נלחמים בפייק ניוז

פייסבוק הסירה מאות דפי פייק של האיראנים

העמודים שהופעלו על ידי גורמים באיראן התחזו לכלי תקשורת מקומיים, צברו אלפי עוקבים והפיצו פייק ניוז. במקביל הסירה הרשת דפי פייק שהפיצו תעמולה פוליטית בישראל (דיגיטל)

(צילום: שאטרסטוק)

חברת פייסבוק הודיעה הבוקר (שלישי) כי הסירה 513 דפים וקבוצות מהרשת החברתית, שתופעלו על ידי האיראנים והפיצו ידיעות פייק במטרה להשפיע על דעת הקהל.

הדפים פעלו בין היתר בישראל, באיטליה, במצרים וברחבי המזרח התיכון. מפעילי הדפים המזויפים, התחזו לכלי תקשורת מקומיים, צברו מאות אלפי עוקבים וכך הפיצו חדשות מזוייופות.

בין החדשות השקריות שהופצו בעמודים היו כותרות כמו "בכיר בריטי אומר כי ישראל ובריטניה שוקלות פעולה משותפת נגד איראן וחיזבאללה בתגובה לשאלה בנושא התיאום בין תל אביב ללונדון בתחום הצבאי", ושלל ידיעות בנושאי הסנקציות על איראן והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לפי פייסבוק, העמודים הללו הוציאו כ-15 אלף דולר על פרסום ממומן של פייק ניוז בפייסבוק, כשהמודעה הראשונה פורסמה לפני יותר מחמש שנים ושהאחרונה בהן פורסמה בחודש שעבר.

במקביל, עומר כביר מפרסם בעיתון כלכליסט כי פייסבוק הסירה לאחרונה 30 חשבונות שנחשדו כמזויפים ושפנו לגולשים בישראל. פעילות החשבונות התרכזה כולה בבחירות הקרובות, ולפי הערכות מרביתם קידמו תכנים בעלי גוון פוליטי ימני.

עוד נמסר מפייסבוק שהחשבונות הוסרו בעקבות פנייה של "פרויקט הבוטים", של ההאקרים נעם רותם ויובל אדם, וכן בעקבות דיווחי גולשים שיגרתיים. מאיגוד האינטרנט נמסר שמאחורי הפנייה לפייסבוק עמדו גם האיגוד עצמו, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה.

המידע אודות החשבונות המזויפים נאסף באמצעות טופס דיווח שנוצר כדי להיאבק בהתערבות זרה במערכת הבחירות באמצעות רשתות חברתיות, ושיצר מאות דיווחים.

נעם רותם ציין שבימים אלו מתקיימת עבודה משמעותית סביב זיהוי החשבונות המזויפים ברשתות החברתיות. "איגוד האינטרנט, יחד עם קליניקת הסייבר בחיפה, הקימו מערך לקבלת הדיווחים מהציבור, בדיקתם, והעברתם לרשתות החברתיות", אמר לכלכליסט. "יש חשיבות רבה לכך שהעבודה הזו נעשית על ידי גופים בחברה האזרחית ולא על ידי גופים מטעם הממשלה, שעלולים להיות מושפעים משיקולים פוליטיים, וזו הדרך להשאיר את הזירה הציבורית בידיים של הציבור".

נשיאת איגוד האינטרנט, פרופ' קרין נהון, העריכה שמרבית החשבונות תמכו בראש הממשלה בנימין נתניהו. "רוב החשבונות המזוייפים (מעל 90%) שייכים לתומכי נתניהו, ומעט למפלגות כמו זהות, כחול לבן ובלתי מזוהים מהימין", כתבה נהון בחשבון הפייסבוק שלה. "אני לא יכולה שלא לשאול את עצמי שאלות קשות על הפער הזה. מדוע הרוב המכריע של החשבונות המזוייפים המדווחים הם תומכי אדם אחד? האם זה משקף את המציאות לאשורה או שייתכן ויש לנו הטיה בדיווח?".

נהון הוסיפה כי "בשבועות האחרונים הם מסתובבים סביבי כל הזמן, מלווים אותי. משה דוד ודורון קסלר, קובי וינקלר ורותי סיסו, ענת בר ואמה אמוש גבאי ועוד רבים. הם פה בפייסבוק כדי לפלג, לסכסך, להסית, להשפיל ולזרוע הרס ביננו. הם פועלים מטעם תומכים, קמפיינרים, פוליטיקאים ומפלגות. וכן, זה עולה הרבה כסף. הם לא באמת אמיתיים, הם פייק. אבל בגלל פרויקט המלחמה בחשבונות המזוייפים, בראש שלי, הם קיימים וחיים. מה שבטוח הוא שההשפעה שלהם, של החשבונות המזוייפים, אמיתית, על כל אחד ואחת מאיתנו".

מחברת פייסבוק נמסר: "אנו פועלים כל הזמן לזהות ולעצור פעילות מסוג זה כי אנחנו לא רוצים שישתמשו בשירותים שלנו כדי להפעיל מניפולציות על המשתמשים. למרות שאנו מתקדמים בטיפול במקרים כאלה, מדובר באתגר כי האנשים שמאחורי החשבונות הללו נחושים ומקבלים מימון נכבד. עלינו להשתפר תמיד כדי להקדים אותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר