אסון המטוס

הרבנים במוסקבה: "מתפללים לרפואת הפצועים"

רבה של מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט מסביר למה אסור ליהודים לגור בעיר מורמנסק לשם נועדה הטיסה שעלתה באש, והרב שייע דייטש מסביר למה האסון תפס כותרות (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב לאזאר והרב גולדשמידט (צילום: לוי נאזרוב, אלי איטקין)

האסון שקרה אתמול (ראשון) בנמל התעופה "שרמטייבו" במוסקבה, במהלכו מטוס עלה באש בעת נחיתת חירום, אש שגבתה את חייהם של 41 נוסעים, לא מפסיק לתפוס כותרות.

"כיכר השבת" פנה לראשי הקהילות היהודיות במוסקבה ושמע מהם על התפילות בעת האסון, התחושות בקרב הקהילה ומדוע האסון תפס כל כך הרבה כותרות.

הרב פנחס גולדשמידט, רבה של מוסקבה

איפה הרב היה בזמן האסון?

"שמעתי על האסון והתחלנו בתפילות בבית המדרש שלנו במוסקבה, תוך כדי שאנחנו עוקבים בדאגה כל העת מה קורה עם נוסעי המטוס, והאם חלילה יש נפגעים יהודים. אשתו של אחד הרבנים שלנו הייתה על המטוס ליד והעבירה לנו עדכונים שוטפים. מה שמפתיע אותי שהמידע יצא כ"כ לאט, אך עקבנו כל העת בדאגה רבה".

האש במטוס (צילום: הרב אלכסנדר ארטובסקי, ר"מ בבית הכנסת המרכזי 'מארינה רושצ'ה')

מה התחושות בקרב אנשי הקהילה?

"התחושות כלל לא פשוטות, מדובר באסון אווירי גדול מאוד. הרבה שנים לא היה כאן במוסקבה ובחברה הלאומית של רוסיה אסון כזה ואנחנו מתפללים כל הזמן לרפואת החולים ומקווים שאסון כזה לא יקרה, לא במוסקבה ולא בשום מקום אחר בעולם".

המטוס יצא לכיוון מורמנסק, מה זה בדיוק העיר הזאת והאם יש שם יהודים?

"האסון קרה במטוס רוסי חדש כבן שנתיים, המטוס יצא לכיוון מורמנסק שהיא עיר בצפון רוסיה מעל "המעגל הארקטי", יש שם קהילה יהודית קטנה. מבחינה הלכתית יש בעיה לחיות שם מכיוון ששישה חודשים בשנה יש שם רק שמש ואין שקיעה, ושישה חודשים יש חושך גמור, ולכן יש בעיה מתי מתחילה שבת ומתי מסתיימת שבת, וגם עם כל הצומות.

"בסך הכל האסון הוא נורא אנחנו עדיין לא בטוחים שאין נספים יהודים בכל מקרה אנחנו מתפללים לרפואת כל הפצועים שיחלימו במהרה".

הרב שייע דייטש, מנכ"ל 'מרכז החסד היהודי של מוסקבה' (של הרב לאזאר)

למה האסון תפס כ"כ הרבה כותרות?

"הייתה התעניינות גדולה מאוד מכל העולם היהודי, במיוחד מישראל. אמנם היו הרבה אסונות תעופה ברוסיה, ואני זוכר שלפני 15 שנה היה גם אסון ולא הייתה התייחסות גדולה לאסון. "מה שמלמד אותי כי כיום העולם היהודי הרוסי לוקח חלק משמעותי בעולם היהודי הכללי. היום היהודים ברוסיה תפסו נתח מכובד וזה סימן טוב שהעולם גילה שיש מאות אלפי יהודים ברוסיה, יש פה עוצמה ענקית".

היכן היית בזמן האסון?

"אני ישבתי אתמול בערב עם אחד החוקרים הבכירים של הממשלה שהוא אחראי על ענייני שדה התעופה שרמטייבו, כדי לנסות לסייע לעציר יהודי לא שומר תו"מ שנתפס חוזר מהודו עם חומרים לא חוקיים.

"אני יושב איתו והטלפון שלי רוטט כל הזמן, ביקשתי את התנצלותו, ובדקתי מה קרה. גם הוא מתוקף האחריות שלו על שדה התעופה קיבל טלפונים במקביל אליי, כך יצא ששנינו היינו עם הטלפונים. הוא נאלץ לעזוב את הפגישה וחזר לשדה והבטיח לי שהוא ייתן לי את כל המידע לגבי היהודים, והוא אמר לי שאין בהרוגים יהודים, וגם הוא דיווח לי שאין פצועים, בלילה הוא שלח לי שיש שני שמות יהודיים אחת מהן היא דיילת שהצילה אנשים, ועוד נוסעת בשם גרינברג".

הדיילת נהפכה לגיבורה?

"עדיין מלקקים פה את הפצעים, מדובר באסון גדול, מדובר בפיצוץ של זנב המטוס - כאשר ברק פגע במטוס. לכן עדיין הציבור ברוסיה לא נחשף לסיפור המרגש שלה".

הרב בערל לאזאר דיבר עם פוטין, או עם דמות בכירה אחרת?

"מכיוון שלא היו יהודים ב"ה שנפגעו בטיסה, הרב לא 'בזבז' את הקשרים, אך כמובן שהרב היה דרכי כל הזמן מעודכן בהתרחשויות, הרב שלח הבוקר תנחומים למשפחות".

אתם מעניקים עזרה?

"האמת היא שלא צריכים אותנו, אך הכל היה מוכן במידה והיו יהודים בתוך המטוס. היה צוות לטיפול נפשי, עזרה של אוכל ולינה. וגם הצוות של טיפול חלילה בגופות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר