפיק שלל כותרות מ"המפץ החרדי", שם נחלקו העמדות בין ליצמן שתמך לפרוש שהסתייג, ועד לשאלות נוקבות על הבחירות המקומיות. הח"כים סיכמו את הקדנציה החולפת, כשליצמן שם את הדגש על השבת כדבר שלא הצליח, ומוזס שהזכיר כהרגלו את מצוקת הדיור.

ליצמן אמר בין היתר: "לא נשברתי מה - 6:3. אני אסביר למה. כי אם דגל ידעו להתאושש מה - 5:2 אנו נדע להתאושש מ-6:3". בנוגע לגוש החוסם באלעד גילה ליצמן: "עד לרגע זה אף אחד לא ביקש התערבותנו בזה. שיבוא ראש העיר באלעד לבקש עזרה שלנו. מניח שיסתדר ואם לא זה יסודר בקרוב"

סגן השר פרוש התייחס להפסד הצורב בירושלים ואמר: "צריך לומר את האמת - לא נערכנו מספיק לעוצמה שיש לדגל התורה והיא ברכת מרן הגר"ח קנייבסקי. יש לנו דרכים משלנו ונידרש לבחון אותם".

מעמד מרנן ורבנן (צילום: משה גולדשטיין)

פרוש התייחס במרומז למפלגת 'יחד' של אלי ישי ואמר: "רבונו של עולם, כמה מערכות בחירות צריכים לעבור כדי שאנשים יפנימו שאין מה להצביע למפלגות ללא סיכוי".

בשעות הבוקר הושב פאנל מוניציפלי בהשתתפות סגר"ע ירושלים יוסי דייטש, סגר"ע בית שמש ישעייהו ארנרייך, סגר"ע אשדוד יחיאל וינגרטן ונחמן גלבך מצפת בהנחיית נחמן בנשעייה.

סגר"ע י-ם יוסי דייטש התייחס גם הוא להפסד הצורב בירושלים ואמר: "הבוחרים שלנו לא מצפים מאיתנו לבכות, להאשים ולרטון על העבר. הם מצפים שנשרת אותם ונפעל בשבילם ושנלמוד להבא. זה מה שנעשה בגאון ובכבוד".

לדברי דייטש, "המרוץ שלי לראשות העיר לא הותיר אחריו נפגעים אלא להיפך. עד היום זוכרים לטובה את מסרי האחדות בין הנציגים וההנהגה הארצית. עשינו קידוש ד' אדירה".

בנוגע להפסד הצורב בבית שמש, אמר סגר"ע בית שמש שעיה ארנרייך כי "חלק מההפסד של אבוטבול כי התושבים דורשים מאיתנו גם בדברים הקטנים של היומיום, כמו נקיון ושירות. נלמד מזה ואנו בקואליציה של בלוך מהרגע הראשון ונצליח. חטפנו הכפשות מדגל כשנכנסנו קואליציה כאילו אנו מחריבי הדת בעיר. והנה הם נכנסו ובאותו הסכם וכלום לא קרה".

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש אמר בפאנל: "אם כל ראש עיר וסגן ימנה עוזרים ובעלי תפקידים מחסידיות אחרות שלא מאותו חוג שהוא נמנה עליו לא תהיה חסידות אחת שלא תחוש שייכת לתנועה".

הנאום של מאיר רובינשטיין (באדיבות המצלם)

בנוגע לסכסוך עם 'דגל התורה' אמר ישראל פרוש כי "ראינו את השמחה והריקודים על ההפסדים שלנו כאילו אנחנו אויבי ישראל. פגעו בגדולי ישראל ורמסו את כבודנו ואת כבודם של שרי התורה והחסידות. הם חשבו שאחרי הכשלונות ישלפו הסכינים ב'אגודת ישראל', הם עדיין מנסים לעורר מחלוקות אצלנו פנימה. אבל אגודת ישראל ניצבת כאן היום מאוחדת ומלוכדת מתמיד".

בשולי הפאנל, נציגי קהילות קטנות כמו ראש מוסדות טשכנוב ועוד, הטיחו בסגן השר פרוש: "לא סופרים אותנו. מוחקים אותנו בהמודיע והמבשר, לפעמים יתד נותן לנו במה יותר גדולה". מאיר פרוש הגיב לטענות: "אנחנו לא יכולים להתערב במחלוקות פנימיות בתוך חסידויות. יש לפעמים גם פסקי דין. הקהילות צריכות להסתדר בתוכם גם בהיבטים ההלכתיים ואז לבוא לעיתון. זה לא תפקידו של עיתון להכריע בין חסידיות".

ישראל פרידמן, נציג 'אגודת ישראל' בפתח תקווה, טען בפאנל כי השבועונים 'משפחה' ו'בקהילה' נשלטות על ידי דגל התורה. "ברוך השם אין לנו את כל הפייסבוק והטוויטר שיש לאחרים. כשגפני יוצא לסיור הדוברים שלו מצייצים והציבור יודע. לנו אין דוברות מסודרת", הוא רטן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר