תגלית מרגשת

מנורת תשעת קנים מלפני 2000 שנה • צפו

רשות העתיקות מצאה באתר יהודי קדום המשתרע על שטח של כ-2 דונם גם עדות למקווה טהרה, מגדל תצפית מרהיב, ומנורה מיוחדת בעלת 9 קנים - מן הראשונות מסוגה (מעניין)

הממצא הקדום (צילום: ענת רסיוק, רשות העתיקות)

לקראת הקמת שכונה חדשה בבאר שבע, התגלו ממצאים ארכאולוגים יהודים מדהימים שמלמדים על יישוב יהודי קדום באזור. בין הממצאים יש נר עם עיטור מנורה, כלי גיר, שרידי מגדל תצפית ופתחים למחילות ששימשו למסתור.

האתר הארכאולוגי הוא ככל הנראה מלפני כ-2,000 שנה, כאשר לפי ההערכות אחרי 'מרד בר כוכבא' התושבים היהודיים עזבו את המקום.

לדברי מנהלי החפירה, ד"ר פטר פביאן וד"ר דניאל וורגה, "שרידי הישוב הם על פני שטח של יותר מ-2 דונמים. בתוך המציאות שמצאנו יש מבנים ומתקנים שונים, בין היתר נחשפו מתקני אפייה, בורות אשפה קדומים, ומערכת תת קרקעית שיתכן כי שמשה כמקווה טהרה."

ד"ר פביאן מוסיף: "במקום יש סימני שריפה מוכחים שהתגלו על חלק מהשרידים באתר, סימני השריפה מעידים ככל הנראה על משבר שעבר היישוב, ככל הנראה בתקופת המרד הגדול - של בר כוכבא".

האתר נמצא בגבולה הדרומי של ממלכת יהודה הקדומה, בסמוך לתוואי דרך שהובילה מאזור תל שבע אל מישור החוף הדרומי. מסתבר שהמיקום המרכזי היה הסיבה להקמת מגדל תצפית שחלק מבסיסו התגלה בחפירה.

הממצא הכי מיוחד שנמצא בחפירה הוא שבר של נר המוכר במחקר כ"נר דרום" יהודאי. הנר עורר התרגשות גדולה כאשר לאחר ניקויו התגלה עליו עיטור של מנורת תשעה קנים. לדברי שני מנהלי החפירה: "נראה שזו אחת ההופעות הקדומות המוכרות למחקר של מנורה באומנות".

בנרות הבודדים שנתגלו מסוג זה עם דוגמת מנורה, המנורה אף פעם לא מוצגת עם שבעה קנים כפי שהייתה בבית המקדש, אלא עם שמונה עד אחד עשר קנים.

הסיבה לכך, לפי דברי הגמרא, שאין ליצור מנורה בשביל שימוש ביתי, אשר נראית בדיוק כמו מנורת המקדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר