נשיא וונצואלה: הצלחנו להביס את המורדים

ניקולס מדורו, שנאבק כבר כמה חודשים מול מנהיג האופוזיציה חואן גווידו טען כי הצליח להביס את כוחות המורדים וכי סיכל את ניסיון ההפיכה נגדו. בארה"ב מאשימים את קובה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מדורו בהפגנה (צילום: שאטרסטוק)

הבלגן בוונצואלה ממשיך: נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, פנה באמצעות הטלוויזיה לאומה וטען כי ההפגנות האלימות במדינה ביממה האחרונה היו ניסיון הפיכה כושל של מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו וכי הצבא "הביס" את המורדים.

זו ההופעה הפומבית הראשונה של מדורו מאז החלו המהומות לפני כיממה, מדורו האשים את "הכוחות האימפריאליסטיים" בניסיון "לתקוף ולהפיל ממשלה לגיטימית ולשעבד את ונצואלה".

"אנו עדים לצורות שונות של ניסיונות הפיכה, בשל המאמצים האובססיביים של מפלגות הימין, האוליגרכיה הקולומביאנית והאימפריה האמריקנית", הסביר מדורו כשהתייחס לתמיכה האמריקנית ביריבו. הוא טען, כי בסיס חיל האוויר בו מנהיג האופוזיציה גוואידו דיבר אתמול כשקרא לעם להתקומם, מעולם לא היה בשליטת האופוזיציה. מדורו בירך את "המפקד הצבאי הגבוה" על "אומץ ליבו בהגנה על השלום" והוסיף, כי חמישה שוטרים נפצעו בעימותים.

מנגד האמריקאים ממשיכים בתמיכתם במנהיג האופוזיציה גווידו. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאיו, אמר היום כי מדורו היה כבר מוכן לעזוב את המדינה כבר אתמול בבוקר, והיה אמור להגיע להוואנה בירת קובה נוכח המחאות הגוברות נגדו. אבל לדברי פומפאו, מדורו שינה את תוכניתו לאחר שרוסיה התערבה לטובתו. "היה להם מטוס מוכן על המסלול, והוא היה מוכן לעזוב, כפי שאנחנו מבינים, אבל הרוסים אמרו כי עליו להישאר", טען פומפיאו בריאיון לרשת CNN.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, איים היום להטיל "אמברגו מלא וסנקציות קשות" על קובה, אם הנהגתה לא תפסיק מייד את הסיוע הצבאי שהיא מעניקה לנשיא מדורו. טראמפ פרסם את האולטימטום בטוויטר, בעוד ממשלו ממשיך לתמוך בחואן גוואידו שמתכוון לשנות את שיטת הממשל הכושלת של ונצואלה. "אני מקווה שכל החיילים הקובנים יחזרו לאי שלהם מיד", הוסיף טראמפ.

מנגד, נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל, הכחיש בציוץ בטוויטר את הטענות של ארצות הברית לפיהן ארצו מעורבת צבאית ומודיעינית בוונצואלה.

גוואידו שהתייחס לדבריו של מדורו אמר היום, כי למדורו אין את תמיכת הכוחות המזוינים, וקרא לחברי הצבא "להמשיך במאמצים" להדיח את המנהיג הסוציאליסטי. המסר של גואידו פורסם ברשתות החברתיות.

בתוך כך נמשכים בוונצואלה, ובמיוחד בבירה קראקס, עימותים קשים בין תומכי גוואידו לבין כוחות שנאמנים למשטרו של מדורו. הרשויות דיווחו כי מניין הפצועים בעימותים עלה ל-70.

כזכור, העימותים החלו בעקבות הכרזתו של גוואידו אתמול על "השלב הסופי" בהדחת הנשיא הסוציאליסט, כשלטענתו הוא זוכה סוף-סוף לתמיכת אנשי הצבא. אלפים מתומכי גוואידו נענו לקריאתו לצאת לרחובות, וצילומי טלוויזיה תיעדו רכבי ביטחון של המשמר הלאומי דורסים חלק מהם סמוך לבסיס הצבאי לה קרלוטה בבירה.

ממראות האתמול בוונצואלה

גוואידו העלה אתמול בצהריים סרטון לרשתות החברתיות, בו קרא לתושבים לצאת לרחובות, כשהוא עומד מחוץ לבסיס לה קרלוטה ולצדו אנשים במדי צבא. "הגיע הרגע", אמר גוואידו. "הכוחות המזוינים קיבלו את ההחלטה הנכונה, והם סומכים על תמיכת העם בוונצואלה".

על אף טענתו לתמיכה מאנשי צבא, נראה שרק חלקם עומדים לצד מנהיג האופוזיציה, שמוכר כנשיא הלגיטימי של ונצואלה על-ידי כ-50 מדינות ברחבי העולם, בראשן ארה"ב. מדובר בניסיון הרציני ביותר של גוואידו לאתגר את שלטונו של מדורו, מאז הכריז על עצמו כנשיא הזמני בחודש ינואר השנה, לאחר שטען שהבחירות שנערכו היו אינן חוקיות.

היום, 1 במאי, תאריך משמעותי במיוחד עבור המשטרים הסוציאליסטיים, מתוכננות הפגנות גדולות ברחבי המדינה. בין היתר מתוכננת הפגנה שלפי גוואידו צפויה להיות "העצרת הגדולה ביותר בהיסטוריה של ונצואלה", כחלק ממה שהוא מכנה "השלב האחרון" במאמציו לתפוס את השלטון ולקיים בחירות חדשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר