כלייזמר זו לא מילה גסה // ביקורת הופעה

תזמורת הכליזמר הישראלית, יונתן רזאל ודוד ד'אור הופיעו בהיכל התרבות בראשון לציון במופע "כליזמר הזהב" שהראה איך הופכים מוזיקת כליזמר ומוזיקה יהודית לחוויה מהנה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

המילה "כלייזמר" באוזניים ישראליות מודרניות נשמעת כמשהו ארכאי שעבר עליו הקלח ובטח לא כמשהו מלהיב מספיק כדי לצאת מהבית ולבוא להופעה לשמוע אותו - מופע "כלייזמר הזהב" של עיריית ראשון לציון שובר את הסטיגמה ובצורה מוצלחת.

לערב שנערך אמש (ראשון), בהיכל התרבות העירוני הוזמנו תזמורת הכלייזמר הישראלית והזמר והיוצר יונתן רזאל שאירח את האיש בעל הקול הבלתי נגמר - דוד ד'אור.

את הערב פתחה תזמורת הכלייזמר הישראלית, בניצוחו והובלתו של הכנר גרשון לייזרסון. התזמורת שמונה 11 נגנים יוצרת מוזיקת כלייזמר מלהיבה במיוחד מתוך הבנה שהמוזיקה הזו מטרתה בעיקר להקפיץ ולשמח. התזמורת ביצעה יצירות כלייזמר מוכרות ומפורסמות לצד שירה מלהיבה של גרשון ושל הנגנים הגברים שהצטרפו בשירה לתוך המיקרופונים שלפניהם או המחוברים לכלי הנשיפה שלהם.

האווירה של הערב הייתה בהתאם לרוח הימים - פורימית להפליא. גרשון תיבל את הערב בקטעי הומור קצרים בין קטע לקטע והפעיל את הקהל שהיה ברובו מבוגר יחסית, אך זרם עם הרוח השטותניקית והכיפית של תזמורת הכלייזמר הישראלית.

חששתי שעודף הכלים על הבמה ייצור צרימה, אך העיבודים של התזמורת מאווררים יחסית לתזמורת עשירה כל כך ולא סבלתי מתחושת עודף רעש, אם כי בהחלט לא מדובר בהרכב שקט.

ברור לי שלו במקום היה קהל צעיר יותר הוא היה אף נלהב יותר ונכנס לאווירה המקפיצה של ליזרסון והחברים שלקחו את הכליזמר עמוק לתוך 2019.

בחלקו השני של המופע שהופק אף הוא על ידי 'תהל הפקות', היה מופע להקה שלם ומושקע של הזמר והיוצר יונתן רזאל, שביצע את מיטב להיטיו החל מאלבומיו הראשונים וכלה בשירים מהאלבום האחרון וקטעי הקפצה של הקהל עם שירי פורים ולהיטי "צמאה" בשיתוף עם דוד ד'אור.

רזאל סיפר, כי התלבט מאד לגבי המופע כיצד לנהוג והאם אפשר לשמוח ולרקוד אחר הפיגוע הרצחני בשומרון באותו בוקר בו נהרג חייל (היה זה עוד טרם מותו של הרב אחיעד אטינגר הי"ד) ולכן בחר לבצע כשיר שני עם פתיחת המופע את "שיר המעלות" של יוסף קרדונר, כשיר תפילה יחד עם הקהל.

בהמשך המופע ביצע רזאל יחד עם דוד ד'אור המצוין את השיר המרגש שכתב ד'אור לאחר חטיפת שלושת הנערים "פתח ליבך" כמו גם את הלהיט "והיא שעמדה" בלחנו של רזאל והשילוב של השניים היה מצוין, מרגש וסחף את הקהל.

רזאל הפליא בביצוע קטעי נגינה מרהיבים על הפסנתר על רקע המסכים המרהיבים והוידאו ארט מאחוריו, והראה שוב למה כל כך הרבה אנשים אוהבים את שיריו ויצירתו. לקראת סיום ביצע רזאל את שירו מהאלבום האחרון "עשה למען" שהתאים אולי לאווירת הפיגוע אך היה מעט מרדים וניתן היה לוותר עליו בקלות. כפיצוי חתם רזאל את הערב ב"ניגון בעלז" המקפיץ לקול תשואות ארוכות של הקהל.

הופעתו של רזאל מיד אחרי תזמורת הכליזמר העלתה לי חשק רב לראות את השניים משתפים פעולה דבר שיכול להיות הופעה שממש ממש לא תרצו לפספס. בכל מקרה שמחתי לראות מופע מושקע במיוחד של מוזיקה יהודית במקום שאינו ירושלים או תל אביב וכולי תקווה שנראה עוד כאלה במקומות נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר