המחלוקת ב'פלג'

הגרב"ש דויטש: התנועה שהקים הגר"ש אוירבך בסכנת פילוג

בעקבות המחלוקת בתוך הפלג הירושלמי סביב תלמוד התורה, אמר הגרב"ש דויטש כי "שימור התנועה הינו "פיקוח נפש" וחייבים לעשות הכל לשמר את התנועה בשלמותה" (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

במעונו של הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש נאספו קבוצה מתלמידיו הקרובים, לדון על המחלוקת בתוך הפלג הירושלמי על פרשת ת"ת תפארת יעקב, שכפי הנראה עומד בפני משבר שלא היה כמותו, וביקשו לשמוע את עצתו והדרכתו, ואת הדרך שבה ילכו.

הגרב"ש ביאר בהרחבה, על כך ש"התאגדות ציבור בני התורה כתנועה וכדרך, הוקם במטרה אחת ויחידה, להמשיך את דרך מסורת התורה בטהרתה כבכל הדורות ללא שינוי, ולהוות את חוד החנית של ציבור יראי ד' במאבק מול הקמים עליו בנפש לבוללו בתרבות אנשים חטאים, לשנות את מהותו ולרוקנו מתוכן ח"ו".

"תנועה זו שהוקמה על ידו ובתמצית דמו של מרן רה"י הגר"ש אויערבאך זיע"א, היא המשך ישיר לדרך מרנן גדולי הדור האחרון, מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א, ומרן הגרא"מ שך זיע"א, וגדולי הדורות שקדמו להם בביצור חומות הדת, לשמירה על צביונו של ציבור בני התור אל מול הגזירות הנוראות, ובתוכם גזירת הגיוס, התרבות והחינוך, שהם המטרות העליונות עליהם אנו מצווים ומוכנים למסור את הנפש".

הרב דויטש הוסיף כי "שימור התנועה הינו "פיקוח נפש", לא פחות - ואולי יותר מעת הקמתה, וחייבים לעשות הכל לשמר את התנועה בשלימותה".

בהתייחסו לחילוקי הדעות אמר כי "כל ויכוח וחילוקי דעות, בפרטים כאלו ואחרים בתוככי ציבור בני התורה למרות חשיבותם, בוודאי שאין להופכו לעניין כלל ציבורי, וזאת מהסיבה שאם הדבר מאיים על שלמות התנועה ועל איגוד ציבור בני התורה, הרי שהוא מעמיד בסכנה את כל שמירת מסורת התורה וקיום הציבור".

"בלא קיומו של הציבור, או בהחלשתו - בפירוד ובחילוקי דעות בין כלל הציבור, בהעדר תנועה חזקה של ציבור שעומד על המשמר ומראה לכלל את דרך הדורות אשר ילכו בה, המשמעות הינה נזק וחורבן לכלל היהדות".

לסיום קרא לצדדים "לא לתת לויכוח לחרוג מגבולותיו אסור בשום אופן להחליש ולפגוע בכלל הציבור "נושא שקשור לכמות מסוימת של הציבור, אסור לו להשליך על כלל המוני בני התנועה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר