'כיכר' שאל, העיתונאים השיבו

משאל מורחב: האם החרדים ישבו בממשלה עם יאיר לפיד?

הסקרים האחרונים מלמדים על שוויון בין הגושים - כך שהחרדים הופכים ללשון מאזניים. 'כיכר השבת' פנה לעיתונאים ושאל - האם המפלגות החרדיות ישבו בממשלה עם לפיד? אלו התשובות (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
נתניהו ולפיד, דרעי גפני וליצמן (צילום: אהרון קרון, מרים אלסטר, יונתן זינדל, דוד כהן - פלאש 90)

החרדים ולפיד • פרויקט מיוחד ב'כיכר השבת': המפלגות החרדיות מחזיקות בהיסטוריה יחסית קצרה של ישיבה באופוזיציה בממשלות השונות. כחודש וחצי לפני הבחירות, כאשר קיים חשש לשלטונו של בנימין נתניהו בראשות הממשלה, יצא 'כיכר השבת' למשאל מורחב בקרב אנשי התקשורת והעיתונאים, ובדק עמם מה ההיתכנות לכך שהמפלגות החרדיות יישבו בממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - כראש הממשלה או כחבר בה.

על פי חלק מהסקרים המתפרסמים בימים אלו, ישנו שוויון בין הגושים, והמפלגות החרדיות הופכות ללשון מאזניים. האם בכל סיטואציה יעמדו ראשי המפלגות במילתם כי לא יישבו עם יאיר לפיד, או שמא בקונסטלציה זו או אחרת ימצאו עצמם לצדו של לפיד באותה ממשלה?

על פניו נראה כי קואליציה עם החרדים היא קואליציה טבעית, הומוגנית, המייצגת את רוב הציבור בישראל, אלא שמפלגת "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד, מאז יומה הראשון מנסה לקדם מהלכים על הראש של הציבור החרדי.

לולא קוצר הרוח של "יש עתיד" וניסיונה לכפות שינויים בכוח על ציבור אולטרה-שמרני שאמון על תהליכים ארוכי טווח, הרי שהשאלה הבוערת ביותר בימים אלו לא הייתה מגיעה לפתחם של המפלגות החרדיות.

האם ומה הסיכויים שהמפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - ישבו בממשלה עם יאיר לפיד?

יוסי אליטוב: "אין סיכוי"

"האפשרות היחידה שהחרדים יישבו בממשלה יחד עם בני גנץ זה רק אם נתניהו יהיה ראש ממשלה ובני גנץ יהיה בממשלתו", אומר עורך 'משפחה' יוסי אליטוב, "במקרה שכזה, החרדים יהיו נספחים. אך אין סיכוי שבממשלה אזרחית החרדים יהיו".

יוסי אליטוב (צילום: מתוך טוויטר)

אבי מימרן: "לא ישבו עם לפיד"

"החרדים לא ישבו עם לפיד", אומר מגיש המהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי' אבי מימרן, "או שנתניהו ירכיב ממשלה צרה, ובאם לא יהיה רוב לממשלה כזו, יותר הגיוני שבני גנץ ולפיד ייפרדו מאשר הקמת ממשלה של גנץ לפיד וחרדים".

אבי מימרן (צילום: מתוך טוויטר)

מני גירא שוורץ: "החרדים בדרך לאופוזיציה"

"נכון לעכשיו", אומר איש התקשורת מני גירא שוורץ, "בהנחה שתוצאות הבחירות הן כפי מה שמשתקף בסקרים כרגע - המפלגות החרדיות בדרכן לאופוזיציה. בהנחה והמפה הגושית המסתמנת תישאר כך, המבט שלנו צריך להתרכז בכחלון וליברמן: אי צליחת אחוז חסימה של אחד מהם, או לחילופין התחזקות לטובה של אחד מהם, משנים את התמונה לחלוטין.

"למה החרדים בדרך לאופוזיציה? להלן האופציות: ברור לכולנו, ש-13 המנדטים החרדים לא יהיו אלו שיכתירו את לפיד כראש ממשלה ברוטציה. אם מוגש כתב אישום לפני הבחירות נגד נתניהו - אין 61 ח"כים שיתנו לו להקים ממשלה.

מני גירא שוורץ (צילום: מתוך טוויטר, עזרא לנדאו)

"אם לא יוגש כתב אישום, גנץ ייפרד מלפיד, ויקים עם נתניהו ממשלה שתושתת על עקרונות להם יהיה קשה למפלגות חרדיות להצטרף. ש"ס אמנם תהיה פחות בבעיה, אבל הרי הובטח לנו שהבלוק החרדי יאוחד אחר הבחירות במו"מ הקואליציוני ומה שתעשה מפלגה אחת תעשה גם השנייה.

"התקווה החרדית צריכה להיות שחמש המפלגות; ליכוד, ימין חדש, איחוד ימין, ש"ס ויהדות התורה (על ליברמן אי אפשר לבנות, למרות שביממה האחרונה סינדל עצמו) יצליחו לעשות את הבלתי ייאמן ולהביא 61 מנדטים. קשה אבל עם הרבה מאמץ ותפילות, אפשרי".

משה גלסנר: "החרדים ישבו עם לפיד"

"אלו הצהרות חימום המיועדות לשלהב את דעת הקהל החרדית ולהסביר את הסכנה (האמיתית) בעליית לפיד, יותר מאשר כאמירות בעלי תוקף עתידי בכל תנאי", אומר מגיש המהדורה המרכזית ברדיו 'קול ברמה', משה גלסנר.

לדבריו, "בפועל, אם הבחירה תהיה ביד החרדים - ברור שלפיד יהיה בחוץ. אבל במקרה והממשלה העתידית תוקם ע"י גנץ, באם הוא ישכיל להתוות קו מחבק ומכבד שאינו 'יש עתידי', ברור שהחרדים יעדיפו לשבת בפנים".

משה גלסנר (צילום: מתוך טוויטר)

יהודה שלזינגר: "כמו בן גביר עם זנדברג"

"הסיכויים שהחרדים ישבו עם לפיד דומים לסיכויים שתמר זנדברג תעשה שבת אצל איתמר בן גביר", אומר יהודה שלזינגר, הכתב הפוליטי של 'ישראל היום', "כרגע, כל עוד אין תזוזה משמעותית בין הגושים, אין תרחיש כזה בכלל.

"מדברים רבות על כך שאולי הודעת היועמ"ש תהיה דרמטית ותשנה את המפה הפוליטית אך אני סקפטי מאד- חקירות נתניהו נמצאות איתנו כבר מעל לשנתיים, הן פותחות את מהדורות החדשות כמעט מדי ערב, מככבות בכותרות העיתונים כמעט מדי יום. כל פרשה זוכה לתמלול, כל עדות נצרבת על המסכים וכל שמפניה וסיגר מצולמים ומתומחרים.

יהודה שלזינגר (צילום: מתוך טוויטר)

"העם ראה הכל, יודע הכל ולמרות זאת, שבועות ספורים לפני הקלפי נתניהו עדיין מקבל תמיכה של 30 מנדטים ויותר. מה יגלה היועץ שיגרום להם עכשיו לשנות את דעתו? לא בטוח אם בכלל".

יקי אדמקר: "הסיכוי - כמעט אפסי"

"כל עוד השוויון בין גוש הימין לשמאל נמשך בסקרים, ש"ס ויהדות התורה ימשיכו להצהיר על כך שלא יישבו בממשלה אחת עם יאיר לפיד", אומר יקי אדמקר, ‏‏‏כתב כנסת וחרדים ב'וואלה NEWS', "לאחר שלפיד חבר לבני גנץ והשניים שואפים להנהיג את המדינה דרך ראשות הממשלה - ההתעקשות של המפלגות החרדיות משמעותה אחת - לגנץ וללפיד אין סיכוי להקים את הממשלה הבאה".

יקי אדמקר (צילום: מתוך טוויטר)

לדברי אדמקר, "האמירות של גפני, ליצמן ודרעי על כך שלא יישבו עם לפיד הן לא רק אמירות לטובת קמפיין בחירות אלא משהו מעבר לכך. ליצמן שהוביל את המאבק הפוליטי בלפיד ולא הרפה ממנו לרגע הצליח לסחוף אחריו גם את גפני וש"ס שריככו מעט את דעתם בעניינו בשנתיים האחרונות, ואם ללמוד מהמאבקים של המפלגות החרדיות בסוגיית הגיוס והשבת במהלך הקדנציה האחרונה, הרי שברגע שאחד מראשי המפלגות מקצין - כולם נגררים אחריו ללא יכולת אמיתית להוביל קו שונה.

"לכן, הסיכוי שהסיעות החרדיות יישבו בממשלה עם גנץ ולפיד הוא כמעט אפסי".

שלמה קוק: "ברגע האמת - הכל פוליטיקה"

"כדי לענות על השאלה הזו, צריך לשים את האצבע על הפערים האידיאולוגיים בין שתי המפלגות", אומר עורך 'בקהילה', שלמה קוק, "בעוד ש"ס העניקה במסגרת הקמפיין חיבוק דב לנתניהו - כנראה בשל החשש מזליגת קולות לטובת הליכוד - נציגי יהדות התורה משתדלים לעמעם מסרים. ברור שהם יעדיפו לשבת עם נתניהו, אבל מבחינתם מעולם לא היה עניין רגשי או אישי עם אף אחד מועמדים. אלה הם יחסים של תן וקח. פוליטיקה היא פוליטיקה היא פוליטיקה.

"ברגע האמת, הם יעשו שיקול קר וענייני. צריך לזכור שנתניהו רחוק מלהיות צדיק. הוא ידע יפה מאד להפנות עורף לחרדים, פעם אחת עם גזירת קיצוץ הקצבאות ופעם נוספת במסגרת הברית עם יאיר לפיד. לא צריך גם להתרגש מהאמירות של בני גנץ בנושאים דתיים שכל מטרתן למשוך מצביעים מהשמאל, הבעיה היא הברית עם לפיד, אבל גם הוא הוכיח אפס אידאולוגיה וברגע האמת הוא מסוגל לוותר על רוב ההצהרות שלו לטובת הכסא ברחוב בלפור.

שלמה קוק (צילום: מתוך טוויטר)

"בשורה התחתונה, במידה והחרדים יהוו לשון מאזניים, בוודאי יעדיפו את נתניהו בגלל הניסיון הנוח יחסית לעומת חוסר הבהירות עם גנץ והניסיון המר עם לפיד. אומנם במידה ולא יהיו לשון מאזניים אך יוזמנו להצטרף לממשלה בראשות גנץ-לפיד, זו תהיה שאלה לא פשוטה. לא מן הנמנע שנראה הבדלים בגישות בין יהדות התורה לש"ס שנקטה מהרגע הראשון קו אנטי חד משמעי".

שמעון ברייטקופף: "הכל תלוי בלפיד"

"המפלגות החרדיות לא הגיעו לכנסת להחזיר בתשובה את 120 החברים, הם באו לדאוג ל'יבנה וחכמיה'", אומר עורך 'משפחה' שמעון ברייטקופף, "למנוע גיוס בכפיה של בחורי ישיבות, לדאוג לתקציבים למוסדות החינוך ולאפשר לאנשים שומרי תורה ומצוות לחיות ברווחה המקסימלית.

שמעון ברייטקופף (צילום: מתוך טוויטר)

"מי שלא יהיה - בין אם יקראו לו יאיר לפיד או אחמד טיבי - שיתחבר למטרות של המפלגות החרדיות, הוא יקבל שותפים נאמנים. שאלת הצטרפות החרדים לא תלויה בהם, ידם מושטת לשלום לכל אחד, היא תלויה בעיקר ביאיר לפיד וביכולת שלו להחליף גישה בהתנהלות הפוליטית והחברתית שלו".

אברהם דב גרינבוים: "ביבי לפני הכל"

"עד כה נתפס יאיר לפיד כאויב היהדות הגדול בדורנו", אומר עורך 'הדרך' אברהם גב גרינבוים, "עדיין זכור לכול מעמד הפגנת המיליון (או חצי המיליון, תלוי את מי שואלים) כנגד לפיד וחוק הגיוס אותו ניסה להעביר בממשלת נתניהו השלישית. הפצעים עדיין לא הגלידו וברכת "ברוך שפטרנו" בקול רועם לוותה מפלתו של היהיר.

אברהם דוב גרינבוים (צילום: מתוך טוויטר)

"קשה לדעת מה יקרה בסופו של יום ובסיומה של המערכה, האם עדיין ייחשב לפיד כמוקצה או שהמפלגות החרדיות יידעו להבדיל בין גנץ ללפיד ויואילו להעניק את המנדט לגנץ, כמובן בכפוף לכך שנתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה. האינסטינקט החרדי הראשון יהיה לתת לביבי את ההזדמנות לפני ניסיון ללכת עם מי שחולק הנהגה עם אחד האויבים שלנו".

אבי גרינצייג: "דילמה קשה"

"המפלגות החרדיות לא יכולות לשבת בקואליציה עם או בראשות האדם שאחראי לקיצוצים אכזריים בתקציבי עולם התורה, להעברת חוק הגיוס עם סנקציות פליליות ולרדיפת כל מה שריח יהדות נדף ממנו", אומר עורך 'קו עיתונות' אבי גרינצייג.

אבי גרינצייג (צילום: מתוך טוויטר)

לדבריו, "לכן, במידה והחרדים יהיו לשון מאזניים מכריעה, אין בכלל ספק שהם יבחרו ללכת עם נתניהו והליכוד. הדילמה הקשה תהיה אם וכאשר יצליחו גנץ ולפיד להקים ממשלה בלעדי המפלגות החרדיות ויוצע להן להצטרף".

יעקב גרודקה: "סיכוי אפסי"

"למרות שבפוליטיקה הכל אפשרי - הסיכוי נראה כאפסי", אומר מנהל אקטואליה ברדיו 'קול ברמה', יעקב גרודקה, "כי במידה ולפיד וגנץ ירכיבו את הממשלה הבאה - ולא יצטרכו את החרדים, הרי שהם לא יתנו לחרדים את דרישותיהם בנושאים התקציביים ובנושאי דת ומדינה ובשל כך - החרדים יאלצו ללכת לאופוזיציה. ואם יהיה תרחיש שהחרדים יהוו לשון מאזניים הרי ברור שהם ילכו עם נתניהו".

יעקב גרודקה (צילום: מתוך טוויטר)

ישראל כהן: "האחריות תגבר"

"אני סבור שאם גנץ ולפיד ינצחו באופן גורף וברור וירכיבו את הממשלה הבאה הרי שלבסוף לא תהיה ברירה למפלגות החרדיות אלא למצוא את הדרך ולתמוך באופן כזה או אחר ולהיות אפילו חלק מהקואליציה", אומר פרשן 'קול ברמה' ישראל כהן, "בהתחלה יהיה אולי הלם וידברו גבוהה גבוהה על החרמה אבל בסוף האחריות תגבר והם ייכנסו".

ישראל כהן (צילום: מתוך טוויטר)

לדבריו, "גנץ מתון יותר מלפיד והם ינסו לחזק אותו ולהגיע לפתרון בנושאי דת ומדינה. נכון זה יהיה קשה ומאתגר אבל זה עדיף מהנזקים שעולים יהיו להיות אם יישארו באופוזיציה".

משה ויסברג: "סיכוי אפסי"

"הסיכוי אפסי", אומר כתב 'בחדרי חרדים' משה ויסברג, "לא רואה שום היתכנות שישבו בממשלה כזו. גם יהדות התורה וגם ש"ס הודיעו באופן רשמי שלא יישבו בממשלה עם לפיד ויחברו לנתניהו. צריכה להתרחש רעידת אדמה כדי שדבר כזה יקרה בכל זאת.

"ראשי המפלגות החרדיות מודים שיש חשש לעתידם של כמה אלפי קולות חרדים שרוצים לראות את נתניהו בשלטון, הדרך היחידה לשמור אותם בבית היא לשמור על הברית עם נתניהו".

אלי ביתאן: "הכל פתוח"

"אם החרדים יהיו לשון מאזניים, הם יעדיפו את ביבי - אבל ידרשו יותר", אומר אךי ביתאן מרדיו 'כאן מורשת', "את ההמלצה הראשונית הם בוודאי יתנו לנתניהו, אבל אחר כך - הכל פתוח. מן הסתם לפיד היא אופציה מועדפת פחות, אבל יתכן שגנץ ולפיד יתפלגו אחרי הבחירות, והחרדים יעדיפו את חוסן לישראל ותלם של יעלון על פני ליברמן ובנט - ואיתם ירצו להיות בממשלה.

אלי ביתאן (צילום: מתוך טוויטר)

"אני חושב שהשאלה האם החרדים ישבו בממשלה בראשות לפיד רחוקה מאד, ולא כל כך ריאלית בטווח הקרוב. השאלה המשמעותית היא האם החרדים יהיו בקואליציה הבאה - גם אם היא תהיה פחות נוחה מהנוכחית.

"בינתיים, לפחות לפי הסקרים, קואליציה צרה כמו זו שיש עכשיו אי אפשר להקים - והשאלה הגדולה היא איזה שותף מהמרכז שמאל יעדיף נתניהו. ב-2009 הוא העדיף את ברק, ב-2013 הוא העדיף את לפיד ובנט. החרדים יצטרכו להזיע הרבה בשביל שנתניהו ילך איתם. למרות ההצהרות אוהדות נתניהו, לחרדים ברור שאין לאיש סנטימנטים. הכישורים הפוליטיים החרדים הידועים יצטרכו להיכנס לפעולה".

איתי גדסי: "החרדים ישקלו"

"במצב הנתון היום, כשהחרדים לשון מאזניים עם 12/13 מנדטים, סביר להניח שיתמכו בנתניהו בהרכבת הממשלה, ללא גנץ-לפיד או לפחות יתעקשו על קווי יסוד בהסכמים הקואליציוניים שיקשו על נתניהו לצרף את גנץ-לפיד", אומר הכתב הפוליטי של רדיו 'קול חי', איתי גדסי.

איתי גדסי (צילום: מתוך טוויטר)

לדבריו, "עם זאת גם בקדנציה האחרונה, כשהחרדים היו לשון מאזניים, נתניהו חיזר אחרי הרצוג במשך תקופה ארוכה כדי להביא לממשלה רחבה ולמנוע מסיעות קטנות לשלוט עליו, וסביר להניח שזה מה שיעשה גם הפעם לאחר הרכבת הממשלה. אך כפי שלמדנו כבר, בבחירות הכל נזיל, והכל יכול להשתנות. אם למשל יהיו כמה מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה, כמו ליברמן, בנט וכחלון, בפרט לאור העובדה שנתניהו עומד בפני כתב אישום שייתכן ויבריח ממנו מנדטים, החרדים בהחלט ישקלו כניסה לממשלה".

ארי קלמן: "הכל אפשרי"

"המסרים אותם מעבירים ראשי המפלגות החרדיות לאורך התקופה האחרונה", אומר הכתב הפוליטי של 'בחדרי חרדים', ארי קלמן, "מלמדים על סיכויים אפסיים לישיבה באותה קואליציה עם יאיר לפיד, כך שההיתכנות לישיבה באותה קואליציה כאשר לפיד עומד בראשה, לא קיימת.

ארי קלמן (צילום: מתוך טוויטר)

"מנגד, לא צריך ללכת אחורה שנים רבות, ולהיווכח כי פוליטיקאים אמרו א' ועשו ב'. נזכיר שממשלת לפיד – בנט, יעקב ליצמן וחבריו פסלו גם את בנימין נתניהו והתוצאה ידועה".

אריה ארליך: "אין תרחיש לישיבה עם לפיד"

"אני לא רואה שום תרחיש שבו הסיעות החרדיות יושבות עם יאיר לפיד באותה ממשלה", אומר עורך 'משפחה' אריה ארליך, "בניגוד לכל פוליטיקאי אחר במרחב הפוליטי, לפיד הגיע לפוליטיקה עם מטען של שנאה שאותה ינק בבית אביו, והיא חזקה ממנו ומתפרצת מכל צעדיו, גם בתקופות שבהן הכדאיות הפוליטית אומרת לו להסוות את שנאתו ליהודים חרדים.

אריה ארליך (צילום: מתוך טוויטר)

"כל ההוויה הפוליטית שלו מבוססת על רדיפת הציבור החרדי ושיסוי ארסי נגד חרדים באשר הם. לפיכך, גדולי ישראל, הנציגים החרדיים וגם השטח החרדי יתנגדו לכל סוג של שיתוף פעולה עם הטיפוס הסופר-בעייתי הזה".

דוד חכם: "לא ישבו באותה ממשלה"

"לא חושב שיש סיכוי שהם ישבו אתו באותה ממשלה", אומר איש התקשורת דוד חכם, "אם אכן תקום ממשלה עם יאיר לפיד הישגי הציבור החרדי בשנים האחרונות יימחקו. אני מעריך כי בסופו של תהליך גוש הימין יהיה באיזור ה-65-67 מנדטים".

דוד חכם (צילום: מתוך טוויטר)

רונן כץ: "אין סיכוי"

"אין סיכוי שהחרדים ישבו עם לפיד", אומר רונץ כץ הכתב הפוליטי של 'קול ברמה', "ובהתחשב בגושים נדמה לי שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה ללא החרדים".

רונן כץ (צילום: מתוך טוויטר)

יעקב ריבלין: "חמישים חמישים"

עורך חדשות 'בקהילה', הפרשן יעקב ריבלין, מעריך כי ישנם סיכויים שווים לכאן ולכאן. "חמישים חמישים", הוא חותם.

יקעב ריבלין (צילום: מתוך טוויטר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר