נגנב?

מחלוקת חובקת עולם על ארון קודש עתיק

פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה טוענת כי ארון קודש שמוצע לקנייה בבית מכירות פומביות, נגנב מבית כנסת עתיק בעיירה סערט, ותחתיו הוצב תעתיק של הארון המקורי (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
חלק מארון הקודש (צילום מסך מאתר 'מורשת')

ארון קודש שמוצע לרכישה בבית מכירות בבני ברק, מעורר זעם בקהילות היהודיות ברומניה, שטוענות כי הארון הוא רכוש יהודי המדינה.

המדובר בארון קודש עתיק, שמקורו בעיירה סערט (שבה כיהנו מספר אדמו"רים) שברומניה. ארון הקודש יוצע מחר (רביעי) לרכישה במכירה פומבית, שתתקיים בבני ברק על ידי בית המכירות 'מורשת'.

ממחקר שערכו בקהילה היהודית של רומניה, עלה כי ארון הקודש נגנב מבית הכנסת שבו היה מותקן, ותחתיו הוצב תעתיק כמעט זהה של הארון המקורי. לא ידוע כיצד הגיע הארון לישראל, ובכל מקרה טוענים בקהילה כי מדובר ברכוש יהודי רומניה.

'פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה', שנלחמת בניסיון המכירה, אף מסרה כי פנתה לשלטונות בישראל, כדי שיחסמו את מכירת הארון, המהווה פריט תרבותי יהודי ורומני כאחד - כך דווח באתר JC.

ב'מורשת', מצד שני, מכחישים כי מדובר בארון גנוב. לדברי עורך הדין דוד מנע, המייצג את בית המכירות, בידיו מסמכים המעידים כי ארון הקודש הוכנס לישראל כחוק. לטענתו, ארון הקודש נמצא נטוש וחבול בחצר ליד בית הכנסת.

מ'מורשת' נמסר כי אין כוונה לעכב את מכירתו הפומבית של הארון, שצפוי להירכש על ידי לקוח מלונדון שיציב אותו בבית כנסת; עם זאת, העברת הארון לרוכש תושהה עד לפתירת הסוגיה.

ברומניה חיים כיום כ-8,000 יהודים בלבד. עם זאת, כאמור, הארון הנחשק יכול להשתייך לקהילות החיות כיום במדינה, לממשל הרומני ואולי אף לחוגים החסידיים שבית הכנסת שימש כערש צמיחתם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר