לא מתחרט?

בני גנץ וההתנתקות: הראיון, ההתקפה וההבהרה

במהלך ראיון לשלמה ארצי חנוך דאום ב'ידיעות אחרונות', התבטא בני גנץ כי ההתנתקות בוצעה בצורה טובה, זכה להתקפה ממפלגות הימין ומפלגתו הוציאה הבהרה - שזכתה להתקפת מפלגת מרצ (אקטואליה)

בני גנץ (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

יו"ר חוסן לישראל, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, אמר בראיון לשלמה ארצי וחנוך דאום שיפורסם בסוף השבוע ב'ידיעות אחרונות' כי לדעתו ההתנתקות בוצעה בצורה טובה. הדברים עוררו מתקפה מימין ומפלגתו ניהרה להוציא "הבהרה" שגם היא זוכה להתקפה.

במהלך הראיון, שאל חנוך דאום את בני גנץ - "בוגי יעלון, שותפך, חושב שאוסלו היה אסון נוראי. הוא התנגד להתנתקות והוא חושב שאין פרטנר פלסטיני. מה העמדה שלך בדברים האלה?".

גנץ השיב כי "השאלה המרכזית היא שאלה ביטחונית. היא צריכה להבטיח את מדינת ישראל מבחינת הביטחון שלה. עכשיו יש פה את שאלת האינטרס. אנחנו - וגם ביבי אמר את זה בנאום בר-אילן - לא מחפשים שליטה על אף אחד אחר. אנחנו צריכים למצוא את הדרך שבה אנחנו לא מקיימים שליטה על אנשים אחרים".

"אז אתה למעשה בעד מהלך דומה להתנתקות?", שאל דאום, וגנ. השיב: "ההתנתקות בוצעה מתוך מחשבה מדינית של מדינת ישראל. הושג ציון גבוה מאוד לכל הצדדים המעורבים ביכולת לא לקרוע את העם כשזה בוצע".

דאום הוסיף והקשה: "אז אתה לא מצטער על זה שעקרנו משם את היישובים?", וגנץ השיב: "זה היה מהלך חוקי, שהתקבל על ידי ממשלת ישראל ובוצע על ידי צה"ל והמתיישבים בצורה כואבת, אבל טובה. צריך לקחת את הלקחים ולממש אותם במקומות אחרים".

בתגובה לדברים, נמסר ממפלגת 'הליכוד' כי "אמרנו לכם: גנץ יקים ממשלת שמאל בעזרת גוש חוסם שנשען על טיבי והרשימה המשותפת".

ממפלגת 'הימין החדש' נמסר בתגובה: "אנחנו מודים לגנץ שהוריד את המסכה. בני גנץ עוקף את גבאי משמאל ורוצה לגרש עוד יהודים מהבית במהלך התנתקות חד צדדית מיהודה ושומרון. אסור שבני גנץ יהיה שר הביטחון הבא של ישראל. כמו שאמרנו: ימין חדש או שמאל חלש".

מ'חוסן לישראל' נמסר כי "ההתנתקות בוצעה והובלה על ידי ממשלה לגיטימית בראשות הליכוד, הצביעו בעדה נתניהו וראשי הליכוד והיא דובררה על ידי מירי רגב. בממשלת גנץ לא יהיו פעולות חד צדדיות הנוגעות לפינוי יישובים, וסוגיית הלקחים שבראיון התייחסה לחשיבות מניעת קרע בעם, והקפדה על עוגנים ביטחוניים קשיחים בכל מדיניות עתידית".

עוד נמסר כי "נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות ורגב שדיבררה אותה עם חיוך על הפנים לא יטיפו לנו על אחריות מדינית וביטחונית. בממשלת גנץ לא יהיו פעולות חדד צדדיות הקשורות לפינוי יישובים". ב'חוסן לישראל' צירפו את התאריכים בהם נתניהו הצביע בממשלה ובכנסת בעד ההתנתקות.

בתגובה להבהרה, תוקפים במפלגת 'מרצ' את 'חוסן לישראל' ואומרים כי "לא ברור מה נסגר עם חוסן לישראל. על כל משפט שבקושי נאמר הם מוציאים הבהרה. מה שישראל צריכה זה דיבור ברור: בעד או נגד ההתנתקות, בעד או נגד פינוי התנחלויות, בעד או נגד שלום. אותנו הנושא המדיני לא משעמם וצריך לומר ברור: ישראל צריכה הסכם שלום שחייב לכלול פינוי התנחלויות".

ממפלגת תל"ם בהנהגת משה (בוגי) יעלון נמסר בתגובה ל'ימין החדש' כי "לבנט ושקד אין בעיה לשבת בממשלה עם נתניהו ורגב שהובילו את ההתנתקות ואת הסכם פינוי חברון, אבל יש להם בעיה עם גנץ שהודיע שבממשלתו לא יהיו מהלכים חד צדדיים. בנט ושקד הם אלה שמאשרים מדי כמה שבועות העברת כספי פרוטקשן במזומן לחמאס. זה לא ימין חדש, זה ימין מטושטש".

במהלך הראיון, שאל שלמה ארצי את גנץ - "צוק איתן נגמר, אבל ממשיכים לירות עלינו. אתה עדיין חושב שהמבצע היה הצלחה?".

בני גנץ השיב כי "החמאס לקח שליטה על רצועת עזה. הם מרגישים את נחת זרוענו אחת לכמה זמן. נעשה את זה בהתאם לאינטרסים שלנו".

על דברי המבקר שלא באו מוכנים למלחמה, אמר גנץ כי "זה לא שאמרנו: אוקיי, יש שם 30 מנהרות, הן לא מעניינות אותנו, אנחנו לא מכינים מודיעין, אנחנו לא מכינים תוכניות הגנתיות, אנחנו לא מכינים יכולת התקפית, אנחנו לא מחפשים פתרונות טכנולוגיים. הפעלנו את שיקול הדעת שלנו מתי להפעיל את הכוח ההתקפי. עכשיו אני מציע שאתה וחנוך וציבור הקוראים שלכם יזכור: כשאתה נכנס עם צבא יבשה, יש מחירים. לכן, אתה הולך למהלכים האלה רק כשאתה חושב שאתה צריך. לא הכנו את זה בגלל בנט או בשביל בנט או משהו מהסגנון הזה".

"תקפו אותך כי אמרת שסיכנת חיילים כדי לא לפגוע בחפים מפשע", אמר דאום, וגנץ השיב: "אתה מוכן שאני אשכיב בית חולים על יושביו? תענה לי בתור יהודי, בתור ישראלי, בתור לוחם בצה"ל", דאום: "לא", גנץ: "יפה. ואם אני רוצה להוריד אותו, אני צריך לוודא שאין בו אף אחד. לכאורה זה מטיל סיכון. אז אני אומר לחיילי גולני לבדוק שהוא ריק, כי תכף נוריד את הבית חולים. התהליך הזה לוקח כמה זמן, אחרי שווידאנו היטב שאין בו אף אחד, שש דקות, הבית חולים שכב. מוטלת עליי חובה להגן על העם שלי, לפגוע באויב שלי, לעשות את זה הכי טוב שאני יכול בכמה שפחות נפגעים בלתי מעורבים ‑ אני לא מסוגל להגיע לאפס ‑ ובמינימום סיכון לחיי חיילינו. לכן כל מי שמשחק בסיפור הזה, אני אומר לך, מְשחק מִשחק פוליטי".

על בנימין נתניהו, אמר בני גנץ: "נתניהו לקח את התפקיד הכי קשה במדינת ישראל ובתור מי שבאמת נתן את עצמו, אני מחזיק ממנו פטריוט. שיהיה ברור: אני לא שונא את ביבי. אני ראיתי אותו ממרחק של מטרים ספורים ופחות. הבן אדם הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל, אני לא שונא אותו. אבל אני חושב שהגיע שעתו לסיים את תפקידו בצורה מכובדת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר