צפו בשיגור

החללית הישראלית הראשונה לירח שוגרה

החללית הישראלית 'בראשית' שוגרה לפנות בוקר בהצלחה לעבר הירח והיא תגיע אליו בעוד כחודש וחצי. נתניהו ורעייתו נכחו בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: איתי בן און, לע"מ וSpaceIL)

החללית הישראלית "בראשית" של עמותת SpaceIL, שוגרה בהצלחה לפנות בוקר (שעון ישראל) לירח מבסיס החלל בקייפ קנוורל בפלורידה. היא אמורה לנחות על הירח בעוד כחודש וחצי ב-11 באפריל. בחדר הבקרה במפעל חלל ביהוד הכריזו על שיגור מוצלח, לאחר שכל הנתונים מהחללית הגיעו כמצופה והיא נכנסה למסלולה.

מאות הגיעו למפעל חלל בתעשייה האווירית שביהוד, ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע עם רעייתו, כדי לצפות בשיגור. בשעה 3:45 לפנות בוקר, בדיוק כפי שתוכנן, שוגרה החללית לירח ומאות הנוכחים הגיבו בתשואות רמות.

רגע השיגור

ב-SpaceIL הסבירו, כי החללית החלה מסע של 6 מיליון ק"מ, למרות שהירח נמצא במרחק של כ-380 אלף ק"מ בלבד מכדור הארץ. הסיבה למסע הארוך יותר: כדי לחסוך בדלק, החללית תנוע במסלול אליפטי סביב כדור הארץ עד שתילכד בכוח המשיכה של הירח ב-4 באפריל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני השיגור: "בערב הזה אני מבקש קודם כל לזכור את אילן רמון, את רונה ואת אסף. זו עדות לגבורה ישראלית ולדבר מופלא שמתרחש כאן. זהו צעד גדול לישראל, אבל צעד ענק לטכנולוגיה הישראלית".

"אמרתי לפני כמה שעות שמדינת ישראל היא כוח עולמי עולה ועולה, עד הירח. זהו הישג כביר וזה מרגש מאוד. זה מראה למה אנחנו מסוגלים, בזכות אנשים שנמצאים כאן, ואנשים שנמצאים כאן מאחוריי (בחדר הבקרה). המדענים, המהנדסים, הפיזיקאים, המתמטיקאים, המנהלים והתורמים. מוריס, תודה לך, ותודה לכל היזמים, לכל מי שבאו עם הרעיון המסעיר הזה. אנחנו החלטנו לסייע, משרד המדע. אני לא מתיימר להגיד שאת חלק הארי אנחנו נתנו, אבל אני חייב להגיד לך שכל עם ישראל מתייצב פה מאחוריכם, באמונה גדולה ובהתלהבות ענקית".

"אני ביקשתי להעלות תנ"ך, דגל ישראל, והכתובת "עם ישראל חי" על הירח. אמרו לי: 'זה בסדר, זה כבר טופל'. זה דבר שאפשר היה רק לחלום עליו", סיפר נתניהו.

"אנחנו מדינה קטנה אבל ענקית. ענקית ביוזמה, ענקית בכושר העשייה שלה, ענקית בהישגים. יש ארבע מדינות ששיגרו חללית לירח. אחת מהן גדולה מאיתנו פי 800, אחת מהן גדולה מאיתנו פי 500, ואחת קצת פחות. אנחנו מדינה קטנה-ענקית, ומה שיש פה זו רק עדות להתחלה. זו רק ההתחלה".

אנחנו רואים את זה בכל תחום, אנחנו רואים איך אנחנו פורצים למרחב. אני רוצה פשוט לומר לכם: כל הכבוד. אנחנו מתפללים להצלחה, אבל גם עצם הניסיון זו הצלחה כבירה. אני רוצה להתחיל לספור יחד אתכם", אמר נתניהו.

בתום השיגור אמר רה"מ נתניהו: "כל אחד מכם יזכור כמוני את הרגע הזה, כי להיות ראשון זה פעם בחיים. הדלק האמיתי של החללית זה החוצפה הישראלית והגאוניות הישראלית. יש פה הרבה אנשים חצופים וגאונים, וכל הכבוד לכם. אנחנו פשוט נרגשים, ועכשיו אני יודע מה אני צריך לעשות בשישים הימים הבאים.

זה רגע של גאווה עצומה. זה נכון שיחד עם סין, רוסיה וארה"ב אנחנו מהווים בערך שליש מאוכלוסיית העולם, אבל התרומה שלנו היא עצומה בלי קשר לקוטן שלנו. אנחנו ענקים.

"עוד שישים יום בערך. ב-11 באפריל אנחנו ניפגש, ואני מקווה שנוכל לחגוג את הנחיתה בשלום של "בראשית". עם ישראל חי".

קובי גדעון/ לע"מ
קובי גדעון/ לע"מ
קובי גדעון/ לע"מ

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר