טור אישי

משלוח מנות תשע"ט // הרב ישראל גליס

איפה השמחה של פעם, בהכנת מגשים של אוכל כדי לשלוח משלוח מנות כהלכה, למשל כרוב ממולא, קישקע, ארבעס, קרפלך ועוד. הרב ישראל גליס בטור שכולו געגוע (מאמרים)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
משלוח מנות. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

"על כן היהודים הפרזים ... ומשלוח מנות איש לרעהו", על פי חכמינו, המינימום של מצוות משלוח מנות בפורים, הוא לשלוח שתי מנות לאדם אחד.

על פי ההלכה, המנות צריכות להיות של שני מאכלים, היו רבנים ששלחו לעיתים ספרי חידושים כגון הספר "מנות הלוי", אולם להלכה נפסק לפי כל הדעות שבגדים, ספרים וגם כסף לקנות מזון - אינם נחשבים משלוח מנות.

מטרת המצווה לשמח את מי שאין לו כדי סעודת יום הפורים והגברת הרעות בין איש לאחיו.

מעניין שמשלוח מנות היה בתקופת שיבת ציון בראש השנה כמו שנאמר בנחמיה פרק ח' "לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו".

כשרואים את העיתונות החרדית והדתית, או כשיוצאים לסופרים ולחנויות, מקבלים סחרחורת מהמגוון של משלוחי מנות שאין לו קשר למצוות משלוח מנות.

שילוב של גילוף פירות עם שוקולדים ופיצוחים, ואם אתם רוצים אפשר לשלב בהם שעון יוקרתי, מגש של שילוב פרחים, פרלינים וממתקים במחירים של מאות שקלים.

ויש משלוחי מנות מעוצבים של סבונים ומגבות, יש גם מארזים יותר צנועים של כל מיני סוגי בושם וקרם טיפוח, שמכיל מיצוי של נבטי עשבים.

יש גם קטלוגים מעוצבים כדי שתשתכנעו שהמגשים המעוצבים הם הם מצוות משלוח מנות, משלוח מנות של קפה ברזלאי פליטינום, ויש הצעה למשלוחי מנות של סידורים וברכונים.

יש כאלו שמתקרבים קצת למצוות משלוח מנות - בשרים מעושנים ומיובשים עם בירה ויין.

איפה השמחה שהיתה בבתים של פעם, עם הכנת מגשים של אוכל ממש כדי לשלוח משלוח מנות כהלכה, למשל כרוב ממולא, קישקע, ארבעס, קרעפלך, דגים מיוחדים ועוד, אוזני המן שנאפו בבית, יין ביתי או מגשי משלוח מנות שמשפחת החתן מכינה למשפחת הכלה, או משלוח המנות שהבאנו למלמד.

בבתי המדרש של חסידות קרלין סטולין נתלו מודעות ברורות אל המחותנים בהוראה מפורשת של כ"ק האדמו"ר שליט"א, "אשר אין לשלוח משלוח מנות בפורים אך ורק שתי מנות בצורה מצומצמת כגון עוגה ויין וללא משלוח מתנה או מזכרת למחותנים ובני ביתם".

אבן כבדה ירדה מליבותיהם של הרבה מחותנים שחסכו אלפי שקלים עם ההוראה מבית כ"ק האדמו"ר שליט"א.

יתכן וישנן עוד חצרות חסידים עם אותה הוראה.

• • • • •

אי אפשר לסיים את הדברים בלי שאפו גדול לרב יצחק פינדרוס על ארגון מרשים של התפילה בכותל המערבי של בנות סמינרים ביום שישי ראש חודש אדר ב'.

רק חבל שהרב פינדרוס הוצב בשולי הרשימה של יהדות התורה, צריך הרבה תפילה שהוא יכנס לכהן כחבר כנסת, מגיע לו, גם בגלל ששפכו את דמו עם הניסיון האבוד להריץ אותו כראש העיר של אלעד, וגם שיש לו רקורד מכובד של עשיה בביתר ובירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר