צפו בשירה

בביהכ"נ העתיק של המהרש"א: 'אני מאמין'

בית הכנסת שבו התפללו המהרש"א והשל"ה, באוסטרהה שבאוקראינה, עבר תלאות רבות ברבות השנים, ועתה משוחזר לתפארת - ע"י חבר מועצה יהודי • צפו בתיעוד מרגש (חרדים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
(צילומים: באדיבות המצלם)

באלול של שנה זו, ימלאו 80 שנה לסגירת בית הכנסת העתיק ביותר באוקראינה ע"י הנאצים בתקופת השואה.

מדובר בבית הכנסת שבו התפללו מורינו המהרש"א והשל"ה, זי"ע, שכיהנו כרבני העיר. כן התפללו בו גדולי הט"ז והמהרש"ל ורבני העיר הנוספים לדורותיה.

בית הכנסת נבנה לפני כ-600 שנה, ואילו המהרש"א הרחיב אותו לצדדיו. הוא ייחודי גם מזווית נוספת, מאחר והוא נחשב לאחד היחידים בעל קדושת בית כנסת, שנאסר לאכול בו או להסב אותו לבית מדרש. על פי המסורת, בתוכו ישב המהרש"א וחיבר את חיבורו הגדול על הש"ס.

בית כנסת זה עבר תלאות רבות ברבות השנים. בזמן המלחמה הרוסית-פולנית ב-1792, הופגז על ידי הצבא הרוסי שהגיע לפאתי העיר, ומאות יהודים מבוהלים הסתגרו בבית הכנסת במשך יומיים.

בשנות העשרים נבזז בית הכנסת ע"י השלטון הקומוניסטי, והפך למחסן מזון. בשנות ה-90 ננטש הבניין, והחל להיחרב. בשנים האחרונות נפערו בתקרתו חורים גדולים, והעירייה סגרה את המתחם מחשש לקריסת המבנה העתיק.

לפני 3 שנים במסגרת הסכם מול הרשויות, החל פרוייקט לשיפוץ הבניין, על ידי חבר מועצת העיר אוסטרהה היהודי, גריגורי הרשינוב, ובפעילות עסקני הקהילה היהודית, הרב הלל כהן ומר אנטולי שיינגייט. כמו כן נאספו מאות מסמכים המעידים על ההיסטוריה המרשימה של בית הכנסת.

במקביל, נערכים לחגיגות פתיחת בית הכנסת לקראת חודש אלול בו מצויין גירושם של יהודי העיר. חלקם הגדול הובל כצאן לטבח לצד המוני אחיהם, והיתר הצליחו לברוח ליערות מסביב. כעת יברכו על סגירת המעגל: 'ברוך מרחיב גבול אלמנה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר