טור תגובה

מי באמת אשם באפליה // חנני ברייטקופף

ישי כהן טען כי כל ספרדי חייב להצביע לש"ס בגלל "אפליית הבנות הספרדיות", חנני ברייטקופף מגיב לו למה ש"ס היא זו שמזינה את האפליה, "היא לא הפתרון אלא הבעיה" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
תלמידות אשכניות וספרדיות. אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

ידידי, ישי כהן, כתב אמש טור מנומק למדי על החובה הקדושה של כל ספרדי להצביע דווקא לש"ס. בין טענותיו המלומדות, השתרבבה כחוט השני הטענה, כי רק ש"ס תדאג לבת חרדית להתקבל לסמינרים, והיא תמגר את תופעת האפליה.

בנוסף, כתב כהן: "כולנו רוצים שהמילה 'מכסה' לא תוזכר עוד על בנות עדות המזרח".

מכיוון שאני מבין את הכאב, ואני מאמין שכל אחד עם לב יהודי חם מפריעה לו התופעה קורעת הלב של הורים ותלמידה שמתדפקת על דלתות הסמינר, והמנהלים ערלי הלב אוטמים את אזנם לשמוע את קולות השבר של התלמידה והוריה.

כל זה נכון, אך אני חושב בעניות דעתי, כי אין זה סיבה מספקת שבגינה חייבים להצביע לש"ס.

דבר זה משול למשל המפורסם והמאוס של בניית בית חולים מתחת לגשר, תנועת ש"ס חיה ובועטת כבר מעל ל-35 שנה, אין ספק שבהיסטריה המפוארת שלה היא עשתה ופעלה בהמון תחומים, ואלמלי ש"ס החיים שלנו כחרדים וכישראלים היו נראים אחרת היום.

אך כדאי לשים את הדברים השולחן ולהודות באמת הפשוטה והכואבת, ש"ס מעלה בתפקיד מספר אחד שלה אם היא הוקמה במטרה להציל את "הכבוד הספרדי" ו"להחזיר עטרה ליושנה" היא ממש לא נמצאת שם היום, ואם היא לא הצליחה עד עכשיו כנראה היא כבר לא תצליח.

כל זה מהסיבה הפשוטה והדי לעוסה אמנם, שראשיה של ש"ס לא גאים במוסדות של ש"ס, ואף הם לא שולחים את ילדיהם ונכדיהם ללמוד במוסדות האלו כעדיפות ראשונה במעלה.

בנוגע לטענתו השנייה של, ידידי ישי כהן, בנוגע לרצונו שעניין 'המכסות' יעבור מן העולם, אני שואל שאלה פשוטה למה צריך שיהיו מכסות? הרי ש"ס הייתה אמורה לבנות מוסדות איכותיים וטובים כדי שלא יצטרכו לרעות בשדות זרים, ולא להזדקק לטובתם של הליטאים.

האסוציאציה הראשונה שעולה לי כשאני חושב על אב שמתחנן על נפשו שבתו תכנס לסמינר אשכנזי מסוים, תסלחו לי, אבל הדבר הראשון שעולה לי הוא קיבוץ נדבות.

אסביר, אם תראו בן אדם מוצלח, מוכשר וחכם שיש לו יכולות מופלאות בכל מיני תחומים ותראו אותו מקבץ נדבות ב'זכרון מוישה', כמובן שאדם עם לב יהודי חם ישר יפתח את ארנקו ישלוף שטר מכובד ויעניק לאותו יהודי מוצלח, אך יחד עם זאת אם הוא באמת דואג לאותו יהודי הוא ינסה לברר איך הוא יוכל להוציא את היהודי מהמצב ביש אליו הוא נקלע.

זה כבר קבוע במקורותינו "אין תופסין אדם בשעת צערו" , לכן באותו רגע שהוא מגיע, יש לפתור לו בצורה נקודתית את הבעיה, תפקידנו כיהודים לעזור לו, אך לעזור לו רק בלתת שטר מכובד זה קצת שטחי ולא באמת עוזר לטווח הרחוק, אלא רק בצורה נקודתית.

המשל הזה מתאים אחד לאחת לתנועת ש"ס. צודק ישי שיש בעיה ויש מצוקה, אך גם במידה וש"ס עוזרת ומסייעת והיא עושה זאת בהצלחה, אך היא לא פותרת את הבעיה אמיתית, היא מתמקדת רק בלכסות פצעים ולא לרפאות אותם.

לכן, צר לי, אך אני לא מסכים עם הטענה של ישי: "כשהבת שלנו לא תתקבל לסמינר בשל 'חטאה' שנולדה להורים שחורים, ומי ידאג לה?"

מי ידאג לה? אני שואל מי הביא את אותה נערה למצב הזה? הרי נערה שעומדת לפני גיל סמינר היא ילדה שנולדה אחרי כמעט 18 שנה שש"ס כבר קמה, ובכל זאת היא לא הצליחה לייצר משהו אמיתי, משהו שבנות ספרדיות ירצו ללכת אליו בגאווה. אז אם כן מה התועלת בלהצביע לש"ס?

אולי הנזק בכך שהם קיימים רב על התועלת, הם ממשיכים להחיות את האפליה ולקיים אותה. זה שהם עוזרים נקודתית לבת סמינר זה יפה מאוד, אבל יחד עם זאת זו בושה שהם לא הצליחו לתת את הדבר הכי פשוט, חינוך ספרדי איכותי בלי בושה ועם הרבה כבוד לאלפי שנים של מסורת עשירה ומפוארת במיוחד של בני עדות המזרח, כזו שיש להתגאות בה בכל צורה אפשרית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר