הפסגה בוויטנאם

טראמפ וקים נועדו, הפגישה נכשלה • צפו

הציפיות מהמפגש בין המנהיגים היו גבוהות וקים הביע את הסכמתו לפירוז ארצו מנשק גרעיני • לאחר דרישת טראמפ כי קים יחתום על ההסכמה, הגיעה השיחה למבוי סתום (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

הלילה (חמישי) בהאנוי שבוויטנאם נועדו שוב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, אך הפסגה הוכתרה בכישלון.

מדובר במפגש השני בין מנהיגי המעצמות במסגרת הפסגה השנייה שלהם, בעקבות הפסגה הראשונה וההיסטורית שהתקיימה בחודש יוני בסינגפור. לאחר פגישתם המוצלחת אמש (רביעי), כאמור הם נועדו שוב הלילה.

הנשיא הקוריאני אף הביע במפגש את הסכמתו לפירוז ארצו מנשק גרעיני, נושא רגיש במיוחד עבור שני הצדדים. לדבריו של קים ג'ונג און, "אם לא הייתי מוכן להתפרק מגרעין - לא הייתי פה".

יצויין כי אמירה זו של קים באה למרות שטראמפ מצידו לא מיהר להגיע להסכמה בעניין, ואף אמר זאת לעיתונאים בפתח הפגישה. דווקא קים הבטיח "לעשות כל מאמץ" כדי להגיע להישג חיובי בסוגיית הגרעין.

הסימנים לכישלון השיחה בין המנהיגים, החלו כאשר אנשי תקשורת קיבלו הודעות על הקדמת מסיבת העיתונאים שתכנן הנשיא האמריקני, ועל ביטול ארוחת הצהריים המשותפת לטראמפ ולקים. לאחר מכן הודיע הבית הלבן כי נשיאי ארה"ב וצפון-קוריאה לא יחתמו על ההסכם המשותף.

המפגש הסתיים בדקות האחרונות (חמישי), ופמליית הנשיא טראמפ עזבה את מקום המפגש. בהצהרה לתקשורת שנתן הנשיא כעבור דקות אחדות, הסביר טראמפ שישנם פערים: ארה"ב מעוניינת בפירוז מלא של צפון קוריאה ובסנקציות עד שהדבר יתבצע, אך צפון קוריאה רצתה שכל הסנקציות יוסרו.

"אנחנו מכירים את המדינה הזו טוב מאד, תאמינו או לא, אנחנו מכירים כל סנטימטר ממנה", אמר טראמפ בהצהרתו, שהועברה בשידור חי. לדבריו, קים התחייב שלא יהיו עוד ניסויי טילים ונשק גרעיני, ועזיבת המפגש לא היתה הפגנתית אלא ידידותית. "לחצנו ידיים", סיפר טראמפ והבטיח שהמגעים יימשכו.

יש האומרים שהמשבר החל לאחר שטראמפ דרש מקים לחתום על מסמך כתוב ובו הוא מתחייב לפירוז הגרעיני המלא של ארצו, דרישה ש'לא באה בטוב' לשליט קים ג'ונג און.

בפתח המפגש התקיימה מסיבת עיתונאים אופטימית במיוחד, במהלכה פנה טראמפ לקים ואמר: "זה נהדר להיות איתך. היתה לנו פסגה ראשונה מוצלחת מאד. מחר תהיה לנו פגישה מוצלחת. ביצענו התקדמות רבה, ואני חושב שההתקדמות הגדולה ביותר היא היחסים בינינו".

טראמפ הוסיף ואמר שהוא "חושב שיהיה לכם עתיד מזהיר עם המנהיגות הנהדרת הזו, ואני מצפה לראות את זה קורה ולעזור לכך שהדבר יתגשם".

קים סיפר כי "עברו בדיוק 261 ימים מאז שנפגשנו בסינגפור, ביוני של שנה שעברה. במשך אותם ימים, היו מספר אי הבנות לגבי הסיטואציה ונשארו קצת תחושות עוינות מתקופה רחוקה. אך בכל זאת הצלחנו להתגבר על כל המכשולים והנה אנחנו כאן היום.

"אני מאמין בכל ליבי שהימים שעברו מאז הפסגה דרשו מאמצים הכרחיים והרבה סבלנות. אבל הנה אנחנו היום, יושבים אחד ליד השני, וזה נותן לנו תקווה שהפעם נצליח, ואני באמת אנסה שזה יקרה".

לשאלה אם תיתכן הקמת שגרירות או משרד דיפלומטי אמריקני בצפון קוריאה, השיב קים: "אני חושב שזהו רעיון שניתן יהיה לקדם בברכה". טראמפ שיבח את התשובה ואמר לעיתונאים: "זו כנראה התשובה הטובה ביותר שקיבלתם".

כעת, עם פיצוץ השיחות, ספק רב אם ההבטחות החגיגיות יקויימו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר