פסיקה תקדימית

המדינה תפצה זוג במיליונים בגלל התרשלות

בשל התרשלות המדינה להמליץ לנשים הרות ליטול חומצה פולית המונעת מומים, תשלם המדינה 1.77 מיליון ש"ח כפיצוי לזוג שבנם נולד טרם ההמלצה עם מומים קשים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

תביעה של זוג, הורים לילד שנולד עם מומים קשים הסתיימה בפיצוי של 1.8 מיליון ש"ח ממשרד הבריאות. הסיבה לפיצוי: המדינה התרשלה והתמהמה מלהמליץ על חומצה פולית בעת ההיריון.

מדובר בסיפור ישן למדי. האם הייתה בהיריון בתחילת שנת 2000, אך למרות שהייתה במעקב רפואי בקופ"ח לאומית לא הומלץ לה ליטול חומצה פולית שתפקידה לסייע בהתפתחות התקינה של המערכת העצבית של הגוף.

כיום, רופאים ממליצים ליטול את הוויטמין כשלושה חודשים לפני ההריון ולהמשיך וליטול אותו במהלכו, ובמיוחד בשליש הראשון שלו.

בתביעה שהגישה האישה באמצעות עו"ד ענת גוטמן ועו"ד ארן אמיר ממשרד גוטמן-אמיר, היא טענה כי למרות שבמדינות רבות כגון ארצות הברית, קנדה ואנגליה הנחו נשים בהיריון ליטול חומצה פולית בהיריון כבר משנת 1992, בארץ פורסמה הנחיה דומה רק בשנת 2000.

בתביעה טוענים הוריו של הילד כי ההתמהמהות של משרד הבריאות בפרסום ההמלצות הוביל לכ-200 לידות של ילדים הסובלים ממומים, אשר ניתן היה למנוע אותם לו נטלו האמהות את החומצה הפולית, דבר שהוכח במחקרים רבים שהראו את חשיבות נטילת החומצה בזמן.

"העובדה כי מדובר במינון נמוך מאוד של ויטמין פשוט, זול מאוד, שאינו חייב במרשם רופא ושהינו נטול תופעות לוואי מעצים את חומרת המחדל", נכתב בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

בבית המשפט נטען והוכח, כי רק בחודש אוגוסט 2000 פרסמה המדינה הנחיה רשמית באמצעות החוזר: "תדריך למתן חומצה פולית לנשים בגיל הפוריות ובהריון".

הוריו של היילוד גם תבעו את קופת חולים לאומית, בה הייתה מבוטחת האם בעת ההיריון, בטענה כי רופאי הקופה התרשלו גם הם באי מתן המלצה על נטילת הוויטמין.

בשבוע ה-37 להיריון התגלו המומים והילד נולד עם נכות נוירולוגית, מוגבלות בראייה, מומים במערכת העיכול ומנכות אורטופדית.

החודש נחתם הסכם פשרה בין הורי היילוד ובין משרד הבריאות במסגרתו תשלם המדינה להורים סכום של 1.77 מיליוני שקלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר