כל הפרטים

סערה ומחלוקת ב'פלג הירושלמי' סביב רשת החיידרים

בתקופה האחרונה מתרחשת סערה בתוך "הפלג הירושלמי", סביב רשת תלמודי התורה "תפארת יעקב", שהוקמו על ידי הגר"ש אוירבך זצ"ל • המחלוקת, הסערה והמכתבים (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
מועצת הפלג. ארכיון (באדיבות המצלם)

בתוך 'הפלג הירושלמי' מתרחשת סערה ומחלוקת פנימית סביב רשת תלמודי התורה "תפארת יעקב", שהוקמו על ידי ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל, כך נודע ל"כיכר השבת".

לפני כחצי שנה דרש הגר"א דויטש, ממנהיגי 'הפלג הירושלמי' ואיתו צמרת רבני 'הפלג', להקים 'ועד הורים' ו'ועד הנהלה' לפקח על הנעשה בתלמודי התורה שבהנהלת הרב אליהו טומבק. הדרישה הועלתה בעקבות טענות שונות שעלו מצד ההורים. מנגד, המנהל הרב טומבק הביע את התנגדותו להקמת ה'וועד' ונימק זאת בכך שרבו, הגרי"י קלמנוביץ, מתנגד לכך.

מי שמנהיגים בפועל את המוסדות וכספי הצדקה של 'הפלג הירושלמי' הם הגאון רבי אשר הכהן דויטש, הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש והגאון רבי עזריאל אוירבך שעמדו בראש קמפיין המצ'ינג "יזכור אהבתו". הרבנים חילקו מיליוני שקלים למוסדות, ואף יצאו לחו"ל להתרמת כספים אלא שתוך כדי המגבית ולאחריה, היה מי שניסה את ההוראות והכללים.

במסגרת זו החלו עימותים על הנהלת תלמודי התורה של 'הפלג', מה שהביא לידי כך שהורים, בעיקר בסניף החיידר הירושלמי, ביטלו את הוראות הקבע של שכר הלימוד לתלמוד תורה והחלו לפעול להקמת ת"ת חדש, כאשר לטענתם הדבר נעשה בהנחיית רבני 'הפלג הירושלמי'.

בערב החג התייצבו חמישה ראשי ישיבות מהמועצת של 'הפלג' ובראשם הגר"צ פרידמן - לימינו של מנהל רשת החיידרים, הרב אליהו טומבק.

הגר"צ פרידמן כתב במכתבו כי "שמעתי שיש הורים שרוצים להעביר את השכר לימוד לגוף אחר במקום למזכירות הת"ת, לכן הנני בזה להביע דעתי כי ת"ת תפארת יעקב על כל סניפיו, עומד תחת הנהלת המנהל ידידי הרה"ג ר' אליהו טומבק שליט"א, וכל אחד ואחד מההורים התחייב בתחילת השנה לשלם למזכירות התלמוד תורה שכר לימוד עבור כל השנה, ואין שום היתר או זכות להורים להעביר את שכר הלימוד לשום גוף אחר מלבד למזכירות הת"ת שבהנהלת הרב טומבק. וכל תלמיד שאינו משלם שכר לימוד ישירות למזכירות הת"ת שבהנהלת הרב טומבק, לפי ההתחייבויות הנ"ל, אין לו זכות לבא לת"ת.

"והנני בזה לחזק את המנהל שליט"א, שכל פעולותיו להקמת והחזקת הת"ת ודרך חינוך התלמידים הן על פי דרכו ובשליחותו של רבינו מרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל, והוא שואל ומתיעץ עימי בכל דבר, והכל מתנהל ע"פ דעת תורה כמסורה לנו מרבותינו, והאמת והשלום אהבו".

הגרב"צ בורדיאנסקי הוסיף וכתב: "הבו גודל לכבוד הרה"ג ר' אליהו שליט"א המוסר נפשו והעמיד תפארת ביעקב ברוחו ודעתו הרחבה של רבינו הגר"ש זצוק"ל ועל רקע הגזירות המתחדשות והמתוכננות כנגדנו כבוד והדר הוא לקהלנו שקמו לעמוד בפרץ במסירות , והבה נמשיך כולנו כאיש אחד שלא ליתן פתחון ולז"ש לסדק והרס, והנני הק' מצטרף לכל דברי האמת האמורים לעיל ע"י רבותינו הגאונים הגדולים שליט"א, והקב"ה ישפות שלומו ונחוג החג בדיצות ושמחה".

הגר"י ארנברג הוסיף וכתב: "אעפ"י שאיני מצוי כ"כ בנושא הנ"ל, מ"מ הרי פשוט וברור, שהכרעת הגאב"ד נשיא החיידר, מחייבת כל אחד ואחד, וע"פ בקשתו נצטרפתי לחתום". גם הגר"צ רוטברג חתם וכתב: "הנני מצטרף לכל דברי האמת האמורים".

הגר"ש מרקוביץ כתב: "אני מצטרף למרן הגאב"ד שליט"א בכל דבריו בברכת פסח כשר ושמח" ולמכתב צורפה חתימתו של הגר"צ שינקר.

מי שלא חתמו על המכתב וזאת באופן בולט הם הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש, הגאון רבי אשר הכהן דויטש והגאון רבי עזריאל אוירבך, מה שמלמד לכאורה על דעתם בנושא הת"ת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר