ולחשדות בהרחבה

עושים סדר: במה מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו?

חקירות שנמשכו שנים, עלו היום שלב עם פרסום המלצות היועמ"ש. אחרי כל כך הרבה חקירות ופרטים, הגיע הזמן לעשות סדר: מה הם תיקי 1000, 2000 ו-4000? (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג באדר א' תשע"ט | 28.02.19
נתניהו (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (חמישי) על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו במגוון החקירות שהתנהלו נגדו. אם גם אתם לא מחזיקים ראש בין שלל המספרים והחשדות, "כיכר השבת" מנסה לעשות לכם מעט סדר.

כפי שניתן להבחין, לחקירות השונות הצמדו מספרים רודפים החל מ-1000, דרך 2000, ועד ל-4000. מה עם 3000? טוב ששאלתם. מדובר בחקירת פרשת הצוללות, אך נכון לעכשיו, הגורמים המשפטיים הבהירו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו חשוד בה.

תיק 1000

במסגרת חקירה זו, התחקו במשטרה אחרי מתנות שקיבלו לכאורה ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מאילי הון. איש העסקים הבולט שנחקר במסגרת הפרשה הוא ארנון מילצ'ן, שעל פי ממצאי החקירה העביר משקאות חריפים וסיגרים לראש הממשלה, מתנות שהסתכמו לטענות המשטרה בשווי של עשרות אלפי שקלים.

מלבד התמורה, צריכים להוכיח כי נתניהו העניק משהו בתמורה למילצ'ן. אחד הכיוונים שנבדקו, נוגעים לחוק הפוטר עולים חדשים ותושבים חוזרים מתשלום מס הכנסה בישראל עבור הכנסותיהם בחו"ל. האם החוק נחקק על מנת לסייע למילצ'ן? חשד זה, לצד בדיקות נוספות, כמו התערבות לטובתו בממשל האמריקאי, נבדקו על ידי המשטרה.

אנשי עסקים נוספים נבדקו במסגרת החקירה, ולפי המלצות המשטרה, גם המתנות שקיבל גם מאיש העסקים ג'יימס פאקר. בנוגע לאילי ההון שהוזכרו, קבעה המשטרה כי מצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של נתניהו בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אימץ באופן חלקי את המלצות המשטרה בתיק זה, והאשים את נתניהו במרמה והפרת אמונים אך לא בשוחד.

תיק 2000

במסגרת בדיקות המשטרה בתיק 1000, מצאו חוקרי המשטרה במחשבו של ארי הרו, ממקורביו של ראש הממשלה נתניהו הקלטות של שיחות בין ביבי לבין מו"ל העיתון ידיעות אחרונות, נוני מוזס. ההקלטות הובילו לחקירה הבאה, שזכתה לכינוי במספר עוקב.

בהקלטות נשמעו לכאורה ראש הממשלה ומו"ל העיתון דנים ביניהם באפשרות לשנות את הקו המערכתי של העיתון והאתר האינטרנטי המשויך אליו, לאוהדת יותר כלפי נתניהו, בתמורה - יפעל ראש הממשלה על מנת לצמצום השפעתו של העיתון המתחרה, ישראל היום הנמצא בשליטת איש העסקים שלדון אדלסון, שהיה נחשב, לפחות באותה התקופה, למקורבו של נתניהו.

בסיכום חקירת המשטרה נכתב כי הם הצליחו לגבש תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד נתניהו בעבירה של בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים. נגד נוני מוזס, המליצה המשטרה להגיש כתבי אישום בגין הצעת שוחד.

גם בתיק זה האשים היועמ"ש את נתניהו במרמה והפרת אמונים בלבד.

תיק 4000

החקירה האחרונה נגד ראש הממשלה, היא לכאורה גם המסובכת ביותר שכן היא כוללת גם חשדות לשחיתות בתוך החברות בזק ו-yes שנמצאים בשליטת שאול אלוביץ', וגם בדיקת הקשר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכיהן לאורך תקופה ארוכה גם כשר התקשורת.

בכתבה שלפנינו, המתמקדת בחקירותיו של ראש הממשלה נתניהו, לא נצלול לעומק החקירות סביב אישורי העסקאות בחברות שבשליטת שאול אלוביץ', אלא נתמקד בחקירת הטענה כי נתניהו סייע לאינטרסים של חברת בזק במשרד התקשורת, בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה!, הנמצא אף הוא בשליטת בזק.

על פי החשד, מנכ"ל משרד התקשורת בתקופת נתניהו, שלמה פילבר, שמאז כבר הספיק להפוך לעד מדינה, הדליף מסמכים חסויים לגורמים ב"בזק", כאשר מנגד, בכירים באתר וואלה סיפרו על לחצים מצד מנכ"ל האתר לסקר באופן חיובי את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתיק זה אימץ מנדלבליט את המלצות המשטרה במלואן, והאשים את ראש הממשלה גם בעבירת שוחד.

קו ההגנה של נתניהו

תחילה השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו במשפט "לא יהיה כלום - כי אין כלום", מאז עבר קו ההגנה הציבורי שלו שינוי משמעותי, ובתקופה האחרונה טען כי לא מדובר בשוחד, וכי השמאל מנסה להפיל ממשלת ימין באמצעות איומים והפעלת לחץ על היועץ המשפטי לממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר