הסאגה באלעד

השופט קבע את זמן התפילה בשבת בבוקר

לאחר סאגה ממושכת בעיר אלעד, השופט צבי דותן קבע את זמן התפילה בשבת בבוקר • כל הפרטים על המאבק על הקצאת מבנה שהסתיים בפסיקה מרתקת של השופט (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגרש"ב סורוצקין ובחורים. ארכיון (צילום: יעקב נחומי)

בהתערבות שופט בית המשפט המנהלי בלוד, צבי דותן, הגיעו מתפללי בית הכנסת ורשת 'עטרת שלמה' להסכם פשרה על שימוש משותף במבנה הן לבית הכנסת והן לישיבה הקטנה, כאשר השופט נאלץ רק להכריע לגבי שעת התפילה בשבת בבוקר.

רשת 'עטרת שלמה' בראשות הגרש"ב סורוצקין, קיבלה לפני כשלוש שנים הקצאה מעיריית אלעד במבנה ברחוב אבטליון בעיר. ההקצאה ניתנה במבנה בו במשך שנים פעל כולל ובית כנסת פעיל, כאשר הוסכם שהפעילות בבית המדרש תהיה משותפת לבית כנסת הקיים ולמוסדות 'עטרת שלמה'.

בערב ראש חודש אלול תשע"ח החליט הגאון רבי שלום בער סורוצקין, לפתוח במקום ישיבה קטנה חדשה. אולם המתפללים הקבועים התנגדו להחלטה על הרחבת הפעילות שתכלול גם ישיבה מלבד בית כנסת, והחלו בהחתמות נגד הקמת הישיבה.

העימותים במבנה הצריכו כמה פעמים התערבות של המשטרה וגלשו לאלימות כאשר הוויכוח, בין היתר, היה על זמני התפילות, וזאת משום שזמני התפילות בבתי כנסת שונה מהזמנים המקובלים בישיבות מה שיצר ויכוחים ועימותים.

בשלב מסויים הגישו המתפללים עתירה מנהלית כנגד הישיבה ועיריית אלעד, בטענה כי ההקצאה שניתנה לישיבת 'עטרת שלמה' אינה חוקית משום שההקצאה לא ניתנה לשם הפעלת ישיבה אלא רק לכולל אברכים שמתאים למבנה בית הכנסת.

הדיונים בבית המשפט נמשכו זמן רב, בכירי עורכי הדין נשכרו, כאשר עו"ד דן נוטוביץ ייצג את המתפללים, ואילו עו"ד עמית חדד ולפניו עו"ד יעקב וינרוט ז"ל ייצגו את הישיבה ועו"ד עידן שחם את עיריית אלעד.

שופט בית המשפט המנהלי בלוד, צבי דותן, נאלץ בהסכם הפשרה לשמש כגבאי ולקבוע בין היתר את זמן התפילה בשבתות וימים טובים, לאחר שמתפללי בית הכנסת דרשו להתפלל בשעה 08:30 בבוקר ואילו מנהלי הישיבה ביקשו להתפלל כנהוג בישיבות בשעה 07:30.

בפסק הדין פסק השופט וכתב: "שמעתי את טענות הצדדים בעניין תחילת זמן התפילה בשבת בבוקר, ואני קובע כי זמן תחילת התפילה בשבת בבוקר יהיה בשעה 07:45", זאת כאמור הפשרה של השופט שנאלץ להפוך לגבאי.

בנוסף, הצדדים הגיעו להסכמות נוספות וזאת ללא צורך בהתערבות השופט, אחת ההסכמות מדברת על כך שבית המדרש יחולק בין המתפללים לתלמידי הישיבה. "יוסכם כי 70 מקומות יוקצו למתפללים, 100 מקומות יוקצו לישיבה ויתרת המקומות לפי הצרכים המשתנים", נכתב. בין הצדדים הוסכם כי בימי "בין הזמנים" שהישיבה אינה פועלת כל אחד יישב היכן שליבו חפץ.

גם זמני התפילות נקבעו בהסכם בין הצדדים מלבד תפילת שחרית של שבת בבוקר שנקבעה בצו בית משפט כאמור לשעה 07:45 בבוקר. עוד הוסכם בהסכם הפשרה כי "עליות לתורה תתחלקנה בין המתפללים לבין בחורי הישיבה, והוא הדין לגבי זהות החזנים. כאשר הגבאי יהיה הרב משה פרידמן מטעם בית הכנסת".

לאור ההסכמות והחלטת השופט התובעים ימחקו את התנגדותם מוועדת ההקצאות ויבטלו את העתירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר