אסון הנחל

הרמטכ"ל הדיח את המפקדים שגרמו למוות

הודחו המפקדים שהיו אחראים על קבלת ההחלטות שהובילו למותו של אביתר יוספי ז"ל, בוגר ישיבה מבני ברק. "התנהגות לא מקצועית של שרשרת הפיקוד", האשים הרמטכ"ל (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
אביתר יוספי ז"ל (צילום מסך מתוך פייסבוק)

חקירת נסיבות מותו של החייל אביתר יוספי ז"ל בתאונת אימונים העלתה, כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון, לווה בתקלות רבות ובוצע בסטנדרט נמוך, שאופיין בחוסר ירידה לפרטים.

בעקבות התחקיר, החליט הרמטכ"ל, כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים. כמו כן, הרמטכ"ל החליט שיודחו מתפקידם מפקד הגדוד (קצין בדרגת סגן-אלוף), מפקד המגמה (קצין בדרגת רב-סרן), מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סרן), סגן מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סגן) ומפקד הצוות (קצין בדרגת סגן).

על פי התחקיר, שנערך על ידי צוות מומחים שהובל על-ידי מפקד חטיבת עציוני, אלוף משנה אורן שמחה, ההחלטה לצאת לאימון בתנאי מזג אוויר אלו, בנוסף לתנאי השטח, והעומס הפיזי והמנטלי, העלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו, מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה.

עוד מאשימים עורכי התחקיר כי ההחלטה להמשיך באימון על אף תמרורי האזהרה הרבים שהתעוררו במהלכו הביאה למעשה לאובדן שליטה של מפקדי האימון על מצב החיילים בשטח.

הסריקות אחר גופתו בנחל (צילום: דוברות כב"ה צפון)

כמו כן, תהליך הכנת האימון ואופן ביצעו בשטח לא כלל את פעולות החניכה והבקרה המקצועית הנדרשות מתוקף האחריות הנדרשת ממפקדים. "התנהלות שרשרת הפיקוד באירוע, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקדים בצה"ל היא זאת שיצרה את התנאים שהובילו לתוצאה הטראגית", האשימו.

במסגרת התחקיר הורה הרמטכ"ל על שורת הנחיות מערכתיות לשיפור המענה הבטיחותי ביחידות צה"ל בכלל וביחידות המיוחדות בפרט, שימומשו בהובלת סגן הרמטכ"ל וזרוע היבשה באופן מידי. בנוסף, הנחה הרמטכ"ל שכל יחידות צה"ל יקיימו במהלך החודש הקרוב השתלמות בת יומיים שתעסוק בבטיחות בכלל ובטיחות באימונים בפרט.

בסיכום התחקיר ציין הרמטכ"ל, כי "מדובר באירוע קשה ביותר שבסופו תוצאה טראגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד, שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיניי המפקדים ומבלי שעשו דבר למנוע זאת.

"הביטוי המרכזי לאחריות מפקדי צה"ל לחיי אנשיהם הן המקצועיות והדייקנות שבהן עליהם לגשת לביצוע כל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או במלחמה", אמר.

"באירוע הנידון לא נהגו המפקדים לאורך כל השרשת ב"חרדת קודש" המצופה מהם בתכנון האימון ובאופן הניהול שלו.
בהתנהגות מעין זו ולתקלות הנובעות מאי ביצוע פקודות, חוסר מקצועיות וחוסר משמעת אין מקום בצה"ל ועלינו לפעול באופן גורף על מנת למגרם".

כזכור, במהלך הניווט נכנסו החיילים לנחל חילזון הגועש, שליד כרמיאל, כשלפתע נשמע הזעקה: "אני מחליק". היה זה אביתר, שאיבד את שיווי משקלו במקום, וטבע למוות במים הקפואים. חבריו נפגעו באורח קל.

אביתר ז"ל, הוא בוגר ישיבה בני ברקית. ראש הישיבה שלו, הרב משה צבי וקסלר, ספד לו: "קל לאהוב את אביתר. הוא ילד נעים הליכות, מאוד חברותי ואהוב חבריו ומוריו. תמיד מחייך, ונרתם לכל משימה ברצון. הוא תמיד הציע את עזרתו למורים, לישיבה ולחברים.

"כולם ידעו שניתן לסמוך עליו בכל מצב. אביתר השקיע והתמיד בלימודים וסיים אותם בהצטיינות. תמיד שאף להצלחה. תלמיד ירא שמיים והקפיד על קלה כבחמורה. התפילה שלו תמיד הייתה מלאת השראה", הוסיף ראש הישיבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר