הסערה הדיגיטלית

ידיעות אחרונות: "רשת בוטים תומכי ליכוד"

תחקיר שנחשף ב'ידיעות אחרונות' ו'בניו יורק טיימס' טוען כי חשף רשת של מאות בוטים הפועלים כדי להפיץ את מסרי הליכוד ונתניהו ולתקוף את מתנגדיו. בליכוד מכחישים (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מערכת הבחירות המתקרבת במהירות מעוררת הפעם סערות ואמוציות עזות. בעיתונים 'ידיעות אחרונות' ו'בניו יורק טיימס' נחשף הבוקר (שני), כי נחשפו מאות חשבונות מזויפים בטוויטר שמפיצים מסרים התומכים בליכוד ותוקפים את יריביו. החשיפה מתבססת על דו"ח של שני פעילים, כשהתקציב לתחקיר נאסף באמצעות מימון המונים. למרות הדו"ח אין הוכחה כי אכן הליכוד או אנשיו עומדים מאחורי העניין.

על פי התחקיר, נחשפו מאות חשבונות פיקטיביים שאין דרך לאתר את בעליהן והן החלו לפעול בקדחתנות בחודשים האחרונים עם הכרזת הבחירות. כך לדוגמא חשבון בשם "משה" עם תמונת דוגמן יווני ידוע צייץ בתקופה המקבילה אשתקד 16 פעמים בלבד ואילו בחודשים האחרונים הוא צייץ כמעט 3000 פעם לרוב ציוצים פוליטיים בעד הליכוד ונגד מתנגדיו.

פעילות הרשת, שלפי הערכות החוקרים של "פרויקט הבוטים הגדול" גדלה פי ארבעה וחצי מסוף דצמבר 2018 וזכתה ללמעלה מ-2.5 מיליון חשיפות, מעלה לטענתם, שורת חשדות לעבירות פליליות חמורות, בהן עבירות על חוק דרכי תעמולה, מימון בחירות, התחזות, פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות, מס הכנסה ועוד. כאמור, אין בדו"ח הוכחה לקשר ישיר בין הליכוד או מי מעובדיו לבין הקמפיין החשאי במידה ואכן מדובר בפעילות מאורגנת.

החוקרים טוענים, כי חשבון טוויטר אחד המכונה "BOND" נמצא במרכז הרשת וקשור לכל חבריה. תמונתו, כתובת המייל המשויכת אליו והתכנים האישיים המופיעים בו, הם כולם של יצחק חדאד מאשדוד. על פי הדו"ח, בשיחה שניהל עמו חוקר פרטי, חדאד אמר כי הוא "פעיל סמוי", והסביר כי הוא "יוצר סרטונים וכל מיני דברים יפים שעולים". כשנשאל אם זה ממומן, חדאד ענה שכן.

על פי העיתון, חדאד הודה שמושקעים בעניין סכומי כסף גדולים ואמר, כי הוא מחובר לבכירים בליכוד אך בליכוד מכחישים כל קשר אליו ואין כל הוכחה לקשר כזה מסוג כל שהוא. לטענת החוקרים, ייתכן וחדאד עוסק בגיוס מגיבים בתשלום ברשתות החברתיות באמצעות ערוץ יוטיוב שעוסק בכך.

על פי התחקיר, חברי הרשת משתמשים בשורת ביטויים הלקוחים מתוך תעמולת הליכוד באופן מתואם. כך למשל, החשבונות השתמשו בסיסמה "יקרוס כמו מגדל קלפים", שבה השתמש קמפיין הליכוד כדי להמעיט בערך ההמלצות על כתבי האישום נגד נתניהו, כדי לנגח את גנץ. כמו כן, לאחר הפרסום בכלי התקשורת על פריצה איראנית לטלפון הנייד של בני גנץ, החלו מפעילי החשבונות המזויפים לפרסם מסרים לפיהם גנץ נתון לסחיטה וקראו לו לפרוש.

הרשת מצייצת בהתאמה את מסרי הליכוד, ואת הציוצים של כמה פעילים בכירים, בהם עורך הדין של הליכוד מיכאל דבורין, יונתן אוריך ומנהלי הרשתות החברתיות של המפלגה, ליאור הררי וטופז לוק. מי שעוד זוכה ליחס אוהד מהרשת ומשתף את מסריה, הוא בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו למרות שאין בכך כל פלא בהתחשב שהמסרים תומכים באביו.

החוקרים טוענים, כי החשבונות המזויפים מסמנים בלייק ומשתפים מחדש (רה־טוויט), בשיעורים גדולים הרבה יותר מהממוצע, את הציוצים של דבורין, אוריך, הררי, לוק ונתניהו הבן – שמצדם מסמנים בלייק ומשתפים מחדש את ציוצי הרשת.

בגדול ייתכן ומדובר בעבירה על חוקי התעמולה באינטרנט. יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הוציא באחרונה צו תקדימי הקובע כי גם פרסומי תעמולה באינטרנט וברשתות החברתיות יהיו חייבים להיות מזוהים פוליטית עם העומד מאחוריהם. שוב זאת רק בהנחה ומדובר אכן בקמפיין ממומן של הליכוד.

מהליכוד נמסר בתגובה לתחקיר: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל, הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אוואטרים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה.

הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך וטופז לוק לא מכירים את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין להם או לליכוד קשר איתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ישראל ולמען מדינת ישראל".

מטעמו של יאיר נתניהו נמסר: "יאיר נתניהו אינו נושא שום תפקיד בקמפיין הליכוד, אינו מכיר את אנשי הרשת ואינו מעורב בפעילותה, ככל שיש כזו".

מאחד ממנהלי הרשתות החברתיות של הליכוד, טופז לוק, נמסר: "מדובר בשקר".

יצחק חדאד המשויך לחשבון BOND מסר בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "לא היה ולא נברא, ומי שיפרסם שטויות כאלה צפוי לתביעה גדולה. אין לי שום בוטים ושום מפעילים, תפסיקו לחיות בסרטים. איתור החשבונות הפיקטיביים לא קשורים אליי. אסור לכם לסתום פיות לימין ולא לשמאל, לגבי הארגון שעוסק באיתור חשבונות - מי הם בכלל שיקבעו או יחליטו לעולם הפתוח והנאור? נשמע גרוע, חשוך וסתימת פיות".

פרקליטו של חדאד, עו"ד דוד אלבז, מסר: "מרשי שולל מכל וכל את המיוחס לו. הטענות כלפי מרשי הם פרי הדמיון, הזויים לחלוטין ואין בהם שמץ של אמת. הנני להודיעכם כי פרסום כלשהו המייחס למרשי את הנטען על ידכם יגרום להגשת תביעה בסך מיליון דולר נגד המפרסמים בגין לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר