הסנדלר הולך יחף

'ארגון זכויות האדם המוביל מתעלל בעובדיו'

סקירה שנעשתה בין כותלי 'אמנסטי אינטרנשיונל', שמוכר כארגון זכויות האדם הגדול בעולם, העלתה כי פעילי הארגון סופגים אפליה והשפלה ומועסקים ב'תרבות רעילה' (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הפגנה של פעילי 'אמנסטי' (צילום: shutterstock)

תחקיר שנערך בארגון זכויות האדם הבינלאומי 'אמנסטי אינטרנשיונל', העלה כי בין כתליו יש מעשי התעללות רבים כלפי עובדים.

על פי דיווח ב'גרדיאן' הבריטי, הסקירה שנערכה בידי קבוצת KonTerra ובהכוונת פסיכולוגים, יצאה לדרך בעקבות התאבדויות של שני פעילי הארגון בשנה שעברה - בכדי לבדוק כיצד הדבר קשור למקום העסקתם, והעלתה שתרבות הארגון 'רעילה'.

'אמנסטי', תנועה עולמית המונה למעלה מ-3 מיליון תומכים, חברים ופעילים מלמעלה מ-150 מדינות ואזורים - כולל ישראל, פועלת בשיטה מסוכנת נוסח 'אנחנו' נגד 'הם', כך טוען התחקיר, ומציין כי בעיות אימון של הפעילים במפעיליהם עשוי לערער את מקובלותה של 'אמנסטי' ברחבי העולם.

על פי הדו"ח, "היו דיווחים רבים על מנהלים בארגון שהשפילו עובדים בישיבות צוות, הפלו עובדים מסויימים ואף השמיעו הערות מבזות ומאיימות כמו: 'אתה זבל', או 'אתה צריך לנטוש את המשרה שלך! אם תישאר בה, החיים שלך יהיו אומללים'".

פעילים רבים בארגון תיארו "סיכון משמעותי לחוות לחץ או טראומה עקיפה", בשל אופי העבודה.

הסקירה התבססה על 475 עובדים, שהם כ-70% מכוח העבודה במזכירות הבינלאומית של 'אמנסטי' הממוקמת בלונדון, ועל עשרות ראיונות. חלק מן המשתתפים חוו "מצוקה משמעותית" במהלך התחקיר, נאמר.

בדו"ח נכתב עוד: "ל'אמנסטי אינטרנשיונל' יש מוניטין של ארגון העושה עבודה נהדרת אבל מקום עבודה לא קל. במהלך ראיונות רבים, הושמעה על ידי העובדים המילה 'רעיל' כתיאור תרבות העבודה של 'אמנסטי'. כמו כן הביטויים 'יריבות', 'חוסר אמון' ו'בריונות'".

"בהתחשב במעמדה של 'אמנסטי', ובשליחותה - להגן על זכויות האדם ולקדם אותן, מספר התלונות שקיבלנו על בריונות, גזענות ואפלייה הוא מטריד", נכתב.

"אמנסטי לא יכול למעשה לשאוף להפוך את העולם למקום טוב יותר, תוך הנצחת תרבות ארגונית עמוקה של סודיות, חוסר אימון, נפוטיזם וצורות אחרות של התעללות כוחנית".

קומי נאידו, המזכיר הכללי של 'אמנסטי', אמר בתגובה כי הסקירה קשה ומטרידה ביותר והבטיח להציג תוכנית רפורמה עד סוף מרץ.

גם בישראל היכה הדו"ח המטריד גלים, מאחר ובסניף הישראלי של 'אמנסטי' פועלים מתנדבים במסגרת שירות לאומי. ארגון זכויות אדם ישראלי, 'בצלמו', פנה לרשות השירות הלאומי בבקשה להפסיק את השירות הלאומי ב'אמנסטי', בחשד להתעללות במשרתים.

פעילת 'אמנסטי ישראל' בפעילות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוראל כהן)

תגובת 'אמנסטי ישראל':

"באמנסטי ישנם בני שירות כבר יותר מעשור, והם עוזרים לארגון במגוון נושאים, באופן ובמספר משתנה בהתאם לצרכינו ובהתאם לנדרש בחוק ובתקנות.

"כרגע יש לנו שלושה בני שירות: 1. עוזר חוקר ביחידת הקמפיינים, 2. עוזר לצוות התקשורת 3. עוזר לריכוז פרוייקטים.

"הדו"ח הכואב שמצוטט הוא פרי יוזמה של אמנסטי, שערכה בדק בית יסודי וכואב, ועל כך אנו גאים. הדו"ח הוזמן על ידי אמנסטי ואומץ על ידי התנועה, מתייחס לעובדי התנועה הבינלאומית ולכמה סניפים - שאינם כוללים את הסניף הישראלי. נשמח להפנות כל שאלה נוספת בעניין תוכן הדו"ח למטה אמנסטי בלונדון.

"כל ניסיון לקשר בין הדו"ח החמור, הקשה והחשוב הזה, לבין השירות הלאומי בסניף הישראלי הוא תוצר של דמיון פורה ביותר, או של ציניות חולנית שמנסה לנצל לצרכים פוליטיים טרגדיות אנושיות עצובות, להשליכן על צעירים מצויינים שמתנדבים מתוך רצון לתרום חזרה למדינה, ובתוך כך להזיק לאותם צעירים עצמם, לסניף הישראלי של אמנסטי, ולכל תחום השירות הלאומי בעמותות בכלל".

תגובת רשות השירות הלאומי:

"במשך שנים רבות, היו בתוקף תקנות שהסדירו את התחומים שבהם ניתן היה לשרת בשירות הלאומי. במסגרת תחומים אלו היתה אפשרות לשרת גם בארגונים שנויים במחלוקת, שעוסקים בתחום הרווחה החברתית במשמעות הרחבה שלו.

"במסגרת זו פעלו מתנדבים גם בארגונים כדוגמת אמנסטי, אשר מממן את התקנים שלו בצורה פרטית דרך העמותה ולא במימון המדינה כמובן. על-פי החוק, שאת חקיקתו הוביל השר אריאל, הוגדרו התחומים ותיאורי הפעילויות שבהם ניתן לשרת וצומצמו לרשימה סגורה ומצומצמת יותר, כך שארגונים שאינם עוסקים באופן ישיר בתחומי הבריאות, רווחה, חינוך וכד' לא יוכלו להפעיל מתנדבי שירות לאומי, החל מספטמבר 2019.

"בימים אלו אנו עסוקים באישור כלל הגופים לפי החוק החדש, וארגון שלא יעמוד בכללים של החוק החדש ולא פועל בתחומים ובתיאורי הפעילויות שהוגדרו, לא יוכל להפעיל מתנדבים החל מחודש ספטמבר הקרוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר