צפו בתכנית

ליפא שמלצר חוזר לדרך ממנה התחיל • צפו

כוכב הזמר החסידי הצבעוני ליפא שמלצר בראיון בו הוא מספר דווקא על השחור לבן אליו שב בתקופה האחרונה. על הבחירות האמנותיות באלבום החדש ועל הסיכונים שהוא לוקח (המבקר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

כוכב הזמר החסידי ומי שעד לא מזמן היו שכינו אותו "הילד הרע" של המוזיקה החסידית - ליפא שמעלצר הגיע לראיון בתכנית 'המבקר' בו סיפר על הדרך החדשה שלו, על האלבום החדש וגם על הפשרות והוויתור על הבגדים הצבעוניים שהוא כל כך אוהב.

"תמיד אני אומר לאנשים שהאלבום הבא יהיה בסגנון שעוד לא עשיתי עד היום ואנשים צוחקים ואומרים "כל פעם אתה אומר את זה", ואני עונה להם וכי לא עמדתי בהבטחות שלי? גם הרמב"ם לא עשה חלק ו' עוד פעם", הוא אומר כשהוא מתייחס לשאלה למה עלינו להמתין באלבום החדש.

ליפא מתייחס לשינוי האדיר שחל בו בשנה האחרונה, "לפני שנה הדברים היו אחרים, אצלי ובשוק איפה אני שר ומה אני עושה, קרו הרבה שינויים. היום אני שר יותר בחרדים, גם בחתונות מודרניות, אבל תמיד אני אומר שלמודרנים לא אכפת שאני שר גם לחרדים...", הוא אומר בהומור.

את האלבום החדש הוא בכלל התחיל כאלבום לעילוי נשמת אביו שנפטר לא מכבר "אמרתי שלא אכפת לי אם אני אמכור או לא והאלבום היה יותר אישי, אבל אחרי זה אנשים ביקשו גם להיטים, הכנסתי להיטים והאלבום היה כמעט מוכן להוצאה. בדקה ה-90 התחלתי לראות שדחפתי כמה שירים בכוח שלא באותו הקונספט והחלטתי לפתוח את האלבום מחדש ולחשוב מה להכניס בו ולכן הוא מתעכב מעט", מספר ליפא.

באלבום החדש מעורבים המעבד יואלי דיקמן, המפיק נפתלי שניצלער והזמר יידל ורדיגר, "יש אמנם הרבה טבחים לאלבום, שזה קצת מסוכן, אבל במצב שאני נמצא עכשיו כדאי לי לשמוע מה שאנשים אחרים אוהבים וגם להקשיב ללב שלי ולעשות איזה שילוב ביניהם".

לשאלה מדוע בכלל לנסות ולחפש כל הזמן משהו חדש הוא משיב בהלצה, "המעבד ישראל לאם אמר פעם, שצריך לעשות את הדיסק השני בלפחות 80 אחוז יותר טוב מהראשון כדי שאנשים יאמרו "זה כמעט כמו הראשון", הראשון הוא תמיד מרענן וחדשני בשני כבר שמענו הכל ולכן חייבים כל הזמן להתקדם ולנוע".

למרות זאת, הוא מצהיר כי הפעם הכל שונה, "אם באמת הייתי רוצה לעשות משהו שונה לגמרי, לא הייתי שואל את אף אחד והייתי עושה מה שבא לי ואולי 200 איש היו אומרים לי "ליפא אהבנו מה שעשית"... אנשים רוצים שאני אביא להם "בשר".

"זה כמו שמשהו יפתח בגאולה חנות עם מוצרים של פריז שאף אחד לא מכיר אותם. הלכנו על חידושים אבל עם נוסטלגיה למה שתמיד היה. מן ערבוב מעניין" הוא מוסיף.

לשאלה על השינוי בדרך הוא אומר, "זו לא דרך חדשה, זו דרך ישנה מהיכן שהגעתי במקור".

הוא מתמודד בכנות ישירה עם השאלה העולה מאליה עם הומור ליפאי אופייני, "אנשים שואלים אותי אם כל השינוי שעברתי זה רק בשביל הביזנס... אני עונה להם שמה שעשיתי לפני זה היה בשביל הביזנס, אבל הביזנס לא הלך...".

"אני לא אהיה מחר משהו מסין או ממצרים, הציבור שלי הולך עם הכובע והחליפה ואני הולך איתם. איזה גביר אחד שאל אותי אם באמת אני הולך עם חולצה לבנה לשם שמים, אז שאלתי אותו, באמת אפשר ללכת עם חולצה לבנה לשם שמים? יש מצווה כזו? אצלי בגלל שעשרות אלפי מעריצים מרגישים יותר טוב מזה שאני לבוש בדיוק כמו אבי ומשפחתי וכמוהם, זה כבר באמת מצווה", הוא אומר בחיוך.

ליפא ידוע כאחד החדשנים הגדולים במוזיקה החסידית, "זה לא סוד שאני מתחיל הרבה פעמים דברים חדשים, אני לוקח את הריזיקה ואחרים קוצרים...".

הוא מוסיף כי תמיד היו השפעות מבחוץ על המוזיקה, "כל השנים לקחו השפעות מכל מיני מקומות בהם היהודים היו, עכשיו העולם יותר מעורבב. גם האוכל שלנו מושפע מכל מיני מקומות שבהם היינו, אנחנו לקוחים דברים והם נהיים שלנו,
כמו שהדבורה לוקחת צוף מכל הפרחים ועושה מהם דבש. אבל צריך שיהיה באמת את השדרה של היהדות ממנה לא נזוז".

הוא מתייחס גם לעולם האמנות והציור איליו התחבר השנים האחרונות, "אני מצייר בערך חמש שנים. זו תרפיה גדולה בשבילי, אני קופץ כל הזמן. כשאני מצייר זה נותן לי להירגע ולפעול בעדינות".

הוא מספר כי את העטיפה הבאה כנראה שנראה מפרי ציוריו. "האומנות שאני עושה מתחברת למוזיקה אני לפעמים מצייר ציור בעותק אחד על פי הקצב והמילים ויש לי תכנית לצייר גם שירים של כל מיני אמנים אחרים, דוגמת יוסי גרין, מרדכי בן דוד, אודי דוידי, ישי ריבו ואחרים".

כאמור, אחד הדברים הבולטים ביותר בשינוי של ליפא הוא הוויתור על הבגדים הצבעוניים אבל מתברר שהוא לא וויתר עליהם לגמרי, "יש לי פשרה בנושא עם משהו שהתחיל להביא לי הרבה חתונות חסידיות. הוא טוען שאם אני מגיע בבגד צבעוני לחתונה זה לוקח מהפוקוס של החתן והכלה ולכן אני מגיע לחתונות כמו כולם וגם משתדל להיות חלק מהחתונה ולרקוד במעגל. אבל אמרתי לו שקשה לי לוותר על העולם שלי, חלק מהדמות שלי ועשינו פשרה שבפסח ובסוכות ובחגים אני יכול ללבוש צבעוני".

"ביו"ט כולנו עולים בדרגה הרוחנית", הוא אומר בחיוך ומוסיף בהומור, "חשוב לי לא לעשות צחוק מרבנים ותמיד אני אומר למוכר כשאני בוחר את הבדים הצבעוניים שלא ייתן לי אותו הדבר כמו המונקטשער והבאבובר".

ליפא חושף בנוסף כי הוא מתכנן להוציא בשנים הקרובות מידי שנה אלבום חדש, "בבשנים הבאות אני מתכנן להוציא כל שנה דיסק, אבל בקונספט שונה עם רעיונות ייחודיים, גם אם זה לא יהיה להיט, אני עושה את זה בשביל הנשמה".

לשירים בפינת המסננת:

אסף הרוש - כל מה שהיה

אלעד שער - אזמנטש

דניאל אדמון - עוד מעט אור

עניין אחר - מחוברים 2

נפתלי קמפה - כל הנחלים

מקהלת הלוויים של בית הספר מזמור

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר