טור שבועי

"ברית של שלימות" // הרב בן ציון נורדמן

השבוע, בשעה טובה ומוצלחת, שיניתי סטטוס. הפכתי לסבא – נולדה לנו נכדה ראשונה בסימן טוב ובמזל טוב. אם הייתי יודע כמה טוב זה להיות סב, אולי הייתי רוצה להתחיל את חיי דווקא מהסטטוס הזה... (טור)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
הרב בן ציון נורדמן (צילום: אבי רביבו)

השבוע התקיים בעיר חדרה כינוס רב רושם בשכונת הפארק, בהשתתפות מאות מתושבי העיר, לתמיכה ברשימת "יהדות התורה" החברתית לכנסת. היו שם רבנים חשובים, חברי כנסת, אישי ציבור וקהל רב. המכנה המשותף של כלל המשתתפים, אינו צבע הכיפה ובוודאי שלא השיוך המפלגתי. מה שאיחד את כולם, הייתה ההבנה כי כיום, במדינת ישראל, יש צורך וחיוב בנציגות חזקה שתשמור על האינטרס של היהדות, במובן הכי פשוט של המילה.

אם נסתכל על הקדנציה האחרונה, או בכלל על כל השנים האחרונות, במאבקים בין דתיים לחילוניים, נדמה כי שיח ההקשבה ירד מסדר היום. פוליטיקאי אחד אומר אמירות, וקהל שבוי צועק אחריו בגרון ניחר והופך את האמירה לסיסמא. האם מישהו ירד לעומק הפרטים? כותל? שבת? גיור? גיוס? האם כל המעורבים והפטפטנים למדו את הסוגיות לעומקן לפני שהשמיעו את דעותיהם?

ובבליל של דעות השוטף את ארצנו, ובפרט בתקופה זו, חשוב שתהיה נציגות תורנית חזקה, שתשמיע בקול רם את קולותיהם של העם שבשדות הצמא לדבר ה'. את קולם של 4,500 תלמידי החינוך התורני בעיר חדרה לבדה, הרוצים לקבל ערכים ויהדות, ולזכות להתחנך על פי המסורת.

• • •

בפרשת השבוע פרשת תזריע נקרא על מצוות ברית מילה. בימים שבהם ישנה מפלגה, שאחד מחבריה מצהיר בריש גלי על רצונו לעקור מצווה זו, חשוב שנזכור על מה אנו מדברים.

במדרש חז"ל הקדום "תנחומא" בפרשתינו מסופר על ויכוח שהתקיים בין רבי עקיבא ובין טורנוסרופוס, הנציב הרומאי ששלט באותה התקופה בארץ. טורנוסרופוס ניסה לקנטר ו"לעקוץ" את רבי עקיבא, ולכן שאל אותו: "מעשיו של מי מושלמים יותר, של הקב"ה או של האדם?". טורנוסרופוס ציפה שהוא יענה לו שמובן מאליו שמעשי הבורא הם המושלמים והנעלים ביותר, אולם להפתעתו ר' עקיבא ענה שדווקא מעשי האדם מתוקנים יותר.

כדי להסביר לו את תשובתו שאל אותו רבי עקיבא: "מה אתה לובש עליך, האם צמר ופשתן גולמיים או רק לאחר שבני אדם עיבדו והפכו אותם לבגד?", וכן "מה אתה אוכל, האם את השיבולים והשעורים ישירות מהשדה או את אותם החומרים לאחר שקצרו, טחנו, לשו ואפו אותם?".

טורנוסרופוס הרומאי הבין את המסר וענה: "אם כך – ניצחת אותי. אני ציפיתי שתגיד שמעשי הקב"ה מושלמים יותר ואז תכננתי להכשילך ולשאול מדוע אתם היהודים עושים ברית מילה ומתקנים את מעשה הבורא, אולם בדבריך אתה כבר העברת את המסר, שהקב"ה ברא את הבריאה דווקא בצורה כזו בה היא צריכה את ההשלמה ע"י האדם, משום שהוא חפץ שאנחנו נזכה ונשלים אותה".

המפרשים מבארים כי בדבריו העמוקים נתן רבי עקיבא לנציב הרומאי הסבר נוסף לפסוק המופיע בספר בראשית: "אשר ברא אלוקים - לעשות". הקב"ה ברא את העולם המופלא שבו אנו חיים, ובד בבד ציווה עלינו להמשיך את המלאכה ו"לעשות" למען תיקונו והשלמתו.

ברית המילה, אם כך, היא שותפות של האדם בבריאה. האדם לא שלם עד שאביו מל אותו ומשלים את מלאכת הבריאה של הקב"ה. אם נחשוב על זה נבין עד כמה זה מדהים! ניתן לנו תפקיד להיות "שותף" במלאכת הבריאה של האדם – בחיר הבריאה! וכביכול "להשלים" את מלאכת הבריאה האלוקית!

• • •

וכאן אנו שואלים: מה זה בן אדם מושלם? אם יש שאלה שמנקרת במוחו של כל אדם באשר הוא אדם, זה האם יש אנשים מושלמים??? אם תשאלו מישהו "האם הוא מושלם?" לבטח הוא יענה ב"כן" רבתי. אך אם תשאלו את החבר שלו את אותה שאלה, הוא כבר ימצא פגמים בחברו---

מאמרים ומחקרים רבים התפרסמו בנושא זה. פסיכולוגים בעלי שם מנסים כבר שנים רבות למצוא את האדם המושלם, אך עד עתה הם כנראה לא מצאו. תשאלו את עצמכם, האם אתם מכירים מישהו בסביבתכם שהוא 'מושלם' ללא כל פגם???

בפרשת השבוע אנו יכולים לקבל מושג כשלהוא במושג בן אדם מושלם. פרשת "תזריע" אותה נקרא השבת בבתי הכנסת, עוסקת בברית מילה. "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ". במבט ראשון פעולת המילה הייתה יכולה להיראות חלילה כמו טקס פרימיטיבי ואכזריות לשמה. לוקחים עולל רך בימים, שלא יכול להתנגד או לבחור האם הפעולה מתאימה לו או לא, וחותכים אותו בבשר החי. איפה המועצה לשלום הילד ובג"צ כשצריכים אותם?!...

ובכל זאת, חרף כל "הגיון" וחרף כל "הסבר רציונאלי", באדיקות רבה העם היהודי שומר על המצווה היקרה הזו כבר 4,000 שנה. למרבה הפלא, 99% מההורים מלים היום את ילדיהם וזאת למרות שלא בהכרח כולם (בלשון המעטה) מקפידים על קיום כל שאר המצוות. והשאלה היא מדוע? מה גורם לעם היהודי לשמור על המצווה הזו במסירות נפש?

אם ננסה להיכנס להסברים ולטעמים, במשך הדורות נאמרו ביאורים וטעמים רבים ועמוקים בענין ברית המילה, כך בין היתר הרמב"ם הגדול, שהיה רופא נשיאותי נערץ אשר עד היום הזה פקולטות רפואיות עולמיות מתהדרות בדמות דיוקנו ויצירותיו המדעיות, כותב על כך ביאור משלו. אבל בשורש כל הטעמים וההסברים השונים מונחת האמת בעצמה, הציוי האלוקי, כי הקב"ה שברא את הבריאה המופלאה שנקראת אדם, נתן לנו תפקיד להטביע את הקשר הבסיסי והבלתי אמצעי איתו, באמצעות ברית המילה. זו התחושה המקננת בליבו של כל יהודי ויהודי, ובשל כך הוא עורך לבנו ברית מילה ללא כל פיקפוק.

ברית מילה היא הקשר הכי בסיסי ובלתי אמצעי שלנו עם הקב"ה. הקב"ה ברא אותנו לא מושלמים. הרי לוּ רצה, היה בורא אותנו מהולים. הקב"ה מעוניין שאנו נמשיך את מלאכתו ושאנו נשלים את עצמנו. וכפי שלמדנו מתשובתו של רבי עקיבא לרומאי: "הקב"ה ברא את העולם המופלא שבו אנו חיים, וציווה עלינו להמשיך את המלאכה ולעשות למען תיקונו והשלמתו".

ומי אינו רוצה להיות מושלם?

• • •

השבוע, בשעה טובה ומוצלחת, שיניתי סטטוס. הפכתי לסבא – נולדה לנו נכדה ראשונה בסימן טוב ובמזל טוב. אם הייתי יודע כמה טוב זה להיות סב, אולי הייתי רוצה להתחיל את חיי דווקא מהסטטוס הזה...

וכמה טוב היה לקבל ביום שלישי האחרון טלפונים והודעות, מאנשים מההווה ואנשים מהעבר, כאלו שלא פגשתי שנים או שלא שוחחתי עמם מי יודע כמה זמן. התקשרו, בירכו ואיחלו.

אמר לי פעם יהודי חכם: "כשאתה נוסע לחתונה או לכל אירוע, שבו אתה חצי מוזמן ולא בטוח אם מצפים לבואך, אתה מתלבט וחושש, אך כאשר אתה בעצמך עושה אירוע, ומגיע אליו מישהו 'חצי מוזמן' אתה לעולם לא אומר: 'מה הקשר שהוא הגיע...' אלא שמח בכך שאפילו הוא, שפחות מכיר אותך, הגיע לברך..."

השבוע חשתי זאת. אני שמח בכל מי שהתקשר לאחל ולברך. וכנראה שבפעם הבאה, כשאשמע על מאורע טוב שהתרחש לאחד מידידיי, אפילו הרחוקים, לא אהסס ואתקשר לאחל 'מזל טוב'.

בברכת שבת שלום וחודש מבורך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר