'כיכר' והרישום לישיבות

לחדש מבפנים, יחס אישי והסתכלות עמוקה • ישיבת 'לנדא'

העיקר הוא הטעם בלימוד, המוכנות לחיים, היחס האישי והחברות בין הצוות לבחורי הישיבה • "כיכר השבת" עם פרק ה' בפרויקט הישיבות "המבוקשות", והפעם - "ישיבת היכל יצחק - לנדא" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

אם לפני ארבע שנים, השם 'היכל יצחק – לנדא' טרם היה מוכר בעולם התורה, הרי שהיום, הפכה ישיבת 'היכל יצחק', המכונה בפי כל 'לנדא', על שם העומד בראשה - הגאון רבי ישראל לנדא, לשם נרדף להצלחה ויוקרה. הישיבה שוכנת בקמפוס רחב ידיים בירושלים, הרחק משאונה של העיר, שם בנתה 'לנדא' את עצמה מישיבה אנונימית לשם דבר בעולם הישיבות הליטאי.

"המבוקשות" - פרויקט מיוחד >>

לאחר שסקרנו בפניכם, במסגרת פרויקט "המבוקשות" של 'כיכר השבת', מספר ישיבות המשקפות כמה סגנונות בתוך עולם התורה, נראה כי המדד העיקרי והמוביל להיות ברשימת "המבוקשות" הוא מידת המבוקשות ויוקרתה של הישיבה בקרב תלמידים צעירים, או במילים אחרות כמה קשה להתקבל אליה – היצע וביקוש.

(צילום: רועי פרידמן)

במהלך הכנת הכתבה, נתקלתי בישיבות רבות הנחשבות למקום מצוין – בו לומדים כיאה באווירה טובה, אולם ישיבות אלו אינן עומדות בתחרות עם האריות שבחבורה. אליהם מגיעים בחורים הנחשבים כבחורים "טובים" ולאו דווקא הכישרונות הגדולים של עולם הישיבות. גם ישיבות אלו ראויות לסיקור וייתכן שדווקא במקומות האלה מדד השטייגען מנצח, אלא שבבואי לסקר את ישיבת 'לנדא' נראה כי היא לא עוד "מקום טוב באמצע הדרך" אלא שם שאומר "הובלה" ו"מצוינות".

בניגוד לדימוי המקובל, ישיבת היכל יצחק רכשה לה מקום של כבוד בזכות עצמה. בראשה עומד הגאון רבי ישראל לנדא (54) שבתוך 4 שנים הצליח להפוך את הישיבה לשם דבר בעולם הישיבות, עד כי אפשר לומר שהיא דחקה את רגליהן של ישיבות רבות שהיו עד לא מזמן בעשירייה הפותחת של עולם הישיבות, והותירה אבק לרבות מהישיבות הוותיקות.

ר' ישראל, הוא דמות מוכרת למדי בעולם הישיבות. ב-30 שנים האחרונות, אין בחור ישיבה שחשקה נפשו בתורה ולא שמע על הרב לנדא, כשהוא נודע בעיקר בזכות הבהירות העצומה בשיעוריו. הרבה שנים הוא לא רצה לשמש בתפקיד רשמי בישיבות, ורק בשנים האחרונות נענה לקריאתו של ראש ישיבת 'עטרת ישראל' - הגרב"מ אזרחי, והחל לשמש כמגיד שיעור בישיבה, לאחר מכן החליט על פתיחת ישיבה משלו.

(צילום: רועי פרידמן)

פרויקט חייו של ראש ישיבת היכל יצחק, ששימש בעברו אצל הגאון רבי רפאל שמואלביץ במיר, אך את תורתו ינק בפוניבז', חברון ובית מתתיהו, הוא לא לחדש את התורה מחדש בפני תלמידיו, אלא להעביר את התורה, וביאור הסוגיות ביסודות בהירים עד לסברות מפולפלות הנשמעות בעיקר בשיעור כללי הנמסר אחת לשבוע.

אחד התלמידים ששוחח עם 'כיכר השבת' גילה את קסם שיטת הלימוד של ר' ישראל לנדא. "יש לו יכולת לחדש מבפנים – מתוך דף הגמרא – הרש"י והתוספות," הגדיר התלמיד.

(צילום: רועי פרידמן)

בשיעוריו היומיים ניכר ר' ישראל בגדלותו ובעמקותו התורנית, ברחבות אופקיו ובחדותו, ותלמידים–חברים מתקבצים סביבו. רבני "היכל יצחק" הג"ר ישראל לנדא, הג"ר דניאל כהן והג"ר יונתן אבר מחנכים את התלמידים לא לרדת לפסים רדודים, ולא להיגרר לשטחיות – אלא להתנהל מתוך הסתכלות רחבה ועמוקה על החיים.

(צילום: רועי פרידמן)

בעוד בישיבות רבות מתאמצת הנהגת הישיבה לעקוב אחרי תלמידים שסוטים מן התלם, פעמים עד כדי שבירת כלים מול הבחור, "אצל הרב לנדא", אומר לנו תלמיד הקיבוץ, "מבהירים ב"שפת הסימנים" כי לא ירדפו בחור כל עוד הוא לא חצה את הקו האדום". לדבריו: "מלמדים אותנו לחשוב בגדול על החיים, ולא לרדת לקטנות".

הסוגיה החברתית

ב'היכל יצחק' לא פוסחים גם על. "תחרותיות היא דבר שלא קיים בלנדא". אומר תלמיד מבני שיעור ג'. "הנחת היסוד של צוות הישיבה שהכול פועלים לשם שמים, שאיש לא פוסל את רעהו, שכל בחור בכל גיל הוא פרטנר לשיחה". לדברי התלמיד.

(צילום: רועי פרידמן)

כששאלנו תלמיד בישיבה: "למה לנדא היא לא חברון?", תשובתו הייתה ברורה: "חברון זה בועה! לנדא היא לא אלטרנטיבה לחברון. כל בחור יודע שהצוות מודע למעשיו 24/7, לא באמצעות מעקבים, אלא מאכפתיות ושימת לב על הנעשה עם הבחור".

יצוין כי לא במקרה הישיבה מכילה בתוכה 260 תלמידים בלבד, זאת בעוד הביקוש להיכנס בשערי הישיבה בכל עונת רישום הוא עצום. הסיבה לכך היא השקפת הישיבה לשים דגש ויחס אישי לכל בחור.

תלמידים מספרים ל'כיכר השבת' כי "לרוב לא תופנה אצבע מאשימה כלפי בחור אשר נעדר משחרית או מסדר א', מטרתה של הישיבה ליצור הידברות בין הצוות לבחורים. אך מעולם לא נכנס איש צוות לחדרי הפנימייה, או נתפס מחטט בארונות הבחורים בחדרי הפנימייה – בניגוד לנעשה בישיבות מקבילות".

בישיבת 'היכל יצחק' דוגלים בהידברות מול הבחורים ויוצרים מולם יחסי אימון עד מקרים נדירים של יחס 'חברי' בין אנשי צוות לבחורים. בישיבה מספרים, כי בחור שירצה לפרוק את לבו ירגיש בנוח לעשות זאת בפני כל מי מצוות מהישיבה.

(צילום: רועי פרידמן)

באופן כללי, בהנהלת הישיבה יעדיפו להעלים עין מהפרטים הקטנים, ויעוררו עניין כאשר הדבר נוגע ל"רבים". במסדרונות הישיבה מסבירים כי לבחורי 'היכל יצחק' יש משמעת עצמית גבוהה, ואלו לא נצרכים כמעט ל"גדול עומד על גביו".

לסיום פרק זה ניתן לומר כי ראש הישיבה סוחף אחריו לא רק את בחורי הישיבה. גם אברכים אשר כבר נישאו ובנו את ביתם, קשורים בלב ובנפש לר' ישראל ולצוות הישיבה. בוגרי הישיבה פוגשים לא פעם את צוות הישיבה בימים נוראים ובאירועי שמחה, הם מתארים באוזני 'כיכר השבת' את הקושי לחיות חיים מחוץ ל"משפחת היכל יצחק", כך הם מגדירים את הישיבה.

י. בוגר הישיבה הגדיר זאת באמירה שתחתום את הפרק הזה במסגרת "המבוקשות": "ב'היכל יצחק' דאגו ליצור רצף בין מה שלמדנו וחונכנו במסגרת הישיבה לבין האופן שבו אנו רואים את העולם בשנותינו הבוגרות. בישיבה נוטעים בנו את הגרעין הפנימי, כך שאדם בגיל 30 יזכור שהדברים שהוא למד בישיבה גדולה רלוונטיים לגביו".

"המוטו של הרב לנדא היא לטעת אצל בחור תקווה גדולה ומוכנות לחיים כבר בגיל מוקדם, אחרת – מה שהוא למד בישיבה יהיה לא רלוונטי מבחינתו לחיים עצמם", חותם י. את דבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר