קשר התפילין של סנגורם של ישראל יימכר

קשר התפילין של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב ושיירי גידים וקלפי הפרשיות, מעיזבון רבי ישראל חיים האס סופרם של צדיקי וגדולי הדור עומדים למכירה פומבית בימים אלו (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האוצרות העתיקים (צילום: בית המכירות תפארת בירושלים)

קשר התפילין ושאריות מן התפילין של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב מעיזבון הסופר החסידי רבי ישראל חיים האס ז"ל שנפטר לפני עשור, מוצעים למכירה פומבית בימים אלו.

השקיק כולל, צנצנת פלסטיק ישנה בה גנוזים חלקי קלף שעטפו את תפיליו של הרה"ק מברדיטשוב ובשקית בה יש קלף לכיסוי הפרשיות, גידים וחלק מקשר התפילין [של יד] הקדושות של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב- סנגורן של ישראל, מגדולי החסידות.

רבי ישראל חיים האס, מחשובי חסידי ויזניץ, היה האיש שנבחר ע"י צדיקי הדור לבדוק ולתקן פרשיות תפילין שהיו אצלם בירושה מגדולי החסידות שבדורות הראשונים. הוא היה ה'בר סמכא לזיהוי כתבי הצדיקים.

גדולי ישראל הידרו לרכוש את הפרשיות לתפילין רק אצל ר' ישראל חיים. ביניהם אדמור"י וויזניץ לדורותיהם, האדמו"רים מבוהוש, סקולען, לובלין, נאראל, באיאן, מערלוי, ופוסקי הדור מרן השבט הלוי ורבי משה שטרנבוך ועוד גדולים וטובים ששאלו לדעתו בענייני סופרות. הוא נחשב כבר-סמכא גדול, היודע לזהות בספרי תורה ובפרשיות ישנות מי הם הסופרים שכתבום.

ביומן הסופרות האישי של רבי ישראל חיים, שנמצא בבית המכירות 'תפארת' בירושלים, נכתבו בכתב יד מסודר ולפי סדר כרונולוגי, פרשיות התפילין, מגילות אסתר שכתב וספרי התורה. כמו כן, הוא מתאר במילים ספורות חלק ניכר מהפרשיות המיוחסות שבאו לפתחו בהם טיפל ללא תמורה. הוא היה מבקש מגדולי ישראל שהתעקשו לשלם לו עבור מלאכת הקודש, את שיירי הגידים שעטפו את הפרשיות וחלקי הקלף שכיסו את הפרשיות לפני הכנסתן לבתי התפילין.

ביומנו, כותב על פרשיות תפילין שקיבל מהרבי מבאיאן, אותן כתב האור פני משה, או תפילין שקיבל מהרבי ממאנסי בכתיבת ידו של רבי זושא מאניפולי, תפילין שקיבל מהרבי ממכנובקה, מכתיבת יד רבי צבי סופר סופרו של הבעל שם טוב.

בקופסה קטנה, שמר רבי ישראל חיים מכל משמר את אוצרות אלו, פריט זה ופריטים קמאיים אחרים, כשעל כל שקית או קופסת פלסטיק רשם בדיוק את תכולתה הנדירה. בגידי תפילין של הרה"ק מאפטא מכתיבת הרה"ק האור פני משה, כתב גם את תאריך ההתעסקות עמהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר