אנטישמיות בכיעורה

בכיר בכנסייה בפולין בעלילות על היהודים

בכיר בכנסייה הקתולית בפולין, נשא באירועי חג הפסחא הנוצרי דרשה אנטישמית מתוך פרסום מפוברק משנת 1937, המייחס ליהודים מזימות נגד הנצרות והנוצרים (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הפולנים מנסים כל העת להיפטר מתדמית האנטישמיים, אך מסתבר שקשה להתגבר על מאות שנות אנטישמיות מושרשת. הערב (חמישי) מוצאי יום השואה, פרסם העיתונאי דב גיל- הר מ'כאן' תיעוד מדרשה אנטישמית שנשא ההגמון של העיר טארנוב שבדרום פולין (100 ק"מ מקראקוב) - הבישוף אנדז'יייז', באירועי חג הפסחא בכנסיה הקתולית בעירו.

הבישוף ציטט מתוך פרסום מפוברק משנת 1937, שייחס ליהודים מזימה נגד הנצרות. הבישוף טען שהדברים נאמרו בקונגרס של אומה שבשמה הוא מנוע מלנקוב, פן יסתבך, תוך שהוא מתכוון לקונגרס הציוני שהתכנס ב-1911 (בו הדברים לא נאמרו מעולם):

הציטוט המלא של הפרסום שצוטט ע"י הבישוף:

"האויב הטבעי שלנו הוא הכנסייה הקתולית. לכן אנחנו חייבים לשפוך על העץ הארור הזה רוח של חוסר נחת, חוסר אמונה, חוסר מוסר וזוהמה מכל הסוגים. עלינו לעורר מאבק בין הכתות הנוצריות השונות. כדבר ראשון עלינו לפתוח במאבק בלתי מתפשר בכל החזיתות נגד הכמרים הקתוליים. עלינו לזרוק בהם השמצות ושנאה. עלינו לעורר שערוריות ביחס לחייהם הפרטיים על מנת לעורר בעיני כל שנאה וגיחוך כלפיהם. בהמשך עלינו להשתלט על מערכת החינוך. הדת הקתולית חייבת להעלם ממנה. עלינו לבטל את אפשרות היפרדות בני זוג נשואים ולהכניס בכל מקום נישואין אזרחיים. לבסוף, עלינו לחזק את העיתונות שלנו. או אז תהיה שליטתנו חזקה ומובטחת".

זהו לא גילוי האנטישמיות הראשון בפולין, רק לפני שבועיים בוצע טקס שריפה של בובת ענק בדמות יהודי חרדי, בכפר פרוכניק, שנמצא לא רחוק מהעיר טארנוב שבה נישאה הדרשה.

דובר הכנסיה הקתולית בטארנוב סירב להתייחס לנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר